خبرهای داغ:

یک مدرس حوزه و دانشگاه از هر ۱۰۰۰ زوج جوان در سال ۹۹ تنها ۱۵ نوزاد متولد شد/ ایران پایین ترین نرخ باروری در بین کشورهای مسلمان را دارد

یک مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: میزان موالید سال ۹۹ از بین هزار زوج جوان فقط ۱۵ نوزاد بوده است.
کد خبر: ۹۴۵۳۸۲۳
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج -از خوزستان، دکتر زهرا فخر روحانی گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری مبحث جمعیت یکی از خطراتی است که وقتی انسان به عمق آن فکر می کند، تن او می لرزد.
وی با اشاره به اینکه کشور ما گرفتار چاله جمعیتی شده است، افزود: بسیاری از کشورهای اروپایی نیز طی سال های گذشته با رشد منفی جمعیت مواجه شده اند اما تفاوتشان با ما در این است که آنها در طول ۱۵۰ سال و با یک شیب آرام این شرایط را تجربه کرده اند در حالیکه کشور ما در مدت ۳۰ سال به یکباره از جمعیت خالی شد و این فاجعه بار است.
این مدرس رسانه با اشاره به اینکه در جامعه با سه رده سنی صفر تا ۱۵ سال، ۱۵ تا ۶۵ و بالای ۶۵ سال مواجهیم، عنوان کرد: گروه اول و سوم دریافت کننده خدمات هستند و گروه میانی ۱۵ تا ۶۵ سال، مولد و برطرف کننده نیازهای دو گروه دیگر هستند. حالا اگر گروه مولد کاهش یابد و افراد گیرنده خدمات افزایش پیدا کنند، با یک والدین سالمند مواجهیم که بار سنگین تمام مسئولیت و خدمات رسانی را بر دوش تنها فرزندشان تحمیل کرده اند در حالیکه با تعدد فرزندان، رسیدگی به پدر و مادر سالمند با تقسیم وظایف انجام می شود.
فخر روحانی با اشاره به اینکه با افت شیب جمعیت مواجهیم، ادامه داد: با حجم بالایی از افراد سالمند رو به رو هستیم که توان مقابله با آسیب ها را ندارند، دچار بیماری، مشکلات جسمی و هزینه های بالای درمانی و دارویی هستند و نیاز به رسیدگی دارند.
وی با بیان اینکه همسایگی ما با کشورهای پر جمعیت از جمله عراق، افغانستان و پاکستان که نرخ رشد جمعیت خوبی دارند برای اراضی ما تهدیدآمیز و نگران کننده است، گفت: متاسفانه ایران پایین ترین نرخ باروری در بین کشورهای مسلمان را دارد .
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی نرخ رشد جمعیت پایینی دارند اما دارای پول و سرمایه هستند که به وسیله آن می توانند کارگر یا نیروی کار استخدام کنند، افزود: کشورهای اروپایی بنیه اقتصادی بالایی دارند و با اینکه روی قله اقتصادی قرار گرفته اند، افت جمعیت خود را با سیاست مهاجرپذیری جبران می کنند.
فخر روحانی عنوان کرد: با مهاجرپذیر شدن این کشورها، نخبگان و افراد پرمایه ما مجذوب شده و فرار مغزها شکل می گیرد. این اتفاق برای ما قابل جبران نیست اما اروپایی ها با برنامه های مختلف مالی از پس آن بر آمده اند.
وی با اشاره به اینکه متوسط نرخ باروری در سال ۶۵ حدود ۵/۶ فرزند بوده، گفت: اما این نرخ در سال ۹۹ به کمترین میزان رشد خود یعنی ۶/۱ رسید که از یک پدر و مادر که دو نفر هستند هم کمتر است و جایگزینشان نمی شود.
این مدرس رسانه با بیان اینکه در سال ۹۹ فاجعه بارترین آمار جمعیتی را پشت سر گذاشتیم، اظهار کرد: متاسفانه پیش بینی می شود که رشد جمعیت ما در سال ۱۴۲۰ به صفر و یا عدد منفی برسد، در حالیکه سال ۹۵ با وجود افت شیب جمعیت، ۲۵ درصد نرخ موالید داشتیم ولی در سال ۹۹ به یک چهارم این مقدار رسید.
فخر روحانی تصریح کرد: کشور ما دارای رتبه سوم جهان در سرعت رسیدن به مرزهای سالمندی است. اگر اینگونه پیش برویم در سه سال آینده قطعا به یک کشور سالمند تبدیل خواهیم شد.
وی بیان کرد: در سال ۱۴۳۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت ما سالمند خواهند بود و وقتی وارد فاز میانسالی شویم، جمعیت قابل توجهی از بازه سنی ۴۶ تا ۶۰ سال خواهیم داشت.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: باید گروه پایه ۰ تا ۱۵ سال، ۲۴ درصد، گروه مولد که در بازه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند ۷۰ درصد و سالمندان بالای ۶۵ سال نیز ۶ درصد از مجموع جمعیت کشورمان را پوشش دهند اما در حال حاضر آمار جمعیتی این را نشان نمی دهد و در آینده وضعیت سخت تری خواهیم داشت.
فخر روحانی با اشاره به اینکه از هر سه خانواده یک خانواده تک فرزند هستند، گفت: متاسفانه نرخ تک فرزندی در برخی استان ها به ویژه استان های شمالی کشور به ۵۰ درصد رسیده است از جمله گیلان که پیش بینی می شود در سال های آینده قوم گیلک از میان اقوام ایرانی حذف شود.
وی اظهار کرد: متوسط سن ازدواج هر دختر ایرانی ۲۵ سال است و نیز متوسط سن اولین فرزند متولد شده بالای ۲۹ سال است. بانوانی که اولین فرزند خود را در ۲۹ سالگی به دنیا می آورند تبعا فرصت زیادی برای تولد فرزند دوم ندارند و به طور متوسط در ۱۰ سال اول ازدواج، ۲ فرزند می آورند که خود ضربه بالایی به جمعیت وارد می کند.
این مدرس رسانه با بیان اینکه ۳ و نیم میلیون زوج نابارور داریم، ادامه داد: ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که شرایط ازدواج برایشان فراهم نشده و این موضوع، آمار را نگران کننده کرده است. اگر حرکت کشور جوان ما، به سمت ازدواج جهش پیدا کند امیدوار خواهیم بود که شرایط جمعیتی به تعادل بهتری برسد.
فخر روحانی با اشاره به آیات و روایاتی از قرآن بیان کرد: اگر چه آمار و ارقام ناامید کننده باشد اما ناامید نیستیم. در قرآن می خوانیم که ولا تیأسو من روح الله و تنها کافران هستند که از رحمت الهی ناامید هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
 
 
 
ارسال نظرات