معاون طرح و برنامه‌ریزی مالی سازمان بسیج اساتید کشور:
بسیج به میدان آمده تا کارهایی را انجام دهد که تا حالا کسی نکرده و یا جرات انجامش را نداشته است،بسیج سفیر انقلاب اسلامی و صدای رسای انقلاب است که همیشه کمک حال نظام و مردم بوده است.
کد خبر: ۹۴۲۴۳۰۳
|
۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۲

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج برای آشنایی بیشتر مخاطبان خود با مجموعه بسیج اساتید کشور و اهداف و برنامه‌های این نهاد انقلابی، مصاحبه‌ای در آخرین روزهای سال 1400 با معاون طرح و برنامه این سازمان ترتیب داده است که شرح آن را در ادامه می‌خوانیم:

بسیج سفیر انقلاب اسلامی و صدای رسای انقلاب است

خبرنگار مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج: سلام . ضمن تشکر از وقتی که در اختیار مرکز رسانه برای این مصاحبه قرار دادین در ابتدا لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید؛


معاون طرح و برنامه‌ریزی مالی سازمان بسیج اساتید کشور؛ سلام و صلوات بر پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و خاندان مطهر و پاکش به ویژه وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم روحی و ارواحنا له الفداء و سلام و درود بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر از صدر اسلام تا کنون و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و سلام بر جامعه نخبگانی بنده مزینانی هستم معاون طرح و برنامه‌ریزی مالی سازمان بسیج اساتید کشور.

خبرنگار: لطفا بفرمایید سال ۱۴۰۰ را چطور دیدید، به لحاظ فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید کشور و برنامه‌هایی که در این سازمان اجرا شده است؛

معاون طرح و برنامه‌ریزی مالی سازمان بسیج اساتید کشور ابتدا اجازه می‌خواهم صحبتی مقدماتی داشته باشم.
همانطور که مستحضر هستید سند اعتلای راهبردی ۱۰ ساله بسیج در اواخر سال ۹۹ به رده‌های بسیج ابلاغ شد. این سند توسط فرمانده معظم کل قوا مورد تایید قرار گرفت و به کلیه رده‌ها ابلاغ شد. همانگونه که اطلاع دارید اسناد مختلفی در طول این سال‌ها در بسیج تایید و عملیاتی شده‌اند ولی جامع‌ترین و کامل‌ترین سندی که تا کنون در مجموعه بسیج به تصویب رسیده و عملیاتی شده است، سند راهبردی ۱۰ ساله اعتلای بسیج است. این سند مسیر حرکت سازمان بسیج را در ده سال آینده مشخص کرده و ریل گذاری می‌کند. هر ماموریت و وظیفه‌ای که قرار است در بسیج صورت گیرد  در ذیل این سند بوده آمده است. هدف این سند که سندی جامع و کامل است و نشان می‌دهد بسیج برای تحقق اهداف انقلاب یک نقش بی بدیل دارد . البته وظایف سنگینی بر عهده بسیج در این سند قرار داده شده و همین وظایف و ماموریت‌های سنگین نشاندهنده این نقش تاثیرگذار بسیج در نظام انقلاب اسلامی استدر ابتدا قرار بود که این سند از۱۴۰۰ مبنای حرکت و برنامه های سازمان بسیج مستضعفین باشد. البته یک سری اقدامات انجام شد.حتی برنامه‌هایی که در ۱۴۰۰ انجام شد پایه اصلیش همین سند اعتلا بود ولی به دلایلی و بنابر ملزوماتی تصمیم گرفته شد که ابتدای حرکت سند ۱۴۰۱ باشد و این سال اولین سال اجرای این سند ۱۰ ساله باشد.


سند پیرامون موضوعات مختلفی بحث کرده است و ماموریت ها را در حوزه های گوناگون بر دوش بسیج گذاشته است. در این سند ما ۴ راهبرد اصلی داریم یعنی هر ماموریت و کارکرد در بدنه بسیج انجام شده وهر کاری حتی خارج از مرزها صورت گرفته باید ذیل این ۴ راهبرد باشد. ۴ راهبرد اولینش تحقق بسیج ده‌ها میلیونی است. راهبرد دوم تعمیق گفتمان مقاومت است.  راهبرد سوم راهبرد پیش برندگی بسیج و راهبرد چهارم تعالی سازمانی و تقویت بعد نهادی و مردمی بسیج است. کلیه ماموریت‌ها ذیل راهبردها است . سند به این نکته اشاره دارد که بعد از ۱۰ سال به چه چیز خواهیم رسید و نیز اشاره کرده که با تحقق این ماموریت‌ها باید بسیج به یک استحکام بخشی درونی برای نقش‌آفرینی در مردمسالاری اسلامی، جامعه‌سازی، دولت‌سازی و تحقق تمدن نوین اسلامی برسد. هدف نهایی رسیدن به این جایگاه است.


نهضت استادی بسیج به عنوان یکی از اقشار تاثیرگذار بسیج، نقش مهمی را در انجام و عملیاتی کردن این سند برعهده دارد. در چند جای این سند به ماموریت‌های سازمان بسیج اساتید کشور اشاره شده است . به عنوان نمونه دستیابی به مرجعیت فکری و تصمیم سازی در بین نهادهای عالی و سیاستگذار نظام این تکلیف به نهضت استادی بسیج داده شده که دستورالعمل‌های اجرایی آن را آماده کند . همچنین تشکیل مرکز افکار سنجی نخبگان ایران که واقعا خلا آن احساس می‌شده است. و نیز پیاده سازی یک سامانه از نظام موضوعات و پیشنهادات و ایده‌ها که می‌تواند کمک شایانی به ماموریت‌های بسیج و نظام حکمرانی کند. در سال ۱۴۰۰ که این سند ابلاغ شد تکلیف شد برنامه ۵ ساله‌ای در بسیج تهیه شود. شروع آن در اواسط ۱۴۰۰  کلید خورد و ما با کمک اساتید در سازمان و کانون‌های استادی در استان‌های کشور جلسات متعددی گذاشتیم و به جمع‌بندی مطلوبی رسیدیم همه اقشار هم این کار را انجام دادند. بعد از اینکه رده‌ها و معاونت‌ها به جمع بندی رسیدند در یک اردوی متمرکز چند روزه پیشنهادهایی آماده و ارائه شد و به تصویب قرارگاه‌های ۹ گانه رسید. سال ۱۴۰۱ نقطه شروع سند ۵ ساله هفتم  است که یک برش یک ساله نیز از آن استخراج شده است.  این برش نقطه شروع کار ما در ۱۴۰۱ است. یعنی به عبارت دیگر برنامه‌های ۱۴۰۱ برگرفته از برنامه ۵ ساله هفتم است که یک برش یک ساله بر روی آن زده شده و به قرارگاه‌های موضوعی ارسال شده است و در تعامل با نظرات آنها این برش یک ساله به قرارگاه‌های موضوعی استان‌ها نیز داده شده است و برنامه‌های سال ۱۴۰۱ بر این مبنا تدوین شده است .

 برنامه‌ها در بدنه بسیج در ۴ قالب انجام می‌شود و یک برنامه سراسری هم داریم. که در استان‌ها برگزار می‌شود هدف‌های اصلی این برنامه استخراج شده و سند به استان‌ها ارسال می‌شود تا استان‌ها بر اساس شرایط زیست بوم خود برنامه‌هایشان را تعیین کنند. به غیر از برنامه‌های سراسری، برنامه‌های مرکزی را هم داریم که  در مرکز توسط ستادهای مرکزی اقشار و معاونت‌ها انجام می‌شود. یک دسته دیگر از برنامه‌های ما برنامه‌های مربوط به زیرساخت‌هاست که پایه‌های کار را برای انجام و تحقق ماموریت‌ها آماده می‌کند و در آخر هم برنامه‌هایی تحت عنوان برنامه‌های عمرانی داریم این روند شروع شده و کارها پیش رفته است. الان استان‌ها در مرحله مرور برنامه‌ها هستند که پیش بینی می‌کنیم، تا اواسط فروردین تکلیف برنامه‌های سراسری مشخص شده و برنامه‌های مرکزی را هم پیش بینی می‌کنیم در یک زمان حداقلی پیش برود. اما اتفاقی که در ۱۴۰۰ افتاد و رویه خواهد شد این است که ماموریت های بسیج بر مبنای قرارگاه‌های ۹ گانه اجرا خواهد شد. این قرارگاه‌های ۹ گانه شامل قرارگاه جهاد فرهنگی، قرارگاه جهاد علمی، قرارگاه تعلیم و تربیت، جذب و تحقق بسیج ده‌ها میلیونی، قرارگاه فضای مجازی، قرارگاه تعالی سازمانی، قرارگاه دفاعی و امنیتی ، قرارگاه اقتصاد مقاومتی و قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی است. کلیه ماموریت‌ها باید با هماهنگی این قرارگاه‌ها انجام شود. فلسفه شکل گیری این قرارگاه‌ها این است که روند اجرای ماموریت‌ها را بتواند تسهیل‌گری کند.هدف آنست که تسهیل‌گری شود و وحدت رویه در سراسر بسیج و رده‌ها صورت گیرد. گاهی در گذشته هماهنگی‌ها کم بود بنابراین این قرارگاه‌ها هماهنگی را ایجاد خواهند کرد و نقش آفرینی می‌کنند در حرکت در مسیر معاونت‌های بسیج این قرارگاه‌ها تشکیل شده و متناظر با آن هم قرارگاه‌های استانی را داریم.

وقتی این سند ابلاغ شد به بسیج این نیاز بوجود آمد که برای انجام ماموریت‌ها احتیاج به ساختار جدیدی است. البته بسیج ساختار خود را تغییر داده بود، اما ماموریت‌هایی که در سند اشاره شده است می‌طلبد که این ساختار مجدد بازبینی شده و ساختار هم‌قواره  باماموریت‌ها شود. ساختار قبلی علارغم نقاط قوت نقاط ضعفی هم داشت. به این دلیل آسیب شناسی در سطح سازمان بسیج صورت گرفت و این تصمیم اتخاذ شد که برای اینکه ماموریت‌ها به نحو مطلوب انجام شود، اصلاحاتی در ساختار صورت گیرد و طرحی تحت عنوان طرح جامع جدید بسیج به تمام رده‌ها چه قشری و چه معاونت‌ها ابلاغ شد و خواسته شد که پیشنهادات ارائه شود. در بسیج اساتید نیز روزها و هفته‌ها کار شد و نظرات نخبگان دریافت شد و به جمع بندی رسیدیم و انشالله که آنچه آماده شده نیازها را رفع خواهد کرد. البته فعلا در حد پیشنهادات به معاونت راهبردی بسیج ارسال شده و جلساتی حتما برای دفاع از برنامه‌های پیشنهادی برگزار خواهد شد . امیدواریم این طرح با حداقل تغییرات تصویب شود چون لازمه اجرای این ماموریت‌های سنگین، اصلاح  ساختار است که انشالله اتفاق خواهد افتاد.

خبرنگار: ممنون از توضیحات کاملی که ارائه شد. آقای مزینانی از دیدگاه معاونت طرح و برنامه سازمان بسیج اساتید کشور سال ۱۴۰۱ را چطور می‌بینید. به نظرتان شعار این سال چه می‌تواند باشد؟

معاون طرح و برنامه‌ریزی مالی سازمان بسیج اساتید کشور ما ترجیح می‌دهیم منتظر باشیم تا حضرت آقا شعار سال را مطرح بفرمایند.

 اما در مورد سال ۱۴۰۱ ، همانطور که مطلع هستید در خرداد ۱۴۰۰ ما انتخابات را داشتیم و شکر خدا شرایط کشور اکنون طوری شده که قوای سه گانه و دولت و مجلس و قوه قضائیه در خیلی از مسائل با هم همسو شده‌اند. این فرصتی است طلایی و باید از آن استفاده شود در گذشته این فرصت را نداشتیم.

در مورد اینکه نقش آفرینی بسیج در این میان چگونه است، به نظر ما حتما بسیج در این میان نقش پر رنگی دارد. وقتی به سند اعتلا دقت می کنیم،  می‌بینیم وظایفی که بر عهده بسیج گذاشته شده ورای یک سازمان یا یک نهاد است. بسیج باید خودش را با مسائل کشوردرگیر کند و به انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف عالی  آن کمک کند. در گذشته هم همین بوده است ولی همانطور که رهبر انقلاب اشاره کردند ما هیچ وقت به شرایط کنونی راضی نیستیم و باید روز به روز پیشرفت کنیم. همانطور که رهبر فرمودند کشور در یک پیچ تاریخی قرار دارد و نقطه نقطه حساسی است، بنابراین همه باید کمک کنیم، همه مردم هم نهادها و دستگاه‌ها و حتی نهادهای نظامی همه باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا انشاالله سربلند و سلامت از این پیچ تاریخی عبور کنیم. ظرفیت بسیج ظرفیت گسترده‌ای است . بسیج ظرفیت ویژه‌ و خاصی دارد و باید این را در نظر گرفت که استفاده از این ظرفیت توسط دولتمردان خود یک هنر است. در بعضی از دولت‌ها این هنر وجود نداشت و از ظرفیت‌های بسیج به طورمحدود استفاده شد. البته بسیج هیچ وقت منتظرنمی‌ماند که از او کمک خواسته شود. بسیج همیشه پیشگام است، همیشه برای کمک کردن و حل مشکلات کشور و انقلاب پیش قدم است و منتظر نیست کسی دست نیاز به سمت او دراز کند . انشالله خودش حرکت کرده و بتواند به نظام حکمرانی کمک کند. این تنها نظر بنده نیست بلکه بسیاری از استادان و نخبگان ما نیز معتقدند که ما واقعا به آینده امیدواریم ولی اتفاقات خوبی که در آینده برایمان رخ میدهد الزاماتی اساسی دارد که اصلی ترینش این است که همدلی و هماهنگی بین همه نهادها از جمله بسیج وجود داشته باشد .

این هماهنگی باید ایجاد شود و این هنر دولتمردان را می‌طلبد. ظرفیت‌های بسیج در اختیار نظام است بدون هیچ هزینه و منتی، باید از ظرفیت‌های بسیج استفاده شود. همچنین حتما مخاطبان با من هم عقیده‌اند همه اتفاق نظر داریم که مشکلات در کشور زیاد است در خیلی از زمینه‌ها پیشرفت داشتیم در بعضی جاها هم عقب ماندگی داریم که برخی‌ها مربوط به عقب ماندگی‌های تاریخی است و خیلی هم به جمهوری اسلامی ربط ندارد. برای رفع عقب ماندگی‌ها باید حرکت کرد. برای جبران به یک حرکت جهشی و جهادی نیاز داریم. دانشگاه می‌تواند در این مسیر پیش قدم باشد هر تحول بنیادی یک سویش به دانشگاه بر می‌گردد. می‌دانیم تاثیرگذارترین افراد در دانشگاه استادان هستند. این وظیفه ما را سنگین می کند و مطمئنم اساتید به این مسئولیت واقف‌اند . بنابراین باید دست در دست یکدیگر دهیم و با هم همکاری کنیم تا بتوانیم باری از دوش انقلاب برداریم و در جهت تحقق اهداف آن گامی برداشته باشیم.

خبرنگار: در آخر اگرپیام و سخن و صحبتی باقی‌ مانده است لطفا بفرمایید؛

معاون طرح و برنامه‌ریزی مالی سازمان بسیج اساتید کشور بسیج آمده کارهایی را بکند که تا حالا کسی نکرده و یا جرات انجامش را نداشته است. حضرت آقا فرمودند که سازماندهی بسیج از نوآوری‌های امام راحل بود. همچنین حضرت آقا در صحبت‌های سال ۱۳۸۹ در جمع اساتید مطالب واقعا خوبی را بیان کردند. ایشان اشاره کردند که بسیج را نباید نهاد نظامی در نظر گرفت، بسیج در همه جا و همه زمان‌ها و مکان‌ها و عرصه‌هایی که مورد نیاز هست حضور دارد.  بسیج حضور و آمادگی در نقاطی را دارد که انقلاب و قرآن و اسلام و امام زمان عج به آن نیاز دارد. بنابراین بسیاری از ماموریت‌های بسیج را از همین فرمایشات مقام معظم رهبری می‌توانیم استخراج کنیم . صحبت‌های ایشان نقطه مقابل جریانی است که سعی دارد بقبولاند بسیج یک نهاد صرفا نظامی است و بسیج متشکل از افرادی است که تنها  اسلحه دارند . نه واقعا این نیست.

 بسیج در هر عرصه‌ای که نیاز انقلاب باشد حضور دارد. اوایل انقلاب بسیج حضور فعال داشت در عرصه نظامی و امنیتی . پس از آن با شروع جنگ تحمیلی وظیفه بسیج در بعد نظامی و دفاعی پر‌رنگ شد. بعد از پایان جنگ هم که کشور وارد عرصه سازندگی شد، بسیج نقش فعالی . الان هم بسیج در هر موضوعی که لازم بداند و نیاز انقلاب باشد حضور خواهد داشت . بسیج خودش را هرگز محسور نمی‌کند . بسیج از همه است و برای همه است. بسیجی صرفا کسی نیست که یک برگه عضویت را پر کند . بسیج یک تفکر است ، تفکری که منفعت رسان است و کمک ‌کننده است و با استکبار و نظام سلطه مقابله می‌کند. این تفکر تنها درون کشور ما نیست بلکه درهمه مکان‌ها جاری است . امروز تفکر بسیجی تا مرزهای یمن و عراق پیش رفته و انشالله در تمام جهان هم گسترش خواهد یافت . بسیج سفیر انقلاب اسلامی در خارج از مرزها ست و صدای رسای انقلاب است که همیشه کمک حال بوده و انشالله باز هم کمک حال مردم  و نظام خواهد بود. بسیج برای مردم است. پیش بینی می‌کنیم که با این ظرفیت اتفاقات خوبی رخ دهد.  باید حرکت جهادی کرد و دست در دست هم دهیم و موانع را برداریم . ما به آینده امیدواریم . انشالله روزهای خوبی که در شان مردم ماست، اتفاق خواهد افتاد و به کمک هم نظام را به صاحب اصلی‌اش تقدیم خواهیم کرد.

فایل تصویری مصاحبه

انتهای پیام/

ارسال نظرات