خبرهای داغ:
آیت الله شعبانی:

اسلام جامعه را با علم، عقلانیت، تحقیق و اندیشه پیش برده است

همدان-امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی، علم محور است، گفت: اسلام جامعه را با علم، عقلانیت، تحقیق و اندیشه پیش برده است.
کد خبر: ۹۴۵۲۹۷۵
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت الله حبیب الله شعبانی امروز در مراسم روز همدان، با اشاره به اینکه هر تمدنی پایه‌های خاص خود را دارد، اظهار داشت: یکی از پایه‌های هر تمدنی، تلاش برای توسعه علم و هنر است بنابراین تمدنی که بتواند به هر میزانی علم را توسعه دهد، موفق‌تر است.

وی با بیان اینکه در شروع تمدن اسلامی، اولین حرفی که پروردگار به پیامبر(ص) فرمود، «اقرا بسم ربک» بود، عنوان کرد: این یعنی تمدن اسلامی با علم آغاز شده است، البته علمی که هدف و جهت دارد.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه تمدن اسلامی، علم محور است، مطرح کرد: انگیزه‌ها و تحرکات علمی که در تمدن اسلامی در قرون اولیه مشاهده می‌کنیم، نشان از آن دارد که جامعه علمی آن روز، محصول انگیزه‌هایی است که شریعت و اسلام ایجاد کرده است.

وی به مقایسه ایران قبل و بعد از اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: قبل از اسلام، انسان‌های بزرگی در این کشور زندگی می‌کردند اما ایران پس از اسلام، بسیار متفاوت است و افراد بزرگی چون بوعلی سیناها در آن رشد کرده‌اند.

شعبانی افزود: اسلام جامعه را با علم، عقلانیت، تحقیق و اندیشه پیش برده است.

وی با بیان اینکه با آمدن کتاب‌های علمی بوعلی سینا، کتب درسی گذشته به فراموشی سپرده شدند، مطرح کرد: تمام این ویژگی‌ها تاکیدی بر تمدن عظیم اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه امروز صرف افتخار به گذشته کافی نیست و باید مراقب باشیم که در این جایگاه متوقف نشویم، یادآور شد: ملتی که چنین تمدن عظیم و دانشمندان بزرگی در علم‌های مختلف داشته است، لازم است در تکامل علوم متوقف نشود و برای توسعه آن تلاش کند.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما استعدادهای عظیم علمی داشته و دارد، گفت: حضور این بزرگان در تاریخ اسلام و در کشور تاکیدی بر این اصل است که، ما می‌توانیم.

شعبانی تصریح کرد: در دورانی که اروپا آن روز در علم متوقف شده بود، اما در همان دوران، پزشکی در این کشور مثل بوعلی حضور داشت که در عرصه‌های مختلف اظهار نظرهای قوی دارد.

وی با اشاره به اینکه بوعلی دارای شخصیتی خلاق و با انگیزه‌های پژوهشی بالا بود، عنوان کرد: تحرک‌علمی بوعلی سینا به قدری بود که بخشی از کتاب شفا را زمانی که از گرگان به سمت همدان در حرکت بود، سوار بر مرکب نوشته است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با بیان اینکه حدود هزار سال در اروپا کتاب بوعلی سینا به عنوان مرجع علمی قابل استفاده بود، اظهار داشت: در قرن ۱۶، پزشکی آلمانی سوئیسی کتاب القانون را با این هدف آتش زد تا خود تبدیل به بنیان گذار طب جدید شود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام یک توهم بود، گفت: هیچ تفاوتی بین طب سنتی و جدید وجود ندارد و هیچ کس نمی‌تواند خدمات طب جدید و تحقیقات عمیق طب سنتی را نادیده بگیرد.

شعبانی یادآور شد: یکی از خوبی‌های بوعلی سینا این بود که وقتی وارد علمی می‌شد، در روش شناسی‌ها اشتباه و خلط نمی‌کرد و لذا امروز لازم است تا طب سینوی و طب جدید به عنوان مکمل در کنار یکدیگر باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار