خبرهای داغ:
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر عنوان کرد
همدان-رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر گفت: گردشگری کشاورزی برای رسیدن به توسعه روستایی و ایجاد درآمد ثانویه جامعه روستایی اهمیت بسزایی دارد.
کد خبر: ۹۴۵۲۶۵۱
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵

اهمیت گردشگری کشاورزی برای رسیدن به توسعه روستایی

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ابراهیم جلیلی امروز در جمع خبرنگاران در ملایر اظهار کرد: شهرستان ملایر دارای ۳۵۰ اثر تاریخی است که از این تعداد ۲۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و ۲۵ اثر آن شاخص است که از این ۲۵ اثر ۶ اثر منحصر بفرد دردنیا و کشور و منطقه و ۱۰ درصد آثار تاریخی استان در شهرستان ملایر است.

وی با اشاره به آثار شاخص شهرستان ملایر افزود: اولین اثری که در دنیا مشهور است دژ معبد باستانی نوشیجان است که قدیمی‌ترین نیایشگاه خشتی جهان ودومین اثر که در سطح ملی بی‌نظیر است مجموعه دستکند زیر زمینی سامن است دارای ویژگی‌های خاصی است و سومین اثر و درخواست مرمت یخدان میرفتاح که مربوط به دوره قاجار است و تنها اثر یخدان در مناطق غرب است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر  با بیان اینکه کل اعتبارات حوزه میراث فرهنگی شهرستان در سال گذشته حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است، افزود: در تقسیم برای هر اثر ۲ میلیون تومان می‌رسد.

وی مرمت حمام تاریخی علمدار علیا به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبار ملی، مرمت یخدان میرفتاح با اعتباری بالغ بر ۶۰۰  میلیون تومان، که ساقه بلند آن بالا آمده و قرار است از اعتبارات ملی نیز کمک‌های لازم برای مرمت انجام شود و مرمت امامزاده سام و هام به عنوان یک اثر هنری و معنوی، معماری و مذهبی، مرمت جداره‌های خارجی ارگ نوشیجان و زیر ساخت گاز از محل اعتبار ملی از جمله اقدامات یک سال گذشته این اداره بوده است.

جلیلی گفت: موریانه زدایی موزه لطفعلیان از محل اعتبار ملی، مرمت حمام بلور ایمانی، آماده سازی و تکمیل ساختمان ورودی دستکند سامن،   مرمت موزه و عمارت لطفعلیان تملک سه خانه عرصه تپه قلعه بلنده گوراب و انوج برای اولین بار در چندین سال گذشته از محل اعتبارات ملی، شروع مرمت عمارت سیف الدوله توسط شهرداری و مساعدت و همکاری این اداره برای تهیه طرح، ثبت هنر و اثر در میراث ناملموس کشور آش بادمجان، حلوا مغزی، شیره ترخینه، مستندنگاری و تکمیل پرونده بابت شربت شیره، فرش کسب، نان آش چغندر بدو علی آباد، از  دیگر اقدمات میراث فرهنگی ملایر طی یک سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی برای رسیدن به توسعه روستایی و ایجاد درآمد ثانویه جامعه روستایی اهمیت بسزایی دارد، افزود: رونق گردشگری کشاورزی، علاوه بر کسب درآمد برای خانواده‌های روستایی، روشی برای تامین نیاز‌های روحی و تنوع گردشگران امروزی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر  بیان کرد: فاز نخست گردشگری دستکند سامن با اعتباری بیش از ۷۰۰ میلیون تومان آماده شد که قرار است هفته دولت با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح شود.

وی به رکود صنعت گردشگری با شیوع ویروس کرونا طی ۲ سال گذشته اشاره کرد و افزود: به همت دولت سیزدهم و با واکسیناسیون گسترده، گردشگری جان دوباره گرفت و مدیریت هوشمند جای ممنوعیت سفر را گرفت.

جلیلی از ارائه خدمات اقامتی به ۳۵ هزار مسافر طی یک سال گذشته در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: طی این مدت ۳۱۲ هزار نفر از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، تفریحی و دست‌ساز این شهرستان بازدید کردند که نسبت به سنوات قبل از شیوع کرونا بی‌نظیر و منحصر به فرد بوده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر خدمات مسافرتی و جهانگردی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان و اشتغال‌زایی هشت نفر، گفت: در حال حاضر ملایر دارای هشت دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از تاسیس نخستین آموزشگاه گردشگری، سفره‌خانه سنتی نبی‌خان و ۲ واحد اقامتی هتل آپارتمان با ۱۱ سوئیت و ۵۰ نفر ظرفیت اقامت با اعتبار ۸ میلیارد تومان، اقامتگاه بوم‌گردی سنتی شهر پنهان سامن با اعتبار ۳ میلیارد تومان و صدور چهار موافقت‌نامه اصولی برای احداث تاسیسات گردشگری در این شهرستان خبر داد.

وی یادآور شد: طی یکسال گذشته هشت میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به ۲۱۰ نفر پرداخت شد و ۴۶ نفر برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۸ به مبلغ هفت میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان به صندوق کار آفرینی امید معرفی شدند و از سال گذشته تاکنون برای ۶۹۰ نفر از طریق سامانه رصد شغل ایجاد شده است.

جلیلی ثبت روستای داویجان به عنوان روستای ملی مرواربافی را یکی از مهمترین اقدامات برشمرد و گفت: حجم تولیدات مرواربافی این شهرستان سالانه حدود ۷ هزار قطعه است که بخش عمده‌ای از این تولیدات حاصل تلاش تولیدکنندگان روستای داویجان است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات