خبرهای داغ:
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان خبر داد
همدان-مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: سال گذشته ۵۰ واحد صنعتی احیا شده است که برنامه ما در سال جاری این است که متوسط هفته‌ای یک واحد صنعتی را احیا کنیم.
کد خبر: ۹۴۳۲۹۳۴
|
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد شانیان در نشست خبری و ارائه گزارش عملکرد ۱۱۰ روزه اداره کل صمت استان همدان با بیان اینکه در سازمان صمت استان کار جهادی در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: از ابتدای بهمن ماه سال گذشته تاکنون در حوزه صنایع ۳۳ برنامه بهره‌برداری به ارزش ۲۶۹ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۴۳۴ نفر انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۵ پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور صادر شده که ۲۲ نفر اشتغالزایی داشته است، گفت: ۷۵۷ جواز تاسیس به مبلغ ۷ هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۷ هزار و ۷۳۸ نیز صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه رویکرد ما رو به صنایع بزرگ است، ابراز کرد: اگر صنایع بزرگ در استان مستقر شوند، می‌توانند در کنار خود زنجیره‌ای مانند مجموعه خشکبار طلایی، هلدینگ بینگو در استان و شرکت شیشه که برای آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده ایجاد کنند.

وی از طرح‌های توسعه‌ای صنایع فولادی خبر داد و افزود: سال گذشته ۵۰ واحد صنعتی احیا شده است که برنامه ما در سال جاری این است که متوسط هفته‌ای یک واحد صنعتی را احیا کنیم.

شانیان با بیان اینکه طی ۱۱۰ روز ۱۵ جلسه ستاد تسهیل برگزار شده است که این جلسات ۸۱ مصوبه داشته است، افزود: در این جلسات تعداد مشکلات ۷۸ واحد صنعتی بررسی و حل شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه معادن ۲۰ گواهی کشف و ۲۷ پرونده اکتشاف و ۱۰ پروانه بهره‌برداری صادر شده است، عنوان کرد: تعداد ۱۰ معدن احیا شده و حقوق دولتی نسبت به دو سال پیش ۴۰۰ درصد اضافه شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: مبلغ ۸۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز مطالبات حقوق دولتی وصول شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در حوزه بازرسی طی ۱۱۰ روز، ۳ هزار و ۱۱۰ پرونده بالغ بر ۴۰۵ میلیارد تومان داشته‌ایم، تصریح کرد: تعداد ۳ هزار و ۳۵۰ بازرسی انجام شد که بی‌سابقه بوده است.

شانیان با بیان اینکه استان همدان رتبه یک را در بحث مبارزه با قاچاق کالا در حوزه قطعات خودرویی و در بازرسی از انبار‌ها را کسب کرده است، ادامه داد: در حوزه بازرگانی خارجی مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته‌ایم و چهار جلسه پایش خارجی برگزار شده است و مشکلات واحد‌های صادرات بررسی شده که برنامه ویژه‌ای برای رشد صادرات داریم که به پایه ریزی خوب نیاز دارد.  

وی با بیان اینکه در حوزه بازرگانی داخلی در حوزه شفافیت جرایم کالا ۱۰ پله ارتقا داشته‌ایم و استان از رتبه ۲۶ به ۱۶ رسیده است، تاکید کرد: استان در صدور پروانه شرکت‌های پخش نیز ۱۶ پله ارتقا یافته و جزء ۵ رتبه برتر کشور هستیم.   

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در سامانه جامع تجارت در حوزه محصولات کشاورزی رتبه اول کشور را داریم، افزود: شاهد رشد ۴۰۰ درصدی در تسهیلات تبصره ۱۸ واحد صنفی و رشد ۳۰۰ درصدی در حوزه تسهیلات روستایی بوده‌ایم که بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه طرح و برنامه در راستای تحقق شعار سال برنامه ویژه‌ای داریم، تصریح کرد: تشکیل کمیته صنایع دانش بنیان، شکل گیری اولین پلتفرم بومی صنعت، دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری، شکل‌گیری راهیان پیشرفت در صنایع تخصصی، برگزاری نمایشگاه صنایع دانش بنیان و تشکیل کمیته فناوری اطلاعات با حضور متخصصان از جمله این موارد است.  

شانیان با تأکید بر شفاف‌سازی، ایجاد عدالت و عدم سوء استفاده در نظام پرداخت ها، توزیع کالا، سامانه توزیع تجارت و ... گفت: در این راستا تلاش می‌کنیم تأمین مالی زنجیره‌ای در بستر مطمئن انجام شود.  

وی با بیان اینکه در سال گذشته در بخش تسهیلات تبصره ۱۸، ۳۰۰ میلیارد تومان سهمیه استان بود که طبق مصوبه ۴۵۰ میلیارد تومان طرح ارائه کرده‌ایم، افزود: در سال ۱۴۰۱ در تبصره ۱۸ رشد ۳۰۰ درصدی خواهیم داشت و ۸۵۰ میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است.  

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه در راستای پرداخت تسهیلات رشد ۸۰۰ درصدی را داشته‌ایم، عنوان کرد: برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های نیمه فعال با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۵ شرکت معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه کمیته پیشرفت صنعت، معدن و بازرگانی استان شکل گرفته است که در این کمیته مشکلات در حوزه‌های مختلف مطرح و برطرف می‌شود، گفت: سند آمایش صنعت، معدن استان تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده و ظرفیت مناطق مختلف استان لحاظ شده است.

شانیان با بیان اینکه طرح برگزاری جشنواره ایده‌های نو ارائه و همدان می‌تواند به عنوان دبیرخانه جشنواره در سطح کشور فعالیت کند، ابراز کرد: مطالعه راهبردی تکمیل زنجیره ارزش محصول دارای پتانسیل به خصوص در حوزه مواد معدنی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی حدود ۱۱هزار و ۴۱۲ نفر ساعت پرسنل آموزش دیده‌اند و با اشاره به احیای واحد‌های غیر فعال تصریح کرد: در این مدت واحد‌های موجود غیر فعال شناسایی و در برخی موارد به سرمایه گذار جدید واگذار شده و گاهی در این واحد‌ها فعالیت جدیدی ایجاد شده که زودبازده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ مجموع واحد‌های غیر فعال استان حدود ۱۰۰ واحد صنعتی بود که حدود ۱۰ درصد واحد‌های صنعتی استان غیر فعال است.  

وی در بحث نرخ‌گذاری‌ها با بیان اینکه سه گروه کالایی اصلی داریم که باید در کمیسیون نظارت شهرستان نرخ‌گذاری شود، گفت: به دلیل آسان‌سازی نرخ آرد، نرخ نان فانتزی در جلسه کمیسیون بررسی خواهد شد و قیمت‌گذاری ۵۰ قلم کالای اساسی از جمله گوشت قرمز، شیر و نهاده‌های دامی در ستاد تنظیم بازار مشخص و به اتحادیه‌ها ابلاغ شده است.

شانیان در رابطه با سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان با بیان اینکه ما آمادگی داریم تمام توان سرمایه‌گذاری را به طور ویژه پیگیری کنیم، عنوان کرد: کمیته پیشرفت و توسعه تشکیل و به شرکت‌های دانش بنیان اعلام شده که تمام طرح‌های مرتبط به دانش بنیان را به طور ویژه پیگیری کند که در این زمینه به تبلیغات و فرهنگ سازی از سوی رسانه‌ها نیاز داریم و شرکت‌ها باید به سمت دانش بنیان سوق داده شوند.  

وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان با شرکت اتکا قرار داد بسته‌اند که در قفسه‌های خود از محصولات دانش بنیان استفاده کنند که ما پیگیر هستیم در سایر فروشگاه‌ها هم این اتفاق بیفتد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بین اینکه برندسازی نیاز به زیرساخت دارد، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری و شورای شهر به دلیل تسهیل‌گری این کار با عنوان طرح «بهنام» «برند همدانی، نماد افتخار ملی» امضا شده است.

وی با بیان اینکه یکی از همراه‌ترین دستگاه‌ها در صدور مجوز و حمایت از صنایع، سازمان صمت است، در پاسخ به سوالی در خصوص قاچاق قطعات یدکی با بیان اینکه استان همدان جز ۵ کشور مشورتی وزیر است، تأکید کرد: قاچاق باطری خودرو در استان به صفر رسیده که در هیچ استانی انجام نشده است.

شانیان با بیان اینکه ما بنا داریم به عنوان شرکت‌های واردات و صادرات فعالیت گسترده در استان همدان انجام دهیم، عنوان کرد: در حوزه تسهیل‌گری به خصوص صدور پروانه کسب از ۴۵ روز به ۳.۷ روز رسید که اتفاق بسیار مثبتی است.   

وی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کسب و کار‌های مجازی و استارتاپ‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۳ درصد تولید ناخالص ملی در حوزه اصناف تعریف شده و بیش از ۶۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی در صنعت، معدن و تجارت است که ۷۰ درصد اشتغال را این مجموعه تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات