سخنگوی سازمان تعزیرات کشور:

مسئول پاسخگو باید درصدد جبران برآید

به گفته سخنگوی سازمان تعزیرات کشور پاسخگویی یک پله بالاتر از گزارش دهی است اینکه رهبر انقلاب سالی را با عنوان پاسخگویی مشخص می کنند اهمیت این موضوع را نشان می دهد.
کد خبر: ۹۴۴۲۹۴۴
|
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، محمد علی اسفنانی” در همایش یادبود شهید ایت الله بهشتی و پنجمین جلسه “چطور مطالبه گر باشیم” در سالن حکیم فیاض دانشگاه آزاد واحد لاهیجان ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهید بهشتی و ۷۲ تن از شهدای ۷ تیر اظهارکرد: در چنین جلساتی تعداد افرادی حضور پیدا می کنند و یک تضارب آرایی صورت می گیرد و نتیجه ای گرفته می شود و این خیلی نباید سخت باشد که به مذاق عده ای تلخ بیاید و خدای ناکرده سنگ اندازی شود و تأسف خوردم از اینکه عنوان کردند در تشکیل این مجالس کم لطفی هایی می شود.

وی در ادامه با تشکر از ریاست دانشگاه و بسیج دانشجویی در برگزاری این گونه جلسات، عنوان کرد: طبق فرموده رهبر انقلاب ابعاد شخصیت شهید بهشتی باید به مرور زمان شناخته شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری و سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کشور با بیان اینکه شهید بهشتی انسانی چند وجهی بود تحصیلکرده حوزه و دانشگاه بود، در مباحث علمی و فقهی در بحث فلسفه صاحب نظر بود و به هفت زبان زنده دنیا تسلط داشت، افزود: چنین شخصیتی برای عده ای که به دنبال برداشتن موانع بر سر راهشان بودند، بسیار مهم بود. ایشان به عنوان اولین رییس مجلس خبرگان، در تقنین قانون اساسی نقش مهمی ایفا کرد و ایشان به شدت مباحث مربوط به قوانین اسلامی را مورد تاکید قرار داشتند.

اسفنانی یکی از بزرگترین خدمات شهید بهشتی را تاسیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دانست و بیان کرد: همین کار باعث تربیت کادر مجرب برای سیستم قضایی کشور شد تا بعدها سیستم نیاز به این نداشته باشد که از جای دیگری قاضی تأمین کند و و پلیس قضایی اسلامی از ابداعات شهید بهشتی بود که متأسفانه بعدها به دلایلی منحل شد که همکاران من می توانند فهرستی از آثار وجودی آن ذکر کنند.

قاضی دیوان عالی کشور ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری دشمن با شهادت شهید بهشتی یک استوانه ای را از ما گرفت و من تعبیرم این است که اگر بنا باشد یک انقلابی آسیب ببیند و مضمحل شود یک اتفاقی مانند هفت تیر سال ۱۳۶۰ به تنهایی کفایت می کرد اما از آنجایی که دست حضرت بقیه الله(عج) و نظر خداوند بر بقای این انقلاب به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بود، این انقلاب آن آسیب مدنظر دشمن را ندید و به پیش رفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت مباحث مرتبط با مطالبه گری، اظهار کرد: در مطالبه گری باید پیگیری یک موضوع و حقی مدنظر باشد و بسیاری از علما مطالبه را ذیل موضوع امر و معروف دانسته اند که یک رسالت عمومی برای مقابل با فساد خواهد بود.

امیرالمؤمنین(ع) از کارگزاران منصوب خود نیز مطالبه گری می کردند

اسفنانی با بیان اینکه ۳۰ نامه امام علی (ع) در نهج البلاغه در زمینه مطالبه گری است ادامه داد: خود حضرت از کارگزارانش در زمینه عملکرد شان مطالبه گری می کردند. یعنی در عین حالی که افراد را منصوب می کند از آن ها هم مطالبه گری می کند که در این سمت پاسخگو باشند.

مسئول پاسخگو باید درصدد جبران برآید

وی با اشاره به روال گزارش عملکرد دهی در ادارات و سازمان ها، گفت: پاسخگویی یک پله بالاتر از گزارش دهی است اینکه رهبر انقلاب سالی را با عنوان پاسخگویی مشخص می کنند اهمیت این موضوع را نشان می دهد. اگر در پی عملکرد مدیری خسارتی به نظام زده شده است باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی به این معنی است که باید جبران کند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کل کشور با اشاره به طرح حمایت مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴ در زمینه طرحی تحت عنوان حمایت از امرین به معروف و ناهیان از منکر  ادامه داد: ماده ۸ و ۹ همین قانون بیان می دارد که مردم حق دارند از مسولین در هر جایگاهی نقدپذیری داشته و از آنان مطالبه گری کنند.جامعه باید به سمت ذهن پرسشگر حرکت کند

وی با تأکید بر اینکه جامعه باید به سمت ذهن پرسشگر حرکت کند، ریشه عدم‌مطالبه گری را به شیوه تربیت فرزندان و شیوه نگرش به مسائل جامعه شناختی دانست و گفت: حرکت فکری، آموزشی و تربیتی باید نهادینه شود تا پرسشگری در ذهن کودکان نهادینه و تقویت شود.

اسفنانی در پایان خاطرنشان کرد: مطالبه گری و پاسخ گویی به نوعی باید در جامعه نهادینه شود که هر کس مسئول شد مورد مطالبه گری مردم قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار