نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و هفتم خردادماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.
کد خبر: ۹۴۳۹۵۱۳
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و هفتم خردادماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج با بیان اینکه ۲۷ خرداد سال ۵۸ حضرت امام دستور تشکیل جهاد سازندگی دادند، گفت: این حرکت عظیم ثمرات فراوانی برای انقلاب، نظام و مردم داشت؛ و امروز هم احتیاج هست که این جریان دوباره احیا شود و همه گروه‌های جهادی که امروز دارند تلاش و عمل می‌کنند، با همدیگر منسجم در یک مسیر حرکت کنند تا نتیجه‌بخش باشد.

وی با تأکید بر اینکه بحث محرومیت‌زدایی و بحث حرکت‌های جهادی که این روزها انجام می‌شود حرکت‌های خوبی است، گفت: گروه‌های فراوانی از مردم مشغول این خدمات هستند اما باید منسجم، متحد و با یک روشمندی این کار انجام شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه تأکید کرد: جهاد سازندگی که در سال‌های اول تشکیل‌شده بود این کارها را مدیریت می‌کرد و منسجم انجام می‌شد و آثار و برکات خودش را داشت؛ و یکی از آن مسائلی بود که همان اول انقلاب به وجود آمد و آثار فراوانی را داشت. به نظر می‌رسد که دوباره باید با همان روش این کارها را انجام داد تا موضوعات مختلف به‌خصوص بحث کشاورزی و امثال این‌ها دوباره احیا شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به مناسبت‌های هفته، تصریح کرد: در این هفته روز جهانی بیابان‌زدائی، سال گشت تشکیل جهاد سازندگی و آغاز هفته صرفه‌جوئی در مصرف آب را داریم که همه تقریباً به یک مطلب برمی‌گردد و آن حفظ منابع طبیعی و استفاده بهینه از آن‌ها و تلاش برای رشد منابع حیاتی جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه از مسائل مهمی که مسئولین و مردم باید اهتمام ویژه داشته باشند بخش کشاورزی است، اظهار داشت: یکی از مصادیق استقلال که از آرمان‌های انقلاب است، استقلال در بخش کشاورزی است لذا باید در این بخش طوری کار کرد تا خودکفا شویم.

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه خاطرنشان ساخت: امامین انقلاب هم در مقاطع مختلف تأکید و توصیه داشته‌اند که این مهم به جد دنبال شود و قبل از هر دو بزرگوار، قرآن و رسول خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام توصیه فرمودند و چه بیانات زیبایی از حضرات معصومین دراین‌باره داریم که اتفاقاً آن‌ها هم به بحث استقلال غذایی اشاره دارند و برای تشویق به اقدام کار؛ کشاورزی و دامداری و امثال این‌ها را عبادت و ترک آن را مذمت کرده‌اند و بعضی از ائمه علیهم‌السلام خودشان کشاورزی داشتند و این حرکت ائمه پیام دارد.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با اشاره به روایتی از معصومین علیهم‌السلام در این رابطه، گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمود: «در میان کارها چیزى در نزد خداى متعال، محبوب‌تر از کشاورزى نیست؛ خدا هیچ پیامبرى را مبعوث نکرد مگر اینکه کشاورز بود، جز ادریس که خیّاط بود.» و امام صادق علیه‌السلام به نقل از امام باقر علیه‌السلام از قول امیرالمؤمنین علیه‌السلام مى‏گفت: «هر کس آب‌وخاکی در اختیار داشته باشد و فقیر بماند، خدا او را از رحمت دور سازد.»

وی در ادامه یادآور شد: این امر فقط مربوط به فرد نیست و جامعه را هم می‌گیرد؛ یعنی اگر ملتی آب و زمین داشته باشد و با سوء مدیریت و بدون بهره‌برداری درست فقیر شود از رحمت الهی دور می‌شود؛ خدا اگر نظر رحمتش را برگرداند همین می‌شود، باران نمی‌آید، خشک‌سالی می‌شود، گرفتاری‌های متعدد که در جامعه به وجود می‌آید همین است که رحمت خدا برمی‌گردد و این همان اقتدار غذائی است که نباید از دست برود. آب‌وخاک در کشور ما در مسیر خشک‌سالی است. همان مقداری که هست باید با دقت مصرف شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تأکید بر اینکه کشور مقتدر، کشوری است که احتیاجات غذائی نداشته باشد و هر کس به‌اندازه خودش باید اقدام داشته باشد، گفت: گاهی چندنفری باهم می‌توانند کار مفیدی در این زمینه انجام دهند. باید از روش‌های جدید استفاده کرد و بهره بیشتر برد؛ البته منظورم ترا ریخته و امثال آن نیست.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه امام معصوم از خاک گفته است، گفت: این یعنی نباید مسئولین محترم اجازه دهند کاربری زمین‌های کشاورزی به هر عنوانی تغییر کند. زمین کشاورزی باید کشاورزی بماند اما متأسفانه الآن ببینید زمین‌های کشاورزی را به بهانه‌های مختلف سند می‌دهند و کاربری تغییر می‌کند و زمین کشاورزی از بین می‌رود. مگر کشاورزی بدون زمین می‌شود؟ مگر تأمین غذا بدون زمین می‌شود؟ اقتدار غذایی اگر می‌خواهیم باید کشاورزی را اهمیت دهیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز یکی از مصادیق استکبارستیزی کمک به استقلال کشور است که یک بعد آن تقویت بخش کشاورزی است، گفت: رهبر معظم انقلاب اولویت را به بخش کشاورزی می‌دهند و حضرت امام دربیانی فرمودند: «اگر زراعت خودمان، کشاورزى خودمان نتواند کفاف براى خودمان باشد و دستمان پیش آمریکا و امثال آمریکا براى ارزاقمان دراز باشد، ما وابسته خواهیم بود (و) نمی‌توانیم کارى انجام بدهیم. آن‌وقت در جهات سیاسى هم باید وابسته بشویم» لذا امام وابستگی غذا را موجب وابستگی سیاسی می‌دانند که مطلب درستی است.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه افزود: حضرت امام در بیان دیگری فرمودند: «همین باورِ توانایى، شمارا توانا می‌کند. اگر افکار یک ملتى وابستگى به قدرت بزرگى داشته باشد، تمام چیزهاى آن ملت، وابستگى پیدا می‌کند. اگر افکارتان و باورتان این باشد که ما می‌توانیم مستقل باشیم و وابسته به غیر نباشیم، خواهید توانست. اگر کشاورزان ما باورشان این باشد که ما می‌توانیم در کشاورزى به‌جایی برسیم که صادر کنیم و وابسته به غیر نباشیم، بلکه دیگران به ما محتاج باشند، می‌توانند.»

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه در کشور ما مهم‌تر از صنعت، بخش کشاورزی است، گفت: با توجه به آب‌وخاک و هوائی که داریم باید بهترین استفاده را داشته باشیم و الا آرام‌آرام به بیابان تبدیل می‌شویم و در بحث بیابان‌زدائی مهم‌ترین کار جلوگیری از بیابان شدن مناطق است؛ که بحث خودش را دارد. در مصرف آب هم متأسفانه صرفه‌جوئی لازم را نداریم و در همه بخش‌ها نه‌فقط همه توجه به مصرف خانگی باشد.

وی در ادامه بابیان اینکه وقتی شبکه آب‌رسانی عیوبی دارد تا اصلاح نشود، نتیجه‌اش اسراف است، گفت: در بخش کشاورزی در مناطقی که آب کمتر است به نوع کشت باید توجه شود، هدر دادن قطره‌ای از آب جایز نیست.

امام‌جمعه کرج گفت: در همین اطراف کرج دیدم که کلم و کاهو و امثال این‌ها که غرقابی است کاشتند. ما در استان کمبود آب‌داریم و نباید اجازه کاشت این محصولات را در مناطق کم آب داد که این‌ها صیانت از آب می‌شود؛ آب از بین برود زمین و کشاورزی و باغداری و دام‌پروری هم از بین می‌رود می‌شود و درنتیجه امنیت غذائی هم به خطر می‌افتد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این رابطه، گفت: حضرت آقا دربیانی فرمودند: «صرفه‌جویی لازم است؛ از تولید تا مصرف تا بازیافت. آب را صرفه‌جویی کنیم، یعنى از سدهایمان صیانت کنیم، شبکه‌های آب‌رسانی را اصلاح کنیم، آبیاری‌های باصرفه در کشاورزى را آموزش بدهیم که چه جورى آبیارى بشود.»

وی با تأکید بر اینکه اگر هر کس به‌اندازه خودش در مصرف صرفه‌جوئی کند بسیار تأثیرگذار خواهد بود، گفت: این مسئله جدی است. من قبلاً راجع به آب‌وخاک صحبت کردم. خاک از بین برود، همه‌چیز از بین می‌رود. همه‌چیز از خاک به وجود می‌آید و تولید می‌شود. درست است که ما با آب زنده هستیم اما تولید همه‌چیز از خاک است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه ۳۱ خرداد سال گشت شهادت دکتر مصطفی چمران مجاهدی نستوه و دانشمندی متعهد و عارفی سالک و سرداری شجاع است، گفت: باید به زندگی او و مثل او پرداخت و جلوه‌های الگویی این شخصیت‌های کم‌نظیر را برای همه به‌خصوص برای جوانان و مسئولان بازگو کرد و چهره بخشی از این شخصیت‌ها را باید برای مسئولین ترسیم کرد، گذشته از اینکه جوانان باید بهره ببرند.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تأکید کرد: تلاش بیگانگان علیه نظام اسلامی این است که همه مردم را از مسیری که انتخاب کرده‌اند منصرف کنند و با به وجود آوردن مشکلات و فشارهای پیرامونی، محاسبات افراد را به‌خصوص مسئولین را دچار نقص و خلل کنند و درنتیجه افراد را وادار به عقب‌گرد و یا سکوت کنند که الگوی شهید چمران می‌تواند راه صحیح را به مسئولین و مردم نشان دهد که باوجود سختی‌ها و مشکلات چگونه باید طی طریق کرد و خسته نشد.

وی با تأکید بر اینکه شهید چمران جمع اضداد بود، گفت: کسانی که او را از نزدیک دیده بودند این را اذعان می‌کنند؛ هم اسلحه به دست داشت هم اشک به چشم. درصحنه نبرد مثل شیر غران بود و در شب، اهل تهجد و آه و ناله؛ نمونه کامل یک مرد اهل عمل بود و هم اهل هجرت و جهاد بود و به شهادت هم رسید.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز بابیان اینکه شهید چمران، الگوی امروز ما هم در بحث مجاهدت و جهادی عمل کردن و هم در بحث مقاومت است، گفت: او اسوه جهاد و مقاومت است که حتماً دوستان عزیز زندگی چمران را مرور کنید چراکه بسیار درس‌آموز است.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه به بخشی از زندگی شهید چمران از زبان خودش اشاره کرد و افزود: «من در آمریکا زندگی خوشی داشتم. از همه نوع امکانات برخوردار بودم. ولی همه لذّات را کنار گذاشتم و به جنوب لبنان رفتم تا در میان محرومین و مستضعفین زندگی کنم؛ با فقر و محرومیت آن‏ها بیشتر آشنا شوم؛ قلب خود را برای دردها و غم‏های این دل‏شکستگان بازکنم؛… لذت خود را در آب‌ دیده قرار دهم؛ تنها آسمان را، در سکوت و ظلمت شب، پناهگاه آه‏های سوزان خودسازم؛… می‏خواستم که در این دنیا با سرمایه‏داران و ستمگران محشور نباشم، در جوّ آن‏ها نفس نکشم، از تمتعات حیات آن‏ها محظوظ نشوم و علم و دانش خود را در قبال پول و لذات زندگی خوش به آن‏ها نفروشم.» که همین یک خط خیلی درس است.

وی در ادامه بابیان اینکه شهید چمران یکی از مسئولان جمهوری اسلامی بود، گفت: شهید چمران می‌گوید نمی‌خواهم در فضایی که مستکبران زندگی می‌کنند نفس بکشم. می‌خواهم در بین مستضعفین نفس بکشم؛ حالا عده‌ای خود را مقایسه کنند که عنوان مسئول دارند با ایشان و خود را آماده پاسخ گوئی یوم الجزاء کنند.

خطیب نماز جمعه کرج با تأکید بر اینکه برای رهایی از مشکلات کشور به مسئولانی شبیه چمران احتیاج داریم، گفت: این بزرگ‌مرد در میدان مبارزه با استکبار و جنگی که دشمنان ملت ترتیب داده بودند به شهادت رسید.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه ضدیت ما با استکبار و به‌خصوص آمریکای جنایت‌کار و اذناب پلیدش هرگز کم‌رنگ نمی‌شود، گفت: اخیراً هم اشرار صهیونیستی راجع به ایران و تغییر رویکردشان مطالبی گفته‌اند که حالا در میدان عمل نتیجه گفته‌هایشان را خواهند دید اما آنچه را که ما فراموش نمی‌کنیم و این را جزو آداب هر جمعه خودکرده‌ایم این است که هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بکشیم.

وی در بخش دیگری بابیان اینکه ۳۰ خرداد سال ۶۰ آغاز جنگ مسلحانه علیه نظام اسلامی توسط منافقین اعلام شد و چهره واقعی خودشان را برای مردم کاملاً برملا کردند اگرچه اهل‌فن از قبل شناخت کامل راجع به آن‌ها داشتند، گفت: تا امروز هر جا علیه مردم حرکتی توسط دشمنان صورت گرفته یک پای ثابت آن منافقین بوده‌اند؛ از ترور و به شهادت رساندن مسئولین و دانشمندانمان بگیرید تا مردم عادی. باید کاملاً تبیین کرد که چگونه ۱۷ هزار نفر به دستور استکبار توسط منافقین به شهادت رسیدند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز، افزود: جاسوسی اطلاعاتی و کمک به ترور دانشمندان و ده‌ها ظلم و جنایت دیگر چهره خبیث جلادان را پاک نمی‌کند ولو باده‌ها ترفند و تحریف حقائق و دروغ‌پراکنی خود را مظلوم نشان دهند. همین روزها هم برای دشمنان ملت مزدوری می‌کنند و خوش‌رقصی دارند.

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه با اشاره به نکته استانی، گفت: نکته‌ای راجع به عزل و نصب‌ها در استان می‌خواستم بگویم، راجع به بعضی از انتصاباتی که اخیراً شده است اما فعلاً چون به نتیجه قطعی نرسیدم اینجا اعلام نمی‌کنم. بنا داشتم نکته‌ای را عرض کنم. البته نکته‌ای که عرض می‌کنم نکته همیشگی ماست. ما بر سر این مسئله اصرار داریم و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم تکرار کردند در به‌کارگیری فتنه‌گران و حتی ساکتین فتنه و کسانی که در مسیری حرکت کردند و می‌کنند که در مقابل حرکت انقلابی مردم است، به‌کارگیری این‌ها درست نیست و نباید به کار گرفته شوند و این جزو اصول ماست؛ ولی چون هنوز برای بنده مسلم نشده از مسئله عبور می‌کنیم؛ اما اگر به نتیجه رسیدیم سکوت نخواهیم کرد.

انتهای پیام/ ر

 

ارسال نظرات