خبرهای داغ:
دهباشی پور تصریح کرد: ۲ هزار و ۹۸۰ کودک مشکوک به بینایی در سال گذشته داشتیم که ۴۹ کودک به چشم پزشک ارجاع شدند که قطعی اختلال بینایی داشتند.
کد خبر: ۹۴۳۹۶۴۹
|
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست خبری سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین با محوریت غربالگری بینایی و شنوایی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

دکتر علی دهباشی پور سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین در این مراسم با اشاره به موضوع غربالگری بیان کرد: از ابتدای خرداد ماه سال‌جاری غربالگری بینایی در استان آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد.

وی گفت: از چالش ها و انتقادات نگران نیستیم اما به دنبال راهکارهای مشترک با رسانه ها هستیم چرا که رسانه باعث می شوند تا ضمن شناخت مشکلات راهکارهای مناسبی ارایه شود و تحلیل های رسانه ها می تواند نکاتی را روشن و شفاف نماید که بسترهای خوبی برای اصلاح هستند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: چون دید رسانه ها تک بعدی نیست و برآیند مجموعه عملکرد دستگاه ها از نگاه رسانه ها می تواند راهگشای مشکلات یک استان باشد چرا که می توان به عملکرد دستگاه ها و میزان مشارکت و نگاه مردم از طریق رسانه ها دست یافت.

دهباشی پور عنوان کرد: غربالگری
دو طرح غربال برای پیشگیری از معلولیت در ارتباط با اختلالات بینایی و شنوایی هر سال انجام می شود. به لحاظ اینکه این معلولیت از بلوغ و حتی از نوزادی آغاز می شود باید با تدابیر خاص انجام شود.

وی افزود: برخی بیماری ها تا اولین علایم بروز نکند بیماری شناخته نمی شود اما بینایی و شنوایی اینگونه نیست. در این دو حوزه غربالگری انجام می شود که در غربالگری شنوایی علل بیماری های مادرزادی حاکم است. همچنین عفونت های که از بدو تولد نوزاد را درگیر می کند و اختلالاتی همچون حساسیت های فصلی که علل ژنتیکی دارند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: حوزه غربالگری شنوایی در سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۵۸ نوزاد غربالگری شدند که به تفکیک در شهرستان قزوین ۱۲ هزار نفر، تاکستان ۲ هزار و ۱۵۸ نفر، بویین ۶۰۰ نفر و در شهرستان البرز ۵۰۰ نفر در سال گذشته بوده است که از این تعداد ۸۴ نوزاد اختلال شنوایی داشتند که برای درمان ارجاع شدند.

دهباشی پور اضافه کرد: در سالجاری ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در حوزه شنوایی غربال شدند که به تفکیک در شهرستان تاکستان ۹۳۰، بویین زهرا ۲۰۰ و البرز ۷۰ نفر غربالگری شدند که از این تعداد ۱۸ نفر اختلال داشتند که برای درمان ارجاع شدند که سن ازدواج پایین و بالا و مناطقی که ازدواج فامیلی در آن انجام می شود زمینه اختلالات را فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: اختلالاتی که موجب بستری نوزاد در بیمارستان شود، کودکان دچار زردی، کودکانی که دچار سقوط شوند، ابتلا به بیماری های مغزی و استفاده از داروهایی که بر روی شنوایی اثر دارند، جزو گروه نوزادانی هستند که نیاز به غربالگری دارند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: نوزادان از ۶ ماه و قبل از ۹ ماهگی یکبار باید مراجعه کنند، در سال دوم قبل از هجده ماهگی و در سال سوم قبل از سی ماهگی باید نوزاد به پزشک جهت غربال مراجعه نماید. کودکانی که اختلال شنوایی دارند گفتار ضعیفی دارند و ارتباط کلامی آنها با دیگران مختل می شوند اما داشتن اختلال گفتار الزاما نشانگر اختلال شنوایی نیست اما این موضوع می تواند حساسیت زا باشد.

دهباشی پور اظهار کرد: در تلاش هستیم با رویکرد آینده نگرانه تعداد پایگاه های اورژانس اجتماعی را افزایش دهیم این در حالی است که ۱۰ مرکز شنوایی سنجی از سوی اداره بهزیستی در استان فعال است.

وی با اشاره به غربالگری بینایی در استان عنوان کرد: علل قوز قرنیه، دیابت مادر، اختلالات انکساری، کوررنگی ، شب کوری و غیره اختلال بینایی ایجاد می کند و یکی از ضرورتدهای غربالگری بینایی در دوران کودکی همین است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: از سن سه تا شش سال این غربالگری انجام می شود که ۶۵ هزار و ۵۵۷ در استان غربالگری شدند و در حال حاضر ۱۷ مرکز سیار در استان و ۵۳ پایگاه ثابت مرکز مثبت زندگی در استان فعالیت می کند. در سالجاری ۶۹ هزار و ۷۹۷ نفر مشمول بینایی سنجی بودند که ۴۶ هزار و ۵۸ نفر کودک از طریق مراکز بهزیستی استان غربالگری شدند.

دهباشی پور تصریح کرد: ۲ هزار و ۹۸۰ کودک مشکوک به بینایی در سال گذشته داشتیم که ۴۹ کودک ارجاع به چشم پزشک شدند که قطعی اختلال بینایی داشتند. خدماتی که سازمان می دهد مشمول اتباع هم می شود اما مشکلی که وجود دارد این است که اطلاعات آنها باید در سامانه ثبت شود و باید از طریق اداره اتباع این مشکل در سطح کلان رفع شود.

وی افزود: تعرفه غربالگری بینایی با ۱۵ هزار تومان و با دستگاه ۳۰ هزار تومان 

و تعرفه غربالگری شنوایی ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان برابر مصوبه دولت است.

 

دهباشی پور گفت: از رسانه‌ها می خواهیم مردم را جهت غربالگری پای کار بیاورند و چشم بینا و گوش شنوای ما شوند تا بهترین و دقیق ترین اطلاعات را به مردم برسانند.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها