دل‌تنگی‌های سرداران امروز از جای خالی فرمانده عارف آسمانی

بی‌شک سردار رشید و عارف ما گیلانی‌ها، سردار شهید مهدی خوش‌سیرت با پرورش و شناسایی فرماندهان وفادار به ولایت نشان داد که با وحدت و همدلی می‌توان به درجات عالی خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم رسید
کد خبر: ۹۴۲۳۳۵۷
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، استان گیلان در طول ۴۳ سال انقلاب اسلامی و به‌ویژه در دوران دفاع مقدس چهره‌ها و شهدای سرشناس و مطرح زیادی را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده است.
با آغاز جنگ تحمیلی رزمندگان گیلانی با تبعیت از سیدالشهدا (ع) و امام راحل (ره) به جبهه‌های حق علیه باطل رفته و با حضور در لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان به‌عنوان یکی از لشکرهای شجاع به حماسه‌آفرینی در دوران دفاع مقدس مشغول شدند.
وقتی نام لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان به میان می‌آید ناخودآگاه ذهن ما جوانان گیلانی و اهل شهرستان آستانه‌اشرفیه به سمت سردار رشید سلام مهدی خوش‌سیرت می‌رود، سرداری که در قامت معاون فرماندهی لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان در دوران دفاع مقدس جان‌فشانی‌های بسیار زیادی را انجام داد.
سردار مهدی خوش‌سیرت از روزی که گام در جبهه‌های حق علیه باطل نهاد و در مدرسه عاشقان روح‌الله ثبت‌نام کرد هرگز تسویه‌حساب نگرفت و دنبالش هم نرفت در زمان حضورش در جبهه‌ها همیشه تلاش داشت در عملیات‌ها شرکت کند و اگر به دلیل حضور در منطقه‌ای دیگر موفق به شرکت در عملیاتی نمی‌شد غم تمامی چهره نورانی‌اش را فرامی‌گرفت و تا چند روز حال خوشی نداشت. او با تلاش بی‌وقفه‌اش در عملیات‌های افتخارآفرین و غرورآمیز طریق‌القدس، فتح المبین، بیت‌المقدس، فتح خرمشهر، رمضان، مسلم ابن عقیل، محرم، والفجر ۴، والفجر ۶، هور العظیم، قدس، بدر، والفجر ۸، کربلای ۲، کربلای ۵، والنصر ۴ حضور پیدا کرد.
شهید مهدی خوش‌سیرت زمانی عضو مدرسه عشق شد که خود تدریس عشق می‌کرد و آبدیده و سرد و گرم جبهه‌ها چشیده بود، لذا دوست داشت با نیروهای رزمنده نه‌تنها در جبهه و هنگام جهاد و مجاهدت بلکه در پشت جبهه و زادگاه و شهر و حتی منزلشان ارتباط برقرار کند و چون به بسیج عشق می‌ورزید بین جبهه و پشت جبهه همیشه در حال تردد بود.
سردار مهدی خوش‌سیرت در هنگام جانشین لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان یک گروهی چندین نفره از رزمندگان گیلانی را تشکیل داد و این چند نفر به‌نوعی خود را مرید او دانسته و پروانه‌وار گرد شمع وجودش می‌گشتند و گاه حتی شرط حضورشان در جبهه را، بودن در کنار همراهانش می‌دانستند.
یکی از ویژگی‌های بارز شهید مهدی خوش‌سیرت خداشناسی، بصیرت، آگاهی و شناسایی افراد با ظرفیت نظامی و معرفتی بسیار خوب می‌باشد به‌طوری‌که اکنون چهار تن از هم‌رزمان و رفقای سردار شهید خوش‌سیرت به ارتقاء درجه به نشان سرتیپ دومی رسیدند.
سردار شهید مهدی خوش‌سیرت پس از حضوری مستمر و طولانی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در عملیات نصر 4، فتح ماووت عراق در شش تیرماه ۶۶ دعوت حق را لبیک و به آرزوی دیرین خود یعنی شهادت رسید و باعث افتخار گیلان و شهرستان آستانه‌اشرفیه شد و سپس در سال ۹۸‌ با امضاء مقام معظم رهبری به درجه رفیع سرداری نائل آمد.

 
سردار محمد عبدالله پور، همشهری و یار هم‌رزم سردار مهدی خوش‌سیرت
اکنون چهار تن از هم‌رزمان سردار شهید مهدی خوش‌سیرت بعد از گذشت چندین سال از استان گیلان‌ به درجه سرداری نائل آمدند‌، یکی از آن هم‌رزمان و جانبازان دوران دفاع مقدس سردار محمد عبدالله پور می‌باشد که در سال ۸۵ به درجه رفیع سرتیپ دومی رسید.
سردار عبدالله پور با حضور بیش از ۵۰ ماهه در جبهه‌های حق علیه باطل و هم‌رزمی با شهدای گران‌قدری چون املاکی، خوش‌سیرت، لاهوتی، رزاقی، مرآت، جانبازی ۵۰ درصدی را نصیب خود کرد.
به گفته سردار محمد عبدالله پور فرمانده سپاه قدس گیلان، هم‌رزمی و رفاقت با سردار خوش‌سیرت را یک افتخار برای خود می‌دانست زیرا معتقد بود در دوران دفاع مقدس تمامی رزمندگان به تنها چیزی که فکر نمی‌کردن ارتقاء درجه نظامی بوده است.
سردار محمد عبدالله پور که اکنون فرمانده سپاه قدس گیلان می‌باشد می‌گوید، کسب درجه سرداری توسط چهار هم‌رزم شهید مهدی خوش‌سیرت نشان‌دهنده بصیرت بالا و انسان‌شناسی این‌ شهید می‌باشد.
فرمانده سپاه قدس گیلان می‌گوید هم‌رزمان شهید خوش‌سیرت هرکدام خاطره‌ای جداگانه با این فرمانده شجاع گیلانی داشتند که بسپار تأمل‌برانگیز است.
سردار محمد عبدالله پور ضمن بیان خاطره‌ای از شهید خوش‌سیرت که بعد از شنیدن دستور عقب‌نشینی بسیار اندوهگین شد گفت: ایشان به پهنای صورت می‌گریست و می‌گفت میدانم که الآن امام (ره) در جماران از ناتوانی در نگهداری این منطقه ناراحت است و اینکه من نتوانستم امام خمینی را خوشحال کنم من را ناراحت می‌کند و این نشانی از تبعیت محض از امام (ره) بود.

 
دومین هم‌رزم‌ سردار شهید مهدی خوش‌سیرت در لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان سرتیپ پاسدار حاج کمیل مطیع دوست می‌باشد که اکنون به درجه سرداری رسیده و در جبهه‌های حق علیه باطل چه در دوران دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل‌بیت حضوری فعال داشته است.
سردار کمیل مطیع دوست مهم‌ترین خاطره خود از سردار خوش‌سیرت را این‌گونه تعریف می‌کند
رزمنده مجاهد گیلانی در خاطراتش از شهادت سردار مهدی خوش‌سیرت می‌نویسد: «مدتی بعد از سرازیری جاده منتهی به شهر ماووت وارد آن شهر شدیم، در بین راه یک تویوتا که تعدادی اسیر عراقی بر آن سوار بودند، از روبروی ما گذشت و به سمت عقبه نیروهای ما رفت، بعضی از آن اسیران لباس‌به‌تن نداشتند. رزمندگان با دیدن آن‌ها صلوات پیروزی سر می‌دادند.
در بین راه جایی پیاده شدیم و زیر یک پل بتنی پناه گرفتیم، شاید به خاطر این بود که جاده عبور ما در دید دشمن قرار داشت یا دشمن نسبت به آن و تحرکات ما حساس شده بود.
در اینجا فرهاد لاهوتی جانشین گردان حمزه اهل کومله لنگرود  به‌اتفاق تعدادی رزمنده حضور داشتند، صدا تیراندازی‌ها و انفجارهایی که از دور بگوش می‌رسید، معلوم می‌کرد که در آن‌طرف شهر ماووت و در خط مقدم به‌سختی با عراقی‌ها  درگیر هستند.
ساعتی بعد ما از داخل شهر ماووت عبور کردیم و به بقیه رزمنده‌هایی که زیر یک پل زیرگذر جاده تجمع کرده بودند، پیوستیم،  یک‌باره چشمم به آقای مهدی خوش‌سیرت خورد که ما بین فرهاد لاهوتی و محمد عبدالله‌پور فرمانده سپاه قدس گیلان نشسته بودند، با خودم گفتم: «خدای من ... او؟!» راستش باورم نمی‌شد که حالا او که «فرمانده تیپ» شده است، بازهم بشود او را در خط مقدم دید! از دیدن او چنان به وجد آمده بودم که بی‌اختیار و شتابان به سمتش رفتم و در مقابلش دو زانو نشستم.»

 
سردار بهروز دولتی سومین هم‌رزم گیلانی شهید مهدی خوش‌سیرت که در تاریخ اول آذر سال ۹۹ به درجه سرتیپ دومی مفتخر شد که‌‌ اکنون در قدمگاه دوست و هم‌رزمش سردار مهدی خوش‌سیرت، به‌عنوان فرمانده لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان فعالیت می‌کند.

 
و اما آخرین و چهارمین هم‌رزم گیلانی سردار مهدی خوش‌سیرت که در روز گذشته به درجه رفیع سرتیپ دومی پاسدار نائل آمد، سردار عباس بایرامی رئیس سازمان تاریخ و ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌باشد.
سردار بایرامی یکی از فرماندهان شجاع گیلانی می‌باشد که در دوران دفاع مقدس و در لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان افتخارات زیادی کسب و سپس در سپاه قدس گیلان، حفظ و نشر آثار ارزش‌های دفاع مقدس در گیلان و کشور به خدمت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مشغول شد.
سردار عباس بایرامی هم‌رزمی با سردار خوش‌سیرت را برای خود یک افتخار می‌داند و می‌گوید بنده چندین سال در کنار شهید خوش‌سیرت در لشکر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان بوده و درس‌های بسیار زیادی از این شهید بزرگوار آموختم.
سردار بایرامی می‌گوید در اردیبهشت سال ۶۶ و در آستانه ماه رمضان لشکر ۱۶ به دو تیپ به فرماندهی سردار شهید حسین املاکی و سردار شهید مهدی خوش‌سیرت تشکیل شد و بنده در خدمت شهید خوش‌سیرت بودم و در آنجا مقر فرماندهی تیپ را آماده می‌کردیم.
بنا بر دستور شهید خوش‌سیرت بنده به همراه یک رزمنده دیگر از بیابان‌های شوش در استان خوزستان به سمت گیلان حرکت کردیم چون در آستانه ماه رمضان گردان‌ها خالی بود.
به‌محض ورود به گیلان سردار شهید خوش‌سیرت نامه‌ای خطاب به من با مضمون مسائل معنوی، اخلاقی و عرفانی نوشتند ولی یک نکته در نامه شهید خوش‌سیرت بعد از گذشت بیش از ۳۰ سال از شهادت ایشان آویزه گوش بنده است.
زیرا سردار شهید خوش‌سیرت در نامه خود آورده بود، من اکنون در چادرهای خالی گردان هستم و در اینجا عطر وجود شهدا را حس می‌کنم که نشان‌دهنده روح معنوی و شهادت گونه شهید خوش‌سیرت است
بی‌شک سردار رشید ما گیلانی‌ها، سردار شهید مهدی خوش‌سیرت با پرورش و شناسایی چنین قهرمانانی نشان داد که با وحدت و همدلی می‌توان به درجات عالی خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم رسید و اگر این شهید گران‌قدر اکنون در قید حیات بود از داشتن چنین هم‌رزمانی به خود بالیده و برای رشد افراد دیگر تلاش می‌کرد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات