خبرهای داغ:
روانشناسی زرد خصوصا برای برخی زنان آدرس غلطی است که متاسفانه بعضا زندگی آنان را به ورطه نابودی می کشاند. در همین زمینه روانشناسی زرد مطرح می کند اگر رابطه‌ای که آرامش خاطر شما را بهم می ریزد باید آنرا رها کرد؛ چراکه ارتباط تنها برای ایجاد آرامش است اما روانشناسی واقع نگر مطرح می کند که بهترین روابط زناشویی نیز دچار چالش های بزرگ و کوچک است.
کد خبر: ۹۴۳۸۶۶۰
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج،- امیر حمزه نژاد: این روزها خصوصا در بساط‌های کتابفروشان خیابانی می‌توان به طور عمده کتب روانشناسی را با المان‌های موفقیت و تقویت توانایی و استعدادهای فردی برای رسیدن به پیشرفت را مشاهده کرد. کتاب های عموما انگیزشی که سعی می کنند به افراد نشان دهند که توانایی‌های بالایی دارند و خود را دستکم نگیرند و با روایت ماجراهای شگفت انگیز به مخاطب روحیه می دهند که آنها نیز می توانند زندگی شان را تغییر شگرفی دهند و موفقیت را چاشنی روزمرگی کنند.
تا به اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد، همه چیز مثبت و خوب است و موضوعاتی که مطرح شد برای ایجاد یک جهش روحی و فکری در افراد لازم است اما همین مبناست که جاذبه این کتاب هاست. یعنی این نوع مباحث با نشان دادن فضایی ماورایی و پیشرفت چشمگیر جوانان را به خود معطوف می کند تا نیت تجاری خود یعنی فروش کتاب را برآورده کند. از این نظر با یک ژانر از کتب روانشناسی خصوصا روانشناسی انگیزشی و دستیابی به موفقیت روبرو هستیم که از آنها به «روانشناسی زرد» یا «روانشناسی فانتزی و تجاری» یاد می شود. به قولی بیشتر از آنکه این کتاب ها رویه زندگی افراد را تغییر دهد بیشتر با فروش های تجاری زندگی نویسندگان را عوض کرده است.
روانشناسی تجاری یا زرد در نگاه اول به طور انگیزشی و روحی افراد را با توانایی‌های خود آشنا می کند اما این شروع ماجراست و بعد با قهرمان‌سازی های کاذب و همچنین توهم انگیز آنان را به ورطه خودباختگی می کشاند.
این نوع روانشناسی با نوعی خرافه گرایی نیز همراه است مانند مباحثی که در خصوص موارد جاذبه گفته می شود. گفته می شود که مثبت اندیش باشید تا موارد مثبت را در زندگی جذب کنید و آنهایی که نگرش منفی داشته اند در زندگی شان نیز آثار این منفی بافی را به شدت دیده اند.
در واقع این نوع روانشناسی مطرح می کند که اگر مشکلی وجود دارد در خود افراد است آنان نخواستند و عمل نکردند و بنابراین نتوانستند. این درحالی است که روانشناسی واقعی رو به واقعیت ها دارد. روانشناسی زرد مطرح می کند که به هر چیزی باید مثبت نگریسته شود اما روانشناسی واقعی می گوید که هر احساس آدمی ارزشمند است و باید به دنبال اثرات و منشا آنها بود.
روانشناسی زرد خصوصا برای برخی زنان آدرس غلطی است که متاسفانه بعضا زندگی آنان را به ورطه نابودی می کشاند. در همین زمینه روانشناسی زرد مطرح می کند اگر رابطه‌ای که آرامش خاطر شما را بهم می ریزد باید آنرا رها کرد؛ چراکه ارتباط تنها برای ایجاد آرامش است اما روانشناسی واقع نگر مطرح می کند که بهترین روابط زناشویی نیز دچار چالش های بزرگ و کوچک است.
روانشناسی زرد همچنین افراد را وارد یک رقابت ناسالم و گنگ و در عین حال فرسایشی می کند. این نوع روانشناسی به افراد القا می کند که باید به همه ثابت کنند که از آن‌ها بهتر هستند اما روانشناسی واقع نگر مطرح می کند که زندگی سویه های مختلف دارد و بخشی از آن شاید رقابت باشد اما در کلیت یک مسابقه نیست که بخواهیم از سایرین جلو بزنیم و رقیب دیدن دیگران باعث می شود بسیاری از احساسات و روابط مثبت انسانی را از دست بدهیم!
متاسفانه روانشناسی زرد پر شده از اصطلاحات به ظاهر زیبا و جذاب اما در بطن آن معانی خطرناکی نهفته است که زندگی بسیاری را ویران ساخته است. روانشناسی زرد مطرح می کند که وقتی برخی افراد خواب هستند دیگرانی که تلاش می کنند موفق می شوند اما این درحالی است که هم انسان به استراحت کردن و لذت بردن از زندگی نیاز دارد و هم تنها تلاش مداوم کافی نیست و شرایط نیز باید مساعد باشد و بسیاری از موارد باید دست به دست هم بدهند که یک موفقیت چشمگیر شکل بگیرد.
بنابراین روانشناسی زرد بیشتر از اینکه به افراد کمک کند باعث تشویش روحی و تناقض های جدی روانی در آنها می شود و آنان را در دنیایی گنگ و بی معنا با کلمات دهن پر کن رها می کند و از افراد انسان‌های غیر معمولی می سازد که بسیاری از احساسات و عواطف و استعدادهایشان را برای رسیدن به یک هدف شاید غیر واقعی می کشند.
خصوصا در فضای شبکه های اجتماعی این نوع روانشناسی بسیار جلوه گر شده است و افراد نیز متاسفانه با نگاه به این مسائل بعضا تصمیمات سخت زندگی شان را می گیرند. بنابراین در این حوزه نیز باید با سواد کامل سراغ مسائل روانشناسانه رفت و خصوصا از کارشناسان ذی ربط کمک خواست. متاسفانه جوانان و نوجوانان خصوصا در حوزه کتابخوانی به سمت این نوع روانشناسی سوق پیدا می کنند. این درحالی است که باید به جوانان آموخت که باید کتب مفید و ارزشمند را خواند و با دیگران و افراد با تجربه خصوصا اساتید و کارشناسان در خصوص این موارد مشورت کرد.

طنین یاس

 

ارسال نظرات