حجتالاسلام والمسلمین مرتضی اسماعیلپور، استاد حوزه علمیه، در حسینیه جان نثاران حضرت مهدی(عج) ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان شهیدان، به بزرگداشت نهضت تاریخساز عاشورا اشاره کرد و با با بیان حدیثی از امام صادق (ع) گفت: «نفسالمهموم لظلمنا تسبیح و همّه بنا عبادة و کتمان سرّنا جهاد فی سبیل الله ( نفس کشیدن انسان سوگوار در برابر ظلم ما تسبیح و غمگین بودن در برابر ستمی که به ما خاندان اهلبیت وارد شده عبادت و رازداری در برابر اسرار ما اهلبیت جهاد در راه خدا است.)
وی گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: سزاوار است که این سخن با طلا نگاشته شود و ما شیعیان در ایام محرم برای مظلومیت امام حسین(ع) و اصحاب آن حضرت نه تنها غمگین و ناراحت هستیم بلکه اشک میریزیم و بر سر و سینه میزنیم و در روایات در اهمیت گریستن بر مصائب امام حسین(ع) پاداش فراوانی است از جمله پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت زهرا فرمودند: هر چشمی روز قیامت گریان است مگر چشمی که بر مصیبتهای امام حسین(ع) گریان باشد آن چشم روز قیامت خندان است و خداوند به آن بشارت داده که از نعمتهای جاوید خداوند برخوردار است.
حجتالاسلام اسماعیلپور گفت: از امام حسین (ع) روایت است که فرمودند:« أنا قتیل العبره لا یذکرنی مومنا الا بکی علی؛ من کشته شدهی اشک چشمها هستم هر کس به یاد من افتد میگرید.» و در حدیثی دیگر حضرت اباعبدالله فرمودند: هر کس برای من قطرهای اشک ببارد جایگاه او را خداوند بهشت قرار میدهد.
استاد خطیب اصفهانی در ادامه سخن خود به کلامی از آیتالله بهجت(ره) اشاره کرد و افزود: «تصور میکنم فضیلت بکاء بر سیدالشهداء بالاتر از نماز شب باشد؛ نماز شب عمل قلبی صرف نیست اما حزن و بکاء عملی قلبی است به حدی که بکاء و اشک چشم از علایم قبولی نماز وتر است.
این سخنران مذهبی با تاکید بر اینکه فلسفه عزاداری و گریستن بر امام حسین(ع) در سازندگی روحی و فردی هر مسلمان تأثیرگذار است اظهار کرد: سیل اشکها جسم و جان انسان را شستشو میدهد و از آلودگیها پاک میسازد و زمینه را برای بهشتی شدن انسان مهیا میسازد و اثر دیگر آن ایجاد نفرت و عداوت نسبت به کسانی است که این جنایت بزرگ را در ساحل فرات مرتکب شدند و فرزند زهرا را مظلومانه به شهادت رساندند .