خبرهای داغ:

رسانه‌ها چرا زنان فاضل و دانشمند را معرفی نمی‌کنند؟

بانو در تفسیر خود از تفاسیر متنوع شیعه و سنی بهره برده و در نهایت، در قالب عارفی مسلط به مباحث فلسفی، کلامی و فقهی به ایده‌پردازی اقدام می‌کند.
کد خبر: ۹۴۴۱۶۴۲
|
۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج،- فاطمه قاسم‌پور نماینده مجلس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ۲۴ خرداد سالروز رحلت بانوامین بود چه اندازه ایشان را می‌شناسیم؟ زنی دانشمند و عالم که در چهل سالگی به درجه اجتهاد رسید و تا پایان عمر به تالیف کتاب، تدریس و پاسخگویی به سوالات دینی پرداخت. او علاوه بر طی مدارج علمی و نگارش کتاب‌های مختلف، اهتمام به مراتب عرفانی و تهذیب نفس هم داشت. با همین گرایش به علم عرفان با روشی جدید تفسیر عرفانی از قرآن ارائه کرد و طی حدود ۲۰ سال تفسیر مخزن‌العرفان را به رشته تحریر درآورد.
بانو در تفسیر خود از تفاسیر متنوع شیعه و سنی بهره برده و در نهایت، در قالب عارفی مسلط به مباحث فلسفی، کلامی و فقهی به ایده‌پردازی اقدام می‌کند. چندبعدی بودن تفسیر ایشان، نشان‌دهنده تسلط عمیق بانوامین به رویکردهای مختلف علمی است.
در کنار این اهتمام علمی، شاهد کنشگری ایشان در راستای توسعه آموزه‌های دینی و رشد و ارتقاء زنان نیز هستیم. تاسیس مدرسه علمیه و دبیرستان‌های متعدد دخترانه و تربیت شاگردانی برجسته همچون بانوهمایونی از جمله کارهای بانو امین است. ضمن آن‌که فعالیت‌هایی در تقابل با جریان‌های ضددینی در عرصه زنان داشت.
در زمان فعالیت‌های ضدحجاب صدیقه دولت‌آبادی، بانوامین علاوه بر کلاس‌های درس خود، در جلسات مذهبی زنان، با سخنرانی درباره تفکرات ضدمذهب دولت‌آبادی به شبهه‌افکنی‌های او پاسخ می‌داد. پس از شهریور ۱۳۲۰ نیز با چاپ کتاب «روش خوشبختی» با بیان شبهات روشنفکران درباره حجاب، به مکتوب‌کردن پاسخ آن شبهات پرداخت.
بانوامین در طول سال‌ها تحصیل و تحقیق کتاب‌های گران‌بهایی نوشته است که مورد توجه علمای بزرگ و اهل تفکر قرار گرفت؛ کتاب‌هایی چون روش خوشبختی، س‍ی‍ر و س‍ل‍وک‌ در روش‌ اول‍ی‍اءال‍ل‍ه‌ و طری‍ق‌ پ‍ی‍م‍ودن‌ راه‌ ح‍ق‌ ت‍ع‍ال‍ی‌، معاد یا آخرین سیر بشر، اخلاق و راه سعادت، اربعین هاشمیه، کتاب تفسیری «مخزن العرفان»-در ۱۵ جلد- و...
بانوامین، بانویی که مورد احترام وافر علمای بزرگی چون آیت‌الله حائری شیرازی، علامه طباطبایی، آیت‌الله مرعشی‌نجفی، علامه محمدتقی جعفری و... بود، در دهه شصت از میان ما رفت. اما بازمی‌گردیم به پرسش نخست: تا چه اندازه با ایشان آشنایی داریم؟
و پرسش مهم‌تر این‌که تا چه اندازه حوزه‌های علمیه، نظام آموزش رسمی و رسانه‌ها توانسته‌اند در طی این سال‌ها این زنان فاضل و دانشمند را به جامعه معرفی کنند؟ بانوصفاتی، بانوگلگیری، بانوهمایونی و...تا چه اندازه برایمان آشنا هستند؟

ارسال نظرات