معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تشریح کرد
تبریز- معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی به تشریح نتایج طرح آمارگیری کشتار دام از کشتارگاه‌های کشور و استان در فروردین و اردیبهشت سال 1401 پرداخت.
کد خبر: ۹۴۴۱۸۸۵
|
۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، امید یامی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در فروردین ماه سال جاری استان آذربایجان شرقی 5.91 درصد (54 هزار و 56 راس) از کل گوسفند و بره کشتار شده در کشور را به خود اختصاص داده است که به لحاظ وزنی 6.08 درصد از کل کشتار کشور را شامل می شود.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد گوسفند و بره ذبح شده رتبه چهارم در کشور را به خود اختصاص داده و از نظر وزنی در رتبه پنجم قرار گرفته است، افزود: استان تهران با 158 هزار و 101راس بیشترین تعداد و استان خراسان رضوی با سه میلیون و 410 هزار و 249 کیلوگرم لاشه بیشترین وزن را در این ماه را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.
یامی اضافه کرد: در اردیبهشت ماه سال جاری 5.88 درصد (65 هزار و 649 راس) از کل گوسفند و بره کشتار شده در کشور در استان آذربایجان شرقی صورت پذیرفته است که به لحاظ وزنی 6.168 درصد از کل کشتار کشور را شامل می شود.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی متذکر شد: نکته قابل توجه فاصله از نظر وزنی و تعدادی کشتارهای صورت گرفته در سه استان همجوار استان (آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان) است که اختلاف معنی داری با استان آذربایجان شرقی دارند و به نظر می‌رسد بخشی از لاشه‌های گوسفندی در این استان به استان‌های همجوار منتقل می‌شود.
وی توضیح داد: استان آذربایجان شرقی در اردیبهشت ماه سال جاری از لحاظ تعداد گوسفند و بره ذبح شده رتبه 4 در کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر وزنی در رتبه 5 قرار گرفته است. میزان تعداد و وزن کشتار شده در ماه اردیبهشت نسبت به ماه قبل به ترتیب 21.44 درصد و 21.19 درصد افزایش یافته است.
یامی در ادامه به آمار کشتار بز و بزغاله پرداخت و افزود: در فروردین ماه سال جاری استان آذربایجان شرقی 1.78 درصد (سه هزار و 65 راس) از کل بز و بزغاله کشتار شده در کشور را به خود اختصاص داده است که به لحاظ وزنی 1.91 درصد از کل کشتار کشور را شامل می‌ شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان ساخت: استان از لحاظ تعداد بز و بزغاله ذبح شده رتبه 14 در کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر وزنی در رتبه 12 قرارگرفته است.
وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه سال جاری نیز آذربایجان شرقی 1.17 درصد (2 هزار و 341 راس) از کل بز و بزغاله کشتار شده در کشور را به خود اختصاص داده است که به لحاظ وزنی 1.31درصد از کل کشتار کشور را شامل می‌شود.
یامی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد بز و بزغاله رتبه 16 در کشور را به خود اختصاص داده و از نظر وزنی در رتبه 17 قرار گرفته است. میزان تعداد و وزن کشتار شده در ماه اردیبهشت نسبت به ماه قبل بترتیب 23.62 درصد و 19.86 درصد کاهش یافته است.
این مسوول به آمار کشتار گاو و گوساله نیز اشاره و اضافه کرد: در فروردین ماه سال جاری استان آذربایجان شرقی 7.49 درصد (9 هزار و 49 راس) از گاو و گوساله کشتار شده در کشور را به خود اختصاص داده است که به لحاظ وزنی 7.26 درصد از کل کشتار کشور را شامل می شود.
وی ادامه داد: استان از لحاظ تعداد و وزن گاو و گوساله ذبح شده رتبه 4 در کشور را به خود اختصاص داده است. در همین حال استان آذربایجان غربی از لحاظ تعداد رتبه 7 و از لحاظ وزن در رتبه 8، استان اردبیل از لحاظ تعداد و وزن رتبه 13 و استان زنجان از لحاظ تعداد رتبه 19 و از لحاظ وزن در رتبه 18 قرار گرفته است.
یامی گفت: در اردیبهشت ماه سال جاری تعداد گاو وگوساله ذبح شده در کشتارگاه‌های استان 8 هزار و 817 راس (7.23 درصد از کشور) بوده است که از لحاظ تعداد رتبه 4 و از لحاظ وزن در رتبه 5 کشور قرار دارد.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: میزان تعداد و وزن کشتار شده در ماه اردیبهشت نسبت به ماه قبل بترتیب 2.56 درصد و 2.78 درصد کاهش یافته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها