آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جزو معدود آزمایشگاه های سطح یک کشور

آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جزو معدود آزمایشگاه های سطح یک کشور با توانایی اندازه گیری نیترات در فرآورده های غذایی است.
کد خبر: ۹۴۴۷۶۹۲
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، دکتر رضا کیخا در حاشیه برگزاری دوره آموزشی کشوری همسان سازی و اعتباربخشی اندازه گیری نیترات در محصولات کشاورزی: این دوره آموزشی در راستای پیشبرد برنامه های آموزشی و جلب مشارکت معاونت های غذا و دارو با همکاری اداره کل آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو کشور، به منظور ارتقای کیفیت نتایج آزمون برای کنترل سلامت محصولات کشاورزی صادراتی به میزبانی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده است.

وی بیان کرد: آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، جزو معدود آزمایشگاه های سطح یک کشورمی باشد که توانایی اندازه گیری نیترات در فرآورده های غذایی به روش HPLC که یکی از روش های قابل اطمینان و دقیق است، را دارا می باشد.

این مسئول تصریح کرد: از ابتدای سال جاری ۳۲۰ محصول مختلف کشاورزی از لحاظ میزان نیترات در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو زاهدان مورد ارزیابی قرار گرفته اند

کیخا ادامه داد: نیترات و نیتریت به شکل طبیعی در بدن انسان و برخی مواد غذایی مانند سبزیجات یافت می شوند و تولید کنندگان مواد غذایی از آنها به عنوان افزودنی نگهدارنده در گوشت های فراوری شده مانند بیکن، ژامبون، سوسیس و هات داگ استفاده می کنند تا زمان ماندگاری آن ها را افزایش دهند.

وی افزود: نیترات و نیتریت در برابر دماهای بالا و حرارت شدید مقاوم نیستند و به نیتروزامین تبدیل می شوند که یک ماده سرطانزاست و می تواند برای بدن خطرناک باشد.

ارسال نظرات