امام جمعه فارسان:

شهید مطهری مصداق بارزمجاهد عرصه تبیین بود

حجت الاسلام محسن ملک پور در جمع مردم فارسان با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله مطهری گفت: علامه شهید آیت الله مرتضی مطهری مصداق بارز مجاهد عرصه تبیین بود.
کد خبر: ۹۴۳۰۵۹۸
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از  استان چهارمحال و بختیاری؛ امام جمعه فارسان گفت: تداوم سیاست گذشته برای تخصیص ارز تومانی فسادزا و موجب هدر رفت منابع ارزی کشور می‌شود، علت اصلی گرانی‌های اخیر نیز ریشه در سیاست غلط گذشته دارد، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، چند ده میلیارد دلار یارانه مردم را به جیب دلالان و واسطه‌گران سودجو سرازیر می‌کند و مردم کمترین بهره را از آن می‌برند.

حجت‌الاسلام محسن ملک پور با اشاره به مناسبت های 12 اردیبهشت عنوان کرد: در هفته معلم و سال گشت شهادت متفکر اسلام‌شناس، مجاهد دشمن‌شناس و زمان‌شناس که مقتضیات دوران و گاهی جلوتر از زمان را خوب درک می‌کرد، جامعه‌شناسی که بر جریانات فکری و سیاسی و اندیشه‌های انحرافی و پاسخ به آنان تسلط کامل داشت و معلم با اخلاص علامه شهید مرتضی مطهری قرار داریم. خدای تعالی او را با اولیائش محشور بگرداند.

وی افزود: این روزها که بحث از جهاد تبیین است می‌توان گفت یکی از مصادیق بارز مجاهدان عرصه تبیین که با تَحجر مبارزه کرد و با تَبحر و ژرف‌نگری عرصه فکری و عقیدتی جامعه را رصد می‌کرد و به‌مقتضای حال و زمان پاسخ مناسب را می‌داد و جلوی انحراف و تحریف را می‌گرفت، علامه شهید مطهری بود.

امام جمعه فارسان تصریح کرد: روز شهادت ایشان را روز معلم و تجلیل از مقام ارزشمند معلمان نام‌گذاری کردند که به همه معلمان بزرگوار و اساتید و آموزگاران محترمی که تلاش می‌کنند دانش آموزان را هم رشد علمی بدهند، هم رشد معنوی بدهند، تبریک عرض نموده خدا قوت می‌گوییم و امیدواریم در این جایگاه خطیری که دارند مسئولیت خود را خوب درک کرده انجام‌وظیفه نمایند؛ و البته مشکلاتی که این مجموعه خدوم دارند نباید مانع خدمات آنان باشد و هرچه زودتر باید حل شود و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، خرج کردن در آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری است.

وی بیان داشت: البته خود عزیزان هم باید مواظب باشند به‌عنوان مطالبات صنفی مورد سوءاستفاده معاندان قرار نگیرند و از مجاری قانونی مسائل خودشان را پیگیری کنند،معلمین بزرگوار روحیه امید و اعتلا را در فرزندان خودشان زنده کنند و عزت و عزتمندی را در آن‌ها تقویت کنند و بر تلاش برای استقلال کشور تأکید کنند.

امام‌جمعه فارسان به حذف یارانه برخی کالاهای اساسی اشاره داشت و گفت: طی روزهای اخیر موضوع حذف یارانه برخی کالاهای اساسی و افزایش قیمت آن‌ها در بازار، بازتاب‌های گوناگونی در فضای مجازی، رسانه‌ای و عمومی کشور داشت. در این زمینه چند نکته باید عرض کنم.

وی افزود: تداوم سیاست گذشته برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزا و موجب هدر رفت منابع ارزی کشور می‌شود. علت اصلی گرانی‌های اخیر نیز ریشه در سیاست غلط گذشته دارد. تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، چند ده میلیارد دلار یارانه مردم را به جیب دلالان و واسطه‌گران سودجو سرازیر می‌کند و مردم کمترین بهره را از آن می‌برند از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ دلار در بازار آزاد بوده که به جیب عده‌ای واردکننده بزرگ و دلالان رفته است.

حجت‌الاسلام ملک پور تصریح کرد: دولت در ۴سال گذشته، بیش از 74 میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی خرج کرده است؛ که اگر این منابع ارزی را به قیمت آزاد در بازار می‌فروخت، ۱۲۱۳ میلیارد تومان، نصیب دولت می‌شد؛ بنابراین اگر دولت به‌جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات چند قلم کالا، درآمد فروش این منابع ارزی را به‌صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر دهک‌های متوسط و پایین جامعه پرداخت می‌کرد در این ۴ سال به هر نفر ماهانه ۴۲۰ هزار تومان (علاوه بر ارقام قبلی) پرداخت می‌شد، به تعبیر دیگر هر خانواده ۴ نفره ماهانه یک‌میلیون و هشتصد هزار تومان اختصاص می‌یافت،در دو هفته ابتدایی امسال ۲۵۰ درصد افزایش مصرف آرد داشتیم که نشان‌دهنده رانت و قاچاق آرد از کشور است.

وی اظهار داشت: به دلیل وقوع جنگ در اوکراین و کمبود کالاهای اساسی و نیز افزایش قیمت جهانی آن‌ها، قاچاق غیرقابل‌کنترل کالاهای اساسی ازجمله آرد و روغن به کشورهای همسایه جدی‌تر شده و ادامه این روند ممکن است کمبود این گروه از کالاها را به دنبال داشته باشد.

امام‌جمعه فارسان بیان داشت: نکته مهم این‌که در طول دو سه ماه گذشته با احتمال طولانی شدن و گسترش جنگ اوکراین، بسیاری از کشورها اقدام به ذخیره‌سازی کالاهای اساسی به‌ویژه گندم و غلات برای سه سال آینده کرده‌اند، این موضوع باعث شده که کشورهای دیگر هم به فکر ذخیره‌سازی بیفتند ازجمله عراق و ترکیه و دیگر کشورهای منطقه که واردات عمده آن‌ها از اوکراین و روسیه بوده است و طبیعی است در این شرایط به گندم و آرد ایران روی بیاورند.

امام‌جمعه فارسان در پایان گفت: با توجه به شرایط معیشتی، انتظار داریم دولت محترم در اجرای این سیاستها با در نظر گرفتن حساسیت های شرایط زندگی مردم، زیرساخت های پرداخت یارانه جبرانی را فراهم کند.

ارسال نظرات