خبرهای داغ:
موضوع تغییر سبک زندگی خانواده ها پیرامون تمایل به داشتن حداکثر یک یا دو فرزند یکی از محوری ترین مسائل پیش رو جامعه ما است، مهمی که بسیاری از کارشناسان جمعیت نسبت به بروز مشکلات اساسی برخواسته از این تغییر فرهنگ،هشدار داده اند؛ تغییری که می تواند نیروی جوان را به عنوان مهم ترین سرمایه کشور در سیر نزولی شدید قرار دهد، سرمایه ای که کمبود آن، دیگر عرصه ها همچون علم، اقتصاد،سیاست و امنیت کشور را با اختلالاتی مواجهه می کند.
کد خبر: ۹۴۳۳۰۰۵
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج لرستان، موضوع تغییر سبک زندگی خانواده ها پیرامون تمایل به داشتن حداکثر یک یا دو فرزند یکی از محوری ترین مسائل پیش رو جامعه ما است، مهمی که بسیاری از کارشناسان جمعیت نسبت به بروز مشکلات اساسی برخواسته از این تغییر فرهنگ،هشدار داده اند؛ تغییری که می تواند نیروی جوان را به عنوان مهم ترین سرمایه کشور در سیر نزولی شدید قرار دهد، سرمایه ای که کمبود آن، دیگر عرصه ها همچون علم، اقتصاد،سیاست و امنیت کشور را با اختلالاتی مواجهه می کند.
در این راستا در آستانه هفته جمعیت با کارشناس جمعیت عارفه محمد پور، دبیر کارگروه جمعیت قرارگاه مردمی صاحب الامر لرستان گفت و گویی تفصیلی داشتیم که مشروح آن را در زیر می خوانید:

تحولات جمعیتی استان لرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایشان با اشاره به تحولات جمعیتی کشور در سه دهه اخیر اظهار داشت: متاسفانه طی چند دهه اخیر، استان لرستان که از لحاظ نرخ رشد جمعیت، جز استان های با افزایش نرخ جمعیت بوده است، برگرفته از تحولات جمعیتی کشور،دستخوش تحولات جمعیتی شده است.
وی افزود: سیاست های غلط جمعیتی با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر که عواقب آن در دهه هفتاد هر چند کمتر در دهه ۸۰ و ۹۰ کاملا نمایان شد تا زمانی که نرخ رشد جمعیت به پایین ترین حد ممکن رسید.
عدم تمایل خانواده ها به فرزند آوری را برگرفته از چه عواملی در اجتماع است؟
دبیر کارگروه جمعیت قرارگاه مردمی صاحب الامر لرستان عنوان کرد: یکی از دلایل عمده این کاهش، سیاست های غلط دولت های پیشین برای اجرای کنترل جمعیت و تعداد فرزند کمتر بوده است.
محمد پور، خاطرنشان کرد: کنترل جمعیتی که از تفکرات جوامع غربی با هدف کاهش نسل مسلمان و شیعه وبه چالش کشیدن وضعیت اقتصادی کشورمان بود متاسفانه سیاست های غلط را اجرایی کردند.
وی با اشاره به اجرایی کردن سیاست افزایش تعداد فرزندان در بین دیگر کشورها تصریح کرد: آن زمان که سیاست جمعیت کمتر، رفاه بیشتر مطرح شد، رهبر انقلاب بارها و بارها با ابراز مخالفت، نتایج‌ این سیاست غلط در آینده جامعه را بیان کردند.
محمدپور بیان کرد:برخی بی توجهی ها و عدم آگاهی ها کشور را به یکی از کشورهای با نرخ جمعیت سالانه شش درصد رساند که اگه طی دوازده سال آینده نرخ رشد جمعیت افزایش نیابد تقریبا فاجعه ای بزرگ در مسیر رشد جمعیت رخ می دهد.
مسئول شکوه مادری دفتر آستان قدس رضوی لرستان تاکید کرد: مهمترین دلیل عدم تمایل خانواده ها به فرزند آوری مسئله اقتصادی و فقدان درآمد کافی است؛ نا امنی شغلی،مسکن، عدم ثبات اقتصادی کشور، عوامل اجتماعی، افزایش سن ازدواج از دیگر عوامل عدم تمایل خانواده ها به فرزند آوری است.
یک کشور بواسطه پیری جمعیت چه پیامدهای ناگواری را متحمل می شود؟
محمد پور با اشاره به پیامد های پیری جمعیت یادآور شد: جمعیت در همه ابعاد کمی وکیفی ازتعیین کننده ترین مولفه های راهبردی اقتدار ملی واستمرار تمدنی است لذا امروزه در بیش از ۵۵ درصد کل کشور های جهان مشوق هاوسیاست های جامع وکاملی برا افزایش جمعیت وارتقای الگوی فرزندآوری تدوین شده است.
وی اذعان داشت: پدیده سالمندی جمعیت وفقدان نیرو جوان، نیازمندی به مهاجران خارجی را افزایش می دهد،امری که می تواند فرهنگ‌ یک جامعه را با خطر جدی روبه رو کند؛ تنها راه برون رفت از این مسئله ،حمایت وتشویق خانواده ها به فرزند آوری و رفع مشکلات در جامعه است.
آیا کشور ما هم دستخوش پنجره جمعیتی شده است؟
محمد پور گفت:پنجره جمعیتی به دورانی اطلاق می شود که در یک کشور نسبت جمعیت زیر ۱۵ سال، کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت و نسبت جمعیت ۶۵ ساله وبالاتر بیش از این تعداد است این اختلاف در جمعیت ۱۵ سال و ۶۵ سال تاثیرات اقتصادی بسیاری دارد به نحوی که تعدادمصرف کننده گان بیشتر از تولید کنندگان می شود و متاسفانه اگر نرخ رشد جمعیت با این شیب روبه پایین باشد کشور ما هم دستخوش پنجره جمعیتی قرار می گیرد.
 
ارسال نظرات