خبرهای داغ:
همدان-مدیر عامل انجمن اهدا عضو استان همدان گفت: نهادینه شدن فرهنگ اهدا عضو در جامعه ما نیاز به یک موج دارد و فرهنگ‌سازی، زمان‌بر و هزینه‌بر است و انتظار این است که اصحاب رسانه در این زمینه با ما همراه باشند.
کد خبر: ۹۴۳۴۰۵۳
|
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مجید حمیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه ۳۱ اردیبهشت ماه به نام روز ملی «اهدا عضو؛ اهدا زندگی» نامگذاری شده است، اظهار کرد: موضوع پیوند از ۱۰۰ سال قبل بوده و از طی ۳۵ سال اخیر یکی از بحث‌های بسیار داغ و مهم در علم پزشکی است، چرا که قله و رأس درمان بسیاری از عزیزانی است که به نحوی عضوی از اعضای خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی قانون استفاده کردن از اعضای عزیزانی که مرگ مغزی و اشخاصی که مرگ آن‌ها قطعی شده است شناسایی افراد به وزارت بهداشت محول کرده است.

مدیر عامل انجمن اهدا عضو استان همدان افزود: متولی شناسایی و نگهداری و رضایت‌گیری و در نهایت انتقال به اتاق عمل و پیوند اعضا و برگشت آن عزیز اهدا عضو شده وظیفه وزارت بهداشت است.

وی بیان کرد: با توجه به تغییر نگرشی که در افراد وجود دارد، بالا بردن سطح آگاهی و نیاز به فرهنگ‌سازی از سال ۱۳۹۴ بیشترین و مهمترین چالشی است که وجود دارد؛ در صورت عدم رضایت خانواده‌ها نیز انجمنی به نام انجمن اهدا عضو ایرانیان تاسیس شد که بتواند در راستای ترویج فرهنگ اهدا عضو و فرهنگ‌سازی اقدامات موثری را انجام دهد.

حمیدی گفت: اولین نمایندگی انجمن اهدا عضو ایرانیان در سال ۱۳۹۵ در استان همدان شروع به کار کرد و ثمرات خوبی نیز داشته است.

وی با بیان اینکه نهادینه شدن فرهنگ اهدا عضو در جامعه ما نیاز به یک موج دارد و فرهنگ‌سازی در جامعه ما زمان‌بر و هزینه‌بر است، ابراز داشت: در انجمن کار‌های خوبی صورت گرفته است و سفیران خوبی در این انجمن همکاری می‌کنند و انتظار این است که اصحاب رسانه در این زمینه با ما همراه باشند چراکه اقدام کردن، قدم برداشتن و نیت داشتن در راه نجات جان یک انسان ثواب بسیاری دارد.

مدیر عامل انجمن اهدا عضو استان همدان اظهار کرد: دو نوع مرگ وجود دارد؛ مرگ قلبی و مرگ مغزی، اگر ۱۰۰ مرگ اتفاق بیفتد ۹۹ مورد مرگ قلبی بوده و ممکن است در هر جایی اتفاق بیفتد، اما مرگ مغزی در بیمارستان اتفاق می‌افتد و اگر خارج از بیمارستان اتفاق بیفتد باید یک تیم پزشکی باشد که بتواند راه هوایی آن فرد را باز کند و جریان اکسیژن‌رسانی را مهیا کند در غیراین صورت آن شخص فوت می‌کند.

وی گفت: خانواده‌هایی که اهدا عضو می‌کنند یک نوع ایثار است و کار ارزشمند و بزرگی را انجام می‌دهند و اهدا عضو باقیات و صالحاتی است برای آن خانواده‌ای که اهدا عضو کرده است.

حمید‌ی عنوان کرد: جای کار برای اهدا عضو زیاد است، یک مرگ مغزی می‌تواند از یک عضو حداقل و حداکثر ۸ عضو اهدا کند.

وی با اشاره به اینکه آمار مرگ مغزی زیاد است، بیان کرد: در فروردین ماه بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر تصادف فوت کردند.

مدیر عامل انجمن اهدا عضو استان همدان گفت: علل مرگ مغزی متفاوت است، تصادف، سقوط از بلندی، غرق شدن و مسمومیت می‌تواند از عوامل مرگ مغزی باشد.

وی گفت: فقط از تصادف ۱۵ هزار نفر الی ۱۶ هزار نفر است، هر نیم ساعت یک تصادف منجر به فوت می‌شود و این آماری است که بررسی شده، ۵۰ درصد افرادی که تصادف منجر به فوت شامل حالشان می‌شود در صحنه حادثه فوت می‌کنند.

حمیدی با بیان اینکه میانگین اعضای اهدایی فرد مرگ مغزی ۳ یا ۴  عضو است که می‌تواند اهدا کند، ابراز داشت: آخرین و بالاترین آمار در رابطه رضایت خانواده‌ها، اهدا عضو سال ۱۳۹۸ بوده است که ۱۴۰۴ نفر بوده و سال ۱۴۰۰ حدود  یک هزار نفر اهدا عضو کرده‌اند و در سال ۱۳۹۹ نیز حدود ۸۰۰ الی ۸۵۰ نفر اهدا عضو داشته‌ایم که این آمار کشوری است.

وی با اشاره به اینکه در روز هر ۲ ساعت یک نفر فو ت می‌شود، تصریح کرد: اسپانیا در اهدا عضو اولین کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات