رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به مناسبت نخستین سال استقرار دولت سیزدهم، اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان در حوزه های اقتصادی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی استان تهران را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۴۳۹۱۳۵
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰

«علاءالدین ازوجی»   اظهار داشت: استان تهران به عنوان مرکز سیاسی، اداری و اقتصادی کشور و با عنایت به ریشه های تاریخی و کارکردهای فراملی، ملی و استانی، شرایط منحصر بفردی را در عرصه سرزمینی به خود اختصاص داده است. این شرایط ویژه از یکسو با تامل بر رهیافت¬های سند آمایش استان و اسناد توسعه ‌ای استان و شهرستان های 16 گانه آن دارای هویت های متفاوت و مزیت های اقتصادی مختلف، بعنوان یک الگو به اهمیت حیاتی این استان دامن زده است.

وی افزود: وجود حدود 17 درصد جمعیت ایران در این پهنه و تمرکز کلیه مبادلات اقتصادی و دارا بودن رتبه اول در بسیاری از شاخص های اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی کشور، سهم اقتصاد بخش خصوصی، میزان ثبت شرکت های حقوقی و تعاملات بین المللی موجود این استان از طریق بزرگترین فرودگاه بین‌المللی ایران و مهم ترین شبکه ارتباطی در حوزه حمل و نقل ریلی در این استان، شرایط تاریخی و بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش¬های مختلف اقتصادی این استان فراهم نموده است. 

 

رویکردهای اجرایی برای  بهبود وضعیت استان تهران

«علاءالدین ازوجی» گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در راستای تحقق منویات دولت سیزدهم، سند تحولی دولت و با توجه به نقش راهبری و نظارتی این سازمان، رویکردهای 47 گانه ای تدوین کرده که از جمله آن می توان به: «آسیب شناسی پنج حوزه مهم و کلیدی استان تهران در حوزه آلودگی هوا و محیط زیست، منابع آب و فاضلاب، بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، فرونشست زمین، آسیب‌های اجتماعی با نگاه علمی و کاربردی»، «توجه به ظرفیت‌های درآمد مالیاتی استان تهران و برقراری ارتباط بین ظرفیت های مالیاتی استان با خدمات به شهروندان شهری و روستایی با رویکرد کاهش محرومیت ها و عدالت منطقه‌ای»، «توجه به برنامه محوری و نتیجه محوری کلیه اقدامات سازمان تا حصول به نتایج مشخص برای گروه‌های هدف و مردم در چارچوب توسعه استان» و «تلاش مضاعف برای تحقق رشد ۷.۱ دهم درصدی استان تهران در چارچوب لایحه بودجه با توجه به نقش و جایگاه استان تهران برای رسیدن به این هدف» اشاره کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به مفاد بخش¬نامه بودجه سال 1401 و هدفگذاری رشد اقتصادی با تمرکز بر سهم 5/3 درصد ارتقاء بهره‌وری، همچنین جایگاه منحصر ¬بفرد استان تهران در ظرفیت¬ها، قابلیت¬ها و امکان تحقق اهداف تعیین شده، کلیه موضوعات مرتبط از جمله الزامات رویکردی و محیطی ناظر بر تحقق اهداف معین شده رشد اقتصادی، الزامات مالی و بودجه¬¬ای، اهداف کلی، سیاست¬ها و برنامه¬ها، موانع و چالش¬ها، طرح¬ها و پروژه ها در قالب چهار بخش اصلی شامل کشاورزی، معدن، صنعت و خدمات تدوین و ارائه شد. بر این اساس، اعتبار مصوب سال 1400 در حوزه تملک دارایی های سرمایه ای  دستگاه های اجرایی استان تهران بالغ بر  16 هزار میلیارد ریال با تخصیص 9/6 هزار میلیارد ریال و اعتبارات هزینه‌ای دستگاه های اجرایی استان تهران در سال گذشته بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال با تخصیص 13 هزار میلیارد ریال بود که در جایگاه خود و بر اساس چارچوبی که به دستگاه های اجرایی استان اعلام شده بود، صرف شد.

وی گفت: گستردگی بافت های فرسوده شهری و روستایی و سکونتگاه غیررسمی حریم و خارج حریم در استان تهران به حدی است که حدود 31 درصد از جمعیت استان تهران را شامل می شود. بر اساس پیگیری های انجام شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در اواخر سال گذشته بالغ بر 671 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و بهسازی محیط های بافت فرسود حریم و خارج از حریم شهر و بافت موجود مناطق روستایی در 16 شهرستان استان تهران اختصاص یافته است که این منابع صرف 71 پروژه عمرانی و زیرساختی خدمات عمومی شده است که الحمدالله کارهای اجرایی آن از سوی 25 دستگاه اجرایی مربوطه در استان در دو ماه اخیر شروع شده است و حداکثر تلاش را خواهیم داشت که مطابق قانون، طی سال جاری این این پروژه ها به ثمر بنشیند و مردم عزیز استان تهران از دستاوردهای آن بهره لازم را ببرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران همچنین در خصوص نظارت بر عملکرد و تقویت نیروی انسانی دستگاه ها نیز اظهار داشت: ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان و تجلیل از برترین ها در جشنواره شهید رجایی، استقرار میز خدمت، برگزاری جشنواره شهید رجایی، آسیب شناسی ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی، صدور مجوز برای 150 دفتر پیشخوان دولت، بررسی بیش از هشت هزار پرونده استخدامی و تبدیل وضعیت بیش از پنج هزار نیروی انسانی دستگاه ها از مهترین برنامه های این سازمان در یکساله اخیر بود.

وی تدوین سند توسعه منابع انسانی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران را اقدام ارزنده ای خواند و گفت: تدوین این سند در مرحله پایانی است و با اجرای آن، شاهد ارتقا، رشد و بهینه شدن وضعیت سرمایه انسانی دستگاه ها خواهیم بود.

«ازوجی» در خصوص وضعیت ساماندهی نیروی انسانی دستگاه های اجرایی گفت: بیش از ۳۲۴ هزار نیروی خدمات رسان در 138 نهاد دولتی استان تهران مشغول به خدمت هستند که با اجرای سند توسعه منابع انسانی، کارایی و اثربخشی نیروها، افزایش پیدا خواهد کرد. در حوزه تبدیل وضعیت استخدام ایثارگران و خانواده محترم ایشان نیز بالغ بر ۷۲۰۰  مورد درخواست داشتیم که اکنون  ۳۰۰۰ نفر از آنان تبدیل وضعیت شدند.

توجه به اقتصاد دانش بنیان و مبتنی بر فناوری های نوین

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به اسناد بالادستی و سند آمایش استان، گفت: تهران در حوزه خدمات برتر و دانش¬بنیان (استقرار بیش از 52 درصد شرکت¬های دانش بنیان (3313 شرکت در استان تهران) دارای قابلیت¬ها و مزیت¬ها بالایی است. با توجه به پتانسیل های موجود و نقش تاثیر گذار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه ششم توسعه کشور، رشد اشتغال این حوزه سالیانه 5/9 درصد در نظر گرفته شده است. در حوزه دانش¬بنیان ظرفیت¬های قانونی ذیل بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال¬های 1400-1397 وجود داشته که با اعمال تغییراتی در سال 1401 نیز تنفیذ گردیده است. این حمایت¬ها در قالب منابع تجهیز شده از محل ردیف¬های اعتباری بودجه و درآمدهای استانی و منابع داخلی موسسات عامل به شکل یارانه تسهیلات، کمک¬های فنی و اعتباری، وجوه اداره شده و پرداخت تسهیلات در راستای حمایت و توسعه شرکت¬های دانش¬بنیان صورت پذیرفت. البته در مقایسه نسبی بین بخش های اقتصادی، این حوزه عملکرد مناسبی نداشته و در کارگروه تخصصی مربوطه نیز تذکرات لازم داده شده است تا حمایت های صورت گرفته در قانون بودجه برای کسب و کارهای حوزه دانش بنیان سرعت پیدا کند.

وی افزود: تهران بواسطه وجود دانشگاه ها، مراکز تحقیقات و شرکت های فعال زیاد در حوزه علم و فناوری، استعداد بسیار بالایی در ایجاد یک شهردانش بنیان دارد. در همین راستا در دولت سیزدهم مقرر گردید در اقدام اولیه 1000 هکتار زمین در قالب پارک علم و فناوری ایران از سوی مجموعه استان فراهم گردد در گام بعدی استان سعی دارد نسبت به تهیه دومین سند توسعه دانش بنیان استان بعد از بوشهر اقدام نماید.

 

برنامه تولید و اشتغال در سال 1400

«علاءالدین ازوجی» گفت: برنامه تولید و اشتغال حوزه معاونت علمی و فناوری رییس جمهور از محل منابع بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400شامل: طرح های کلان فناوری و نوآوری، ارتقای تاب آوری ملی به منظور دستیابی به دانش فنی و ارتقای توانمندی فناورانه کشور، ارتقای فناوری های کلیدی در حوزه سلامت و امنیت غذایی، توسعه فناوری های راهبردی، ارتقای توان داخلی در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و خدمات آزمایشگاهی، حمایت از توسعه صنایع خلاق، توسعه زیست بوم استارتاپی از طریق ایجاد مراکز نوآوری و کارخانه های نوآوری تخصصی در استان های منتخب با همکاری شرکت های بزرگ صنعتی، نخبگان و متخصصان داخل و خارج کشور با فرصت مستقیم اشتغال 11370 نفر  و 25500 میلیارد تسهیلات پیش بینی شد. بر این اساس اعتبارات استان تهران 4813 میلیارد با سهم معادل 11/4 درصد از کل کشور تعیین و در قالب تسهیلات شامل: ایجادی، توسعه ای و تکمیلی اعطا شد.

طرح‌ها و پروژه‌هاي مهم و محوري

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به تکمیل و راه¬اندازی طرح¬های نیمه¬تمام نیز افزود: احداث باند دوم محور قدیم قم-تهران، احداث کمربندی پاکدشت، احداث قطار حومه کلانشهر تهران به شهر جدید پرند، اتصال اسلامشهر به متروی تهران، اجرای طرح نوسازی ده هزار دستگاه تاکسی فرسوده ناوگان تاکسیرانی شهر تهران، تکمیل و توسعه و تجهیز بیمارستان‌های امام خمینی (ره) شهریار، مرکز درمانی ملارد، فیروز‌آبادی شهرری، شهدای تجریش، کودکان حکیم تهران، بیمارستان حضرت مهدی (عج)، کلینیک بیمارستان امام خمینی (ره) و روزبه تهران، ایجاد و توسعه هتل¬ها، مجتمع¬های گردشگری و اقامتگاه¬های بومگردی، احداث بزرگترین اکوکمپ خاورمیانه و مجتمع گردشگری شرکت گردشگری پارس سپنتا، پایان یافته و یا در مراحل نهایی است.

«ازوجی» گفت: در حوزه نظام فنی و اجرایی استان نیز انجام اقدامات لازم به منظور اجرای فرایند BIM (مدل اطلاعات ساخت) در پروژه های عمرانی، «راهنمای جایگاه و نقش مهندسین مشاور در انتشار سند چشم¬انداز و برنامه بلندمدت»، برای پیاده¬سازی BIM در پروژه-های عمرانی استان تهران، بررسی و ارزیابی ساخت و سازهای شهری و عملکرد شهرداری¬های استان، بررسی مسائل و مشکلات طرح-های عمرانی استانی و ملی با هدف تسریع و تسهیل در روند اجرای پروژه¬ها و ده ها جلسه کارشناسی و بازدید از پروژه ها و در حوزه آماری نیز تهیه کتاب «شاخص های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان تهران و «سالنامه آماری  استان تهران»، راه اندازی و استقرار زیرساخت داده مکانی(SDI) و اجرای 5 طرح آمارگیری در یکسال اخیر انجام شده است.

مصوبات سفر رئیس جمهوری

وی خاطر نشان کرد: در سفر رییس جمهور محترم به استان تهران و حضور در جلسه شورای اداری استان تهران به همراه اعضای محترم دولت در خرداد ماه 1401، تصمیمات خوبی گرفته شد که ماحصل آن تامین بالغ بر 16.5 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات عمومی دولت، شرکت های دولتی و شرکت نفت و نهادهای عمومی غیردولتی برای 147 طرح یا پروژه زیرساختی با پیشرفت فیزیکی بالای 50درصد در حوزه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی، آبرسانی، شبکه های آب و فاضلاب، حمل و نقل ریلی و جاده ای بود که از جمله آن می توان به تکمیل و احداث بازسازی و تجهیز 75 مدرسه ، تکمیل و تجهیز 15 بیمارستان در شهرستان های تهران، تکمیل 27 مجموعه ورزشی در شهرستان های تهران، اجرای 18 طرح های سرمایه گذاری اشتغالزا، تکمیل 5 تأسیسات فاضلاب و تصفیه خانه در برخی شهرستان های تهران، اجرای گازکشی به 22 روستای تهران، احداث 61660 واحد مسكوني براي خانوار نيازمند مسکن، بهره برداری از 7 هزار طرح اشتغالزایی برای افراد مددجو و غیرمددجوی استان، احداث شش پست برق فشار قوی برای 6 شهرک‌های صنعتی استان جهت تأمین 600 مگاوات برق، 16 کلانتری و پاسگاه انتظامی و اعطای بیش از 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت 230 طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی جهت سرمایه گذاری توسط بانک های عامل، اشاره کرد.

وی در پایان گفت: در طی سال های اخیر، تعهدات زیادی در سطح استان ایجاد شده بود که به تدریج منجر کاهش رضایت عمومی شده بود. به همت و تلاش آقای مهندس منصوری استاندار محترم تهران و مساعدت آقای دکتر میرکاظمی رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه کشور، این کسری ها تا مبلغ 226 میلیارد تومان جبران شد و از سوی 23 دستگاه های اجرایی استان پرداخت شد. انتظار می رود با مدیریت موثرتر بر پروژه های عمرانی استان تهران بخصوص شهرستان های استان تهران، شاهد دستاوردهای زیادی برای شهروندان در این مناطق باشیم.

ارسال نظرات