کوشکی:

موضع روسیه در برجام، قدرت چانه زنی ایران را افزایش داد/ایران یک گلوگاه تنفسی مهم برای روسیه است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: موضع بی طرفی روسیه در برجام، قدرت چانه زنی ایران را افزایش داد. بحراین اوکراین، این تغییر موضع را در سیاست‌های روسیه نسبت به برجام ایجاد کرد.
کد خبر: ۹۴۵۲۹۳۴
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰

موضع روسیه در برجام، قدرت چانه زنی ایران را افزایش داد/ایران یک گلوگاه تنفسی مهم برای روسیه است

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی با موضوع "بحراین اوکراین و تاثیر آن بر امنیت و منافع ایران" با حضور" محمد صادق کوشکی" عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در محل معاونت بین الملل سازمان بسیج برگزار شد.

کوشکی با اشاره به نقش روسیه در برجام، موضع جدید روسیه (بی طرفی) را به نفع ایران در مسیر احیای برجام برشمرد و تصریح کرد: بحراین اوکراین، این تغییر موضع را در سیاست‌های روسیه نسبت به برجام ایجاد کرد و روس‌ها دیگر هم نوا با آمریکاو اروپا نیستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران این نگاه روسیه به برجام را عاملی برای افزایش قدرت مانور و چانه زنی ایران در مسیر احیای برجام دانست و اضافه کرد: روس‌ها با جنگ اوکراین، فهمیدند جمهوری اسلامی ایران، شریک راهبردی مهم برای آنهاست.

کوشکی با اشاره به نقش بحراین اوکراین در دامنه سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران، این بحران را عاملی شتاب دهنده به جریان سیاست خارجی ایران با نگاه ویژه دولت سیزدهم به سیاست " منطقه‌ای و همسایگی" برشمرد و گفت: این بحران کامل کننده مسیری بود که دولت سیزدهم در بحث سیاست منطقه‌ای و همسایگی بود و به آن شتاب بیشتری داد و این سیاست دقیق‌ترین تصمیم دولت بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید براینکه روسیه در جریان بحراین اوکراین، متوجه لزوم تعاملات جدی‌تر با ایران شد، همکاری و تعامل جدی با ایران را یک نیاز جدی برای منافع ملی روسیه برشمرد و اضافه کرد: روسیه به این حقیقت دست پیدا کرد.

وی تعامل با جمهوری اسلامی ایران را یک گلوگاه تنفسی مهم برای روسیه دانست و با بیان اینکه ایران یک شریک مطمئن جدید برای روسیه است، تصریح کرد: روسیه اولین شریک خود را در حوزه بین الملل پیدا کرده است، این تعامل سودآور‌ترین مدل تعامل برای دو طرف است.

کوشکی بر خلاف سم پاشی‌های رسانه‌های غرب در زیر سئوال بردن تعامل ایران با روسیه به عنوان خطری برای منافع ملی کشور، بر تعامل ایران با روسیه به عنوان عاملی که امنیت ملی و منافع کشور را به خطر نمی‌اندازد و بحث وابستگی ایران به فدراسیون روسیه، تأکید کرد و افزود: این تعامل استقلال جمهوری اسلامی ایران را به خطر نمی‌اندازد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به روسیه به عنوان تأمین کننده بخشی از نیاز‌های جدی کشور، تصریح کرد: این شراکت برای دو طرف مفید است، روس‌ها متوجه شدند که باید چند گلوگاه تنفسی مهم داشته باشند و فهمیدند ترکیه طرف قابل اعتمادی نیست.

کوشکی با اشاره به نگاه بشر دوستانه ایران نسبت به هر بحرانی در جهان به ویژه جنگ اوکراین، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمریکایی‌ها را مقصر اصلی بحران اوکراین معرفی کرده است.

وی تأکید کرد: یک عدم هماهنگی بین روسیه و اروپا ایجاد شده است و روسیه از اینکه زیر سایه آمریکا در گذشته قرار گرفته بود فاصله گرفته و وارد یک رقابت شدید و توأم با مخاصمه شده است.

کوشکی اوکراین را یک عاملی مهم برای روسیه در جهت تبدیل یه یک قدرت برتر در حوزه انرژی با نگاه تسلط به اروپا دانست و با بیان اینکه اروپا می‌خواست اوکراین را همچنان بازیگر زمین خود داشته باشد، اضافه کرد: حتی در این شرایط، انتخابات اوکراین به یک مسئله بین المللی با دخالت‌های آمریکا و اروپا تبدیل شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید براینکه آمریکایی ها، برنده اصلی بحران اوکراین هستند، کشیدن ترمز قطار روسیه برای تبدیل شدن به یک قدرت برتر جهانی را هدف اصلی آمریکایی‌ها در بحران اوکراین برشمرد و تصریح کرد: آمریکایی ها، یک دهه دنبال وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین بودند.

کوشکی بر خلاف تبلیغات رسانه‌های غربی در منفی نشان دادن چهره پوتین به دنیا، افزود: پوتین ۱٠ سال برای عدم وقع این جنگ با نگاهی آینده نگرانه یه هزینه‌های سنگین و نتایج نا معلوم آن تلاش کرد، پوتین می‌دانست ورود به این جنگ افتادن در باطلاق است، ولی آمریکا، شرایطی فراهم کرد که روسیه چاره‌ای جز جنگ با اوکراین نداشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تشکیل یک اجماع جهانی علیه روسیه، یکی دیگر از سیاست‌های آمریکا در بحراین اوکراین بود که تا حدودی به آن رسیدند و تنها روسیه و ملت اوکراین هزینه دادند و برنده بدون هزینه بحران اوکراین آمریکا بود.

کوشکی با اشاره به رفتار قابل تعمل اروپایی‌ها نسبت به بحران اوکراین، روسیه و اروپا را قربانی طراحی‌های آمریکا در بحران اوکراین برشمرد و تصریح کرد: نقاط آسیب پذیر اروپا در این بحران، نمایان و ضعف اروپا آشکار شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید براینکه ۴۵درصد از نیاز اروپا از روسیه تأمین می‌شود، اضافه کرد: اروپا در جریان بحران اوکراین، به مرز افلاس رسیده است، پتروشیمی‌های اروپا در آستانه تعطیلی قرار دارند و اروپا بیشترین آسیب را از این ماجرا دیده است.

وی بر نمایان شدن ناکارآمدی اتحادیه اروپا در جریان بحران اوکراین تأکید کرد و افزود: هیمنه اتحادیه اروپا فرو ریخت، نتوانستند مقابل بحران اوکراین هماهنگ عمل کنند و نمره قبولی نگرقته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: ارتش روسیه که نماد فخر این کشور بود با بحران اوکراین شکست، روسیه با برخورداری از کارنامه غنی در حوزه هوافضا، در بحران اوکراین ضعف آن در موزه پهپادی نمایان شد و عامل اصلی این موضوع آمریکایی‌ها بودند.

وی با بیان اینکه روسیه می‌خواهد اوکراین را از دست غربی‌ها خارج کند، گفت: روسیه می‌خواهد، اوکراین بازیگر صفحه شطرنج سیاست آمریکا و اروپا نباشد و یه همین خاطر زیرساخت‌های این کشور را تخریب کرد و چند دهه اوکراین را در آینده مشغول و درگیر بازسازی زیرساخت‌ها کرده است تا نتواند خدمات مورد نیاز آمریکا و اروپا را به آن‌ها بدهد.

کوشکی با اشاره به تأثیرگذاری بحران اوکراین بر غرب آسیا، این اتفاق را بستر تغییر رویکرد کشور‌های حاشیه خلیج فارس به اروپا دانست و تصریح کرد: از طرفی هم رفتار دولت بایدن، متحدین آمریکا در منطقه را ناراحت کرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: امروز امارات و عربستان در حاشیه بحراین اوکراین و با وجود رفتار‌های دولت بایدن به اصطلاح برای آمریکایی‌ها در تأمین منافع آن‌ها در غرب آسیا ناز می‌کنند، ولی متأسفانه باز هم اعتماد آن‌ها نسیت به آمریکا شکل گرفته است.

ارسال نظرات