خبرهای داغ:
خطیب جمعه شهرستان بهار:

اهل مدارا و سازش‌کار نمی‌تواند امر به معروف و نهی از منکر کند

همدان-خطیب جمعه شهرستان بهار گفت: کسانی که در عمل فرمان خدا را برپا نمی‌کنند، و اهل مدارا کار و سازش‌کار باشد و آرزوی طولانی داشته باشد نمی‌تواند امر به معروف و امر به معروف کند.
کد خبر: ۹۴۴۷۸۷۷
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام محمدعلی ارزنده با سفارش همگان به تقوای الهی با اشاره به فرازی از حکمت ۳۷۴ نهج البلاغه در رابطه با کسانی که امر به معروف می‌کنند، اظهار کرد: گروهى از مردم با دست و زبان و قلب به مبارزه با منكرات و انكار منكر برمى‌خيزند و آنها تمام خصلت‌هاى نيك را به طور كامل در خود جمع كرده‌اند اما گروهى ديگر تنها با زبان و قلب به مبارزه برمى‌خيزند اما با دست كارى انجام نمى‌دهند آنها به دو خصلت از خصلت‌هاى نيك تمسك جسته‌اند و يكى را ضايع كرده‌اند و متاسفانه امروز در جامعه ما اینگونه است، مومنان از یکسری از اعمال بد و منکرات ناراحت هستند اما به زبان نمی‌آوردند و جلوگیری نمی‌کنند.

وی بیان کرد: مخالفت قلبی از منکر هیچ اثری در جامعه برای ما ندارد و بهترین انسان‌ها کسانی هستند که هم از قلب هم با زبان و هم در عمل جلوی منکرات را بگیرند، کسانی که در عمل فرمان خدا را برپا نمی‌کنند، و اهل مدارا کار و سازش‌کار باشد و آرزوی طولانی داشته باشد نمی‌تواند امر به معروف و امر به معروف کند، نباید در این بحث با کسی تعارف کنیم، مصلحت دین را باید در نظر گیریم.

امام جمعه بهار افزود: در امر سیاسی خیلی خوب وارد عمل می‌شویم، اما در برابر اوامر الهی اینگونه نیستیم، اگر ما به اندازه تعصب سیاسی‌مان نسبت به اعتقادات و اوامر الهی تعصب داشتیم، امروز جامعه ما از نظر منکرات به این اوضاع و احوال نمی‌رسید، چنانچه به راحتی کشف حجاب علنی شده و استفاده و آشامیدن از برخی نوشیدنی‌ها در برخی مجالس رنگ و لعاب عادی گرفته و کمرنگ شدن تعصب دینی باعث آن است.

وی تصریح کرد: ما امانت را در مال و ثروت و امثال آنها می‌دانیم، چنانچه آگاه باشید حرفی که مومنی می‌زند امانتی در دست ماست، آبرو و اسرار مردم، خدمت به مردم در مسئولیت، فرزند و ... امانتی از خدا در دست ما است، و لازمه مومن بودن در کنار روزه و نماز، امین بودن است تا از یاران امام(عج) باشیم.

ارزنده نیز با اشاره به برگزاری اجلاس ائمه جمعه کشور در هفته گذشته گفت: این اجلاس برای ارائه مسائل روز و مورد نیاز جوامع برگزار شد، و توفیق دیدار و تشرف با نائب امام زمان(عج) امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) حاصل شد و نایب الزیاره شما نیز بودم، ایشان مطالبی فرمودند که ائمه جمعه و شواری سیاستگذاری ائمه جمعه و عموم مومنان و نمازگزاران باید دقت کنند، از جمله اینکه فرمودند خطبه نماز جمعه و خطیب جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است، و هیچ کسی غیر از این نباید از خطیب جمعه توقع داشته باشد.

وی ادامه داد: قطعا سخنگو باید آنچه که باعث قوام نظام مقدس جمهوری اسلامی است بیان کند و چیزی که مصلحت مردم و مصلحت نظام را در بر می‌گیرد را بدون ملاحظه مطرح کند، اگر در جایی هم ملاحظه می‌کند باید ملاحظه نیاز عموم مردم و نیاز نظام اسلامی باشد نقد منصفانه جهت اصلاح مطرح کند، بعضی مواقع هم باید ملاحظاتی داشته باشد وجوانب را در نظر بگیرد و برخی مسائل را بیان نکند.

خطیب جمعه شهرستان بهار با اشاره به تفکیک حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ گفت: خیر و صلاح مردم در این است و با توجه به سفر ریاست محترم جمهور به استان و معاون ویژه رئیس جمهور به شهرستان مطرح شد، چرا که حوزه دو شهر از نظر جغرافیایی و کثرت روستاها و پیگیری مشکلات انصافا کار سختی است و خواسته به حق مردم است و نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس نیز به دنبال تفکیک حوزه انتخابیه بهار وکبودراهنگ برای خدمت رسانی بیشتر بوده و است.

وی گفت: مشکل مسئول آموزش و پرورش شهرستان باید حل شود و نماینده مجلس اظهار کرد که «بنده هیچ حرف و نظری نسبت به معرفی مسئول آموزش و پرورش ندارم و هر شخصی که توافق کرده اند من مشکلی ندارم» هر چه سریع‌تر باید به وضعیت آموزش و پرورش شهرستان رسیدگی شود چرا که کنترل بیش از 2 هزار معلم و چند هزار دانش آموز توسط سرپرست آموزش و پرورش امکانپذیر نیست.

ارزنده بیان کرد: سفر دیروز ریاست جمهور به استان همدان و معاونان ویژه به سهرستان های استان قطعا دارای خیرات و برکاتی خواهد بود و مصوبات در روزهای آینده منتشر خواهد شد و از فرماندار و مسئولان شهرستان به خاطر میزبانی از نماینده ویژه رئیس جمهور و هیئت همراه تشکر می‌کنیم و امیدواریم خیرات و برکات این سفر شامل حال شهرستان بهار هم شود.

وی با اشاره به آغاز سال قمری و اول محرم عنوان کرد: اعمالی در مفاتیح بیان شده که خوب است یکسری اعمال را انجام دهیم، و چند سالی افتخار این را داریم که مراسم اهتزاز پرچم عزای حسینی را در میدان شهداء شهر بهار برگزار کنیم، از همه خواهران و برادران دعوت می‌شود تا عصر امروز در ساعت ۱۹ برای شرکت در این مراسم حضور یابند تا در آغازین لحظات ورود به ماه محرم الحرام عرض ارادتی به سید الشهدا(ع) داشته باشیم.

امام جمعه بهار تصریح کرد: همچنین با شروع ماه محرم عزای اباعبدالله (ع) نیز شروع خواهد شد و در این ماه سفارش زیادی به عزاداری و معرفت افزایی نسبت به حرکت اباعبدالله الحسین (ع) شده است و قطعا مساجد، تکایا، هیئات در مراسم‌ها حتما از سخنرانان استفاده می‌کنند و درخواست داریم تا جایی که ممکن است سخنرانان حوادث حرکت اباعبدالله (ع) را با حوادث روز تطبیق دهند و معارف را بیان کنند و به مستند خوانی با زبان حال عقلایی و منطقی دقت شود و مراعات صدا و آرامش در مساجد رعایت شود تا از سفره رحمت اباعبدالله (ع) فیض ببریم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات