یادداشت

ستمی دیگر به امام حسین علیه السلام در بوشهر

تعدادی از خانم‌های بوشهری با دف و دمام برای امام حسین علیه السلام عزاداری می‌کنند در صورتی که با اندکی دقت متوجه می‌شویم فضای حاکم بر این مراسم هیچ ارتباطی با عزاداری امام حسین علیه السلام ندارد.
کد خبر: ۹۴۵۳۶۹۹
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

ستمی دیگر به امام حسین علیه السلام در بوشهر

به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین السلام علیک ایها الامام المظلوم
مردم استان بوشهر سال های طولانی است که با برگزاری مراسم عزاداری و نوحه و سینه زنی ارادت خود را به محضر آقااباعبدالله الحسین علیه السلام ابراز داشته اند.
سبک سینه زنی و نوحه خوانی در بوشهر سبک منحصر به فردی است که از یک سوی نشان از دلدادگی این مردم به امام حسین علیه السلام است و از سویی بیانگر ذوق هنری و نگاه عاشقانه به نهضت عاشوراست.
خطر تحریف در واقعه کربلا همواره در طول تاریخ از جهات مختلف وجود داشته است‌. گاه این تحریف در روایت حماسه عاشوراست و گاه در اشعار نوحه های سینه زنی و گاه در سبک برگزاری مراسم عزاداری است.
علی رغم آنکه انتظار می رفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم با تحریف های گذشته مقابله شود و هم اجازه تحریف های جدید داده نشود در این زمینه غفلت شد و شاهد انواع تحریف ها در نحوه ی نوحه خوانی و مراسم بزرگداشت آقا اباعبدالله الحسین هستیم.
اخیرا فیلمی از تعدادی از خانم های بوشهری منتشر شده که با دف و دمام دارند برای امام حسین علیه السلام به اصطلاح عزاداری سنتی برگزار می کنند.
با اندک توجهی متوجه می شویم که فضای حاکم بر این مراسم هیچ ارتباطی با عزاداری امام حسین علیه السلام ندارد. در کجای تاریخ دیده ایم که در عزاداری مراسم امام حسین علیه السلام برای گریاندن مردم و بیان مصیبت شهیدان دشت کربلا از دف استفاده کنند.
تردیدی ندارم طراحان این مراسم، هدفمند و مغرضانه و با هدف بی محتوا کردن مراسم اصیل عزاداری بوشهری دست به این اقدام زده اند. کسانی که با رفتارهای ساختارشکنانه در حوزه موسیقی در شهر بوشهر آشنایی دارند می دانند که بانی این مراسم چه کسانی هستند.
مبارزه با نهضت امام حسین علیه السلام تنها این نیست که همچون رضاخان جلوی برگزاری مراسم عزاداری محرم گرفته شود. این اقدام نمی تواند جلوی شور و شعور حسینی مردم را بگیرد، همان طور که درگذر زمان شاهد بودیم؛ اما تحریف در نهضت عاشورا و برعکس جلوه دادن این حماسه بزرگ می تواند لطمات جبران ناپذیری را به حماسه کربلا وارد کند.
این اقدام توسط عده ای خانم در بوشهر نه تنها خدمتی به قیام امام حسین علیه السلام نمی کند بلکه باعث انحراف در اهداف این قیام الهی نیز خواهد شد. امیدوارم دست اندرکاران و متولیان امر اجازه بیش از پیش جسارت به محضر امام شهیدان حسین بن علی علیه السلام را ندهند.

نصرالله شفیعی

انتهای پیام/

ارسال نظرات