معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد

سهم ۳.۲۳ درصدی آذربایجان شرقی از ارزش افزوده کشور

تبریز- معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، سهم ارزش افزوده استان از کشور را در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب٣.٢٢ و ۳.۲۳ درصد اعلام کرد.
کد خبر: ۹۴۳۸۸۵۱
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان، پروین اشراقی در جلسه‌ شواری برنامه ریزی و توسعه به تشریح چارچوب کلی و جهت‌گیری‌های کلان برای تحقق رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در استان پرداخت و با اشاره به روند نرخ رشد اقتصادی استان و کشور در دهه ۹۰، سهم ارزش افزوده استان از کشور را در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب ٣.٢٢و ۳.۲۳ درصد اعلام کرد.

وی همچنین بر هدف‌گذاری نرخ رشد اقتصادی استان و تحقق آن از طریق بهره‌وری و تامین منابع مالی پایدار، ایجاد اشتغال، توسعه تولید دانش بنیان،  تکمیل زنجیره تولید، عدالت اجتماعی و برابری، فعالسازی واحدهای تولیدی، توجه به آمایش سرزمین و توسعه صادرات اشاره کرد.

اشراقی، تعداد پروژه‌های تاثیرگذار استان در تحقق رشد ۷.۸ درصدی اقتصادی  را ۹۰۹ پروژه اعلام و اضافه کرد: برای این مهم حدود هشت همت اعتبارات دولتی باید صرف شود و ۴۲ همت ریالی ،۵۷۰ میلیون دلار و ۶۳۴ میلیون یورو مجموع سرمایه گذاری بخش خصوصی باید جذب شود.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان توضیح داد: رشد اقتصادی کشور در بخش کشاورزی ۶.۹، معدن ۱۰.۷، صنعت ۸.۸، خدمات ۷.۱ و در کل کشور  در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی رقم ۸ درصد خواهد بود و در همین سال رشد اقتصادی استان در بخش کشاورزی ۸.۷، معدن ۱۵.۷، صنعت ۹.۳، خدمات ۶.۵ و رشد اقتصادی استان عدد ۷.۸ درصد بر آورد شده است.

وی، تامین زیر ساخت‌های تولید در حوزه آب و انرژی، افزایش منابع قابل تخصیص از محل بودجه سالانه در استان با افزایش منابع سهم استان از بودجه‌های متمرکز، بازنگری سامانه‌ها و فرآیندهای واگذاری یا اجاره زمین برای فعالیت‌های تولیدی در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، پیشنهاد تدوین و اصلاح استانداردهای فنی در خصوص کالاهای مزیت‌دار صادراتی منطبق با استاندارد کشورهای هدف صادراتی، توسعه شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در استان را از جمله الزامات حوزه‌های مختلف برای تحقق رشد اقتصادی مورد انتظار استان دانست.

 در پایان با توجه به تصویب پروژه‌های رشد اقتصادی استان در شورای برنامه ریزی مقرر شد پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی جهت اجرا و پیگیری الزامات تحقق آنها به دستگاه‌ها ابلاغ شود و هر سه ماه دستگاه‌های اجرایی گزارش پیشرفت پروژه‌ها را در شورای برنامه‌ریزی ارائه دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار