خبرهای داغ:
تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر کتابت تاریخ شفاهی با هدف ماندگاری آن برای نسل‌های آینده گفت: آرشیو اسناد بخش مهمی از فرهنگ و هویت هر کشوری را بیان می‌کند.
کد خبر: ۹۴۳۳۲۷۲
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم روز گذشته در بازدید از مرکز اسناد ملی شمالغرب کشور با بیان اینکه اسنادی که در دست مردم و در پستوی خانه‌ها است باید به مرکز اسناد ملی اهدا شود، افزود: اسناد ملی حکم حافظه تاریخی ملت‌ها را دارند و بخش مهمی از فرهنگ و هویت کشور را بیان می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ اسناد ملی حفظ داشته‌های ملی یک کشور است، اضافه کرد: کاروان تاریخی ملت‌ها در مسیر خود با حوادث و رویدادهایی دست به گریبانند که زشتی‌ها و زیبایی‌هایی را در تاریخ ثبت می‌کنند و همچنین غم یا شادی را از یک واقعه بیان می‌کنند.

وی بیان کرد: بدون شک اگر بخواهیم قضاوت بی‌طرف داشته باشیم هیچ چیزی مانند اسناد ملی مفید نخواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان، اسناد را دارای دو ارزش اداری و پژوهشی و تحقیقاتی دانست و گفت: اسناد ملی و میراث مکتوب با اطلاعات با ارزش روز جاری، اسناد اداری هستند و زمانی که ارزش روزمره خود را از دست بدهند ارزش پژوهشی پیدا می‌کنند.

آل هاشم با تاکید بر کتابت تاریخ شفاهی گفت: زنده بودن فرهنگ‌ها و وقایع برای اثبات افزون بر فرهنگ شفاهی نیازمند کتابت و نوشتاری است تا برای آیندگان به یادگار بماند.

وی با اشاره به جایگاه و ارزش اسناد ملی گفت: در میان دارایی ها اسناد ملی با ارزش ترین دارایی محسوب می‌شوند و میزان مراقبت از آنها شاخص فرهیختگی ملت‌ها را بیان می کند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مختلف و سازمان ها و ارگان‌ها باید متوجه اهمیت نگهداری از اسناد شوند، خاطرنشان کرد: ایرانیان همواره و از دیرباز در نگهداری از اسناد ملی کوشا بوده‌اند و از دوران هخامنشی تا عصر زرین و عصر معاصر حفظ اسناد به شیوه‌های مختلف انجام شده است و بعد از انقلاب با درک اهمیت والای این کار در میان نخبگان و در جهت پاسداری از فرهنگ و هویت کشور مرکز اسناد ملی در کتابخانه ملی ایجاد شد.

مرکز اسناد منطقه شمال غرب در تبریز، میزبان گنجینه های بی بدیلی از تاریخ ایران اسلامی از دوره صفویه به این سو است و در آن اسناد، کتب، تصاویر و روزنامه های ارزشمندی از ۶۰۰ سال به این سو نگهداری می شود.

ارسال نظرات