خبرهای داغ:
برگزیده شدن فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن 2022 و محتوا و مضمون این فیلم به سرتیتر اخبار و تحلیل های حوزه فرهنگی کشور تبدیل شده است. به نظر می رسد شناخت درست حواشی و جزئیات این فیلم پرده از بسیاری از حقایق برخواهد داشت و مجالی برای عوامفریبی باقی نخواهد گذاشت.
کد خبر: ۹۴۳۶۹۴۸
|
۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۸

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج، چند روزی است که برگزیده شدن فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن 2022 و محتوا و مضمون این فیلم به سرتیتر اخبار و تحلیل های حوزه فرهنگی کشور تبدیل شده است. به نظر می رسد شناخت درست حواشی و جزئیات این فیلم پرده از بسیاری از حقایق برخواهد داشت و مجالی برای عوامفریبی باقی نخواهد گذاشت. خوب است بدانیم که هزینه تهیه این فیلم توسط «ساموئل حدیدا» مدیر یهودی کمپانی متروپولیتن تأمین شده است.

عنکبوت مقدس (Holy Spider)فیلمی به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی محصول سال ۲۰۲۲ است. زهرا امیرابراهیمی، مهدی بجستانی، فروزان جمشیدنژاد، آرش آشتیانی، سینا پروانه، نیما اکبرپور و سارا فضیلت از جمله بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم در اردن فیلم‌برداری شده‌است و بر پایه داستان واقعی سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای معروف به قاتل عنکبوتی که گفته می‌شود زنان روسپی را هدف قرار داد و ۱۶ زن را از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۰ در مشهد به قتل رساند، یک روزنامه‌نگار زن را درحال تحقیق درباره یک قاتل زنجیره‌ای به تصویر می‌کشد. رؤیا کریمی مجد، اکنون کارمند سایت ضدایرانی رادیوفردا است و آن زمان روی این پرونده کار کرده است.عنکبوت مقدس برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ انتخاب و در اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نمایش داده شد. زهرا امیرابراهیمی در این جشنواره برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. جالب است بدانید که کشور فرانسه برای اکران این فیلم در سینماهای شهرهایش برنامه ریزی مدونی دارد و این اکران از ۲۲ تیر ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

اما خلاصه داستان فیلم بدین شرح است: «زن روزنامه‌نگاری ( با بازی زهرا امیرابراهیمی) وارد دنیایی می‌شود که در آن مردی که رسانه‌ها قاتل عنکبوتی را به آن لقب داده‌اند، اقدام مذموم خود را انجام می‌دهد. وقتی سعید دستگیر و به اعدام محکوم می‌شود، افکار عمومی او را به یک قهرمان تبدیل می‌کند.

علی عباسی، کارگردان فیلم در زمان وقوع این قتل‌ها در تهران دانشجو بود و از واکنش محافظه‌کارانه‌ای که حنایی را به عنوان یک قهرمان معرفی می‌کرد و اینکه چقدر طول کشید تا پلیس او را دستگیر کند، گیج شده بود. عباسی مدت کوتاهی پس از دیدن مصاحبه حنایی در مستند «و عنکبوت آمد» در سال ۱۳۸۱ شروع به نوشتن نسخه‌های فیلم کرد. او گفته: «به طرز عجیبی، واقعاً برخلاف میل خودم، نسبت به آن مرد احساس همدردی کردم. من فکر می‌کنم جنبه‌ای روان‌پریشی در لذت‌جویی قتل‌های او و تمایلات جنسی پیچیده و غیره وجود داشت، اما همچنین معصومیتی در او نیز وجود داشت.»

اما در کنار همه این جزئیات آنچه بیش از همه خودنمایی می کند و در تحلیل این فیلم به چشم می آید نمایش یک چهره زن ستیز و مخالف آزادی زن از ایرانیان است. پیش‌نویس‌های اولیه فیلمنامه با وفاداری بیشتری وقایع را دنبال می‌کردند، اما عباسی در نهایت از آنها منحرف شد و شخصیت یک روزنامه‌نگار زن را ابداع کرد، زیرا احساس می‌کرد فیلم باید نه تنها بر قاتل بلکه بر زن‌ستیزی هم تمرکز کند.

او اذعان کرده است: قصد من ساخت فیلمی درباره یک قاتل زنجیره‌ای نبود بلکه می‌خواستم فیلمی درباره جامعه یک قاتل زنجیره‌ای بسازم. این در مورد زن‌ستیزی، ریشه‌دار در جامعه ایران است که به‌طور خاص مذهبی یا سیاسی نیست، بلکه فرهنگی است... به جای ساختن فیلم دیگری درباره روش‌های مختلف مرد برای کشتن و مثله کردن زنان، می‌خواهیم بر پیچیدگی موضوع و مخاطرات طرف‌های مختلف، به‌ویژه از طرف قربانیان تاکید کنیم.

ساخت فیلم به‌طور رسمی در ۱۳۹۵ آغاز شد که با موفقیت فیلم سوئدی «مرز» از عباسی در سال ۱۳۹۷ تقویت شد. سازندگان فیلم ابتدا سعی کردند در ایران فیلمبرداری کنند، اما این کار تا سال ۱۳۹۸ کنار گذاشته شد. برنامه‌ای برای فیلمبرداری در اردن در اوایل سال ۱۳۹۹ ساخته شد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، چندین بار به عقب انداخته شد. سپس، در اواخر سال ۱۳۹۹، تصمیم گرفته شد تولید به ترکیه منتقل شود، جایی که محدودیت‌های کووید-۱۹ کمتر بود، اما این امر توسط مقامات ترکیه متوقف شد. عباسی ادعا کرده است که این امر به دلیل دخالت دولت ایران بوده‌است. تولید فیلم سپس به اردن بازگشت، جایی که فیلم‌برداری در نهایت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و ۳۵ روز به طول انجامید.

جای تامل دارد که کشور آلمان، نقش اول تأمین مالی «عنکبوت مقدس» است. این فیلم یارانه‌های تولید را به مبلغ ۲۴۰ هزار یورو از آژانس تامین مالی فیلم آلمان،  هزار۲۵۰ یورو از مدین‌بورد برلین-براندنبورگ،  هزار۴۱۰ یورو از یورایمجرز، هزار ۹۰ یورو از صندوق تأمین مالی فیلم هامبورگ شلسویگ-هولشتاین و حدود ۱۷۴ هزار یورو از صندوق فیلم آلمان دریافت کرد.

ورایتی گزارش داد که عنکبوت مقدس در اولین اکران جشنواره کن مورد تشویق ایستاده ۷ دقیقه‌ای قرار گرفت و نوشت که «مطمئناً یکی از فیلم‌های مورد بحث در جشنواره کن امسال خواهد بود» و «سر و صدایی برانگیخت که می‌تواند یک پیشتاز اولیه برای نخل طلا باشد».

بدون شک فیلم «عنکبوت مقدس» به دلیل ارایه چهره‌ای مخدوش از جامعه‌ ایرانی و توهین آشکار به باورهای متعالی شیعیان در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته که انتخاب سیاسی این اثر ضعیف به‌عقیده بسیاری از منتقدان و کارشناسان بین‌المللی جای سؤال مهمی در کارنامه حرفه‌ای این جشنواره بین‌المللی به‌جای گذاشته است.

ساختارهای به ظاهرفرهنگی غرب فاقدِ معنویت است، این ساختارهای پوسیده و نخ نما هیچ گاه طالب رشد فرهنگ و هنر ملت متمدن ایران نبوده و بی‌هیچ شائبه و بدون ذره‌ای پنهانکاری در مسیر خدمت به ناتوی فرهنگی حرکت می‌کنند!
 واضح و مبرهن است ، کسانی که می‌کوشند تا هنر را در مقابل باورها و ایمان مردم عزیز ایران قرار دهند، بیش و پیش از هر چیزی، به هنر و هنرمند آسیب خواهند زد و به یقین هنرِ در خدمت دروغ، فریب، فساد و فحشاء، جریانی متعفن و شوره زاری لم یزرع است.

دشمنان این نظام و کشور باید بدانند که تلاشهای آنان برای کمرنگ کردن نقش معنویت در جامعه ایرانی هیچ طرفی نخواهد بست و علی رغم همه این تلاش ها قلوب ملت ایران در عشق به امام رضا (علیه السلام) و مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، همیشه در تپش است. ملت ما هرگونه بی احترامی و اهانت به آل الله را هرگز نخواهند پذیرفت و نخواهند بخشید.

خبرگزاری فارس

ارسال نظرات