مدیربنیادمسکن ملایر خبر داد

اجرای طرح هادی و بهسازی محیط روستایی در ۱۳۰ روستای ملایر

همدان-مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر با بیان اینکه در شهرستان ملایر ۲۰۴ روستای دارای سکنه داریم، گفت: از این تعداد، تا امروز در ۱۳۰ روستا، طرح هادی و بهسازی محیط روستایی در حال انجام است.
کد خبر: ۹۴۵۴۸۹۷
|
۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، داوود سوری در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دولت با بیان اینکه۱۶۰ روستا در سطح شهرستان نیاز به بازنگری طرح هادی دارند، اظهار کرد: بازنگری طرح هادی ۲۰ روستا از محل اعتبارات سال گذشته، انجام شده است و بازنگری طرح هادی ۳۷ روستا نیز در صورت تخصیص اعتبار از محل اعتبارات امسال انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر ۲۰۴ روستای دارای سکنه داریم، ادامه داد: از این تعداد، تا امروز در ۱۳۰ روستا، طرح هادی و بهسازی محیط روستایی شامل جدولگذاری، زیرسازی و آسفالت در حال انجام است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر اضافه کرد: از ۱۳۰ روستا، تاکنون فاز اول طرح هادی ۹۴ روستا به اتمام رسیده و مابقی روستاها نیمه تمام است.

وی از تخصیص ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح هادی روستاها در سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۲ میلیارد تومان از این مبلغ برای جدول‌سازی و زیرسازی روستاها هزینه شده و تکمیل آنها نیازمند اعتبار است.

سوری با بیان اینکه ۲۳ میلیارد تومان مابقی نیز برای تکمیل فاز اول و بهره برداری از طرح بهسازی و آسفالت ۱۵ روستا در هفته دولت هزینه شد، افزود: در این روستا ها بیش از ۱۰ هزار و ۶۸۰ تن آسفالت ریزی به مساحت ۷۷ هزار متر مربع انجام شد.

وی تصریح کرد: در کنار این اعتبارات، ۱۲ میلیارد تومان سهمیه قیر رایگان از محل اعتبارات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و کمیته برنامه ریزی شهرستان بصورت کامل جذب و برای آسفالت معابر روستایی هزینه شد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر با بیان اینکه امسال ۶۰ پروژه از محل کمیته برنامه‌ریزی، محل اعتبارات ملی و محل اعتبارات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تعریف شده است، ابرازامیدواری کرد: با تخصیص به موقع اعتبار، قبل از پایان فصل کاری عملیات اجرایی را آغاز کنیم و در غیر این صورت عملیات اجرایی پروژه ها سال آینده آغاز شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مسکن در حوزه مسکن روستایی و نوسازی مساکن روستایی، اظهار کرد: این طرح در شهرستان ملایر نیز مانند سراسر کشور، از سال ۸۴ آغاز شده و تا به حال ۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شدند.

سوری با بیان اینکه ۲۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکن روستایی در سطح شهرستان وجود دارد، گفت: شهرستان ملایر با شاخص ۷۳ درصدی مقاوم سازی  واحدهای روستایی، از شاخص ۵۴ درصدی کشوری، بالاتر است.

وی تورم و گرانی مصالح را یکی از موانع موجود برای روستائیان در این حوزه برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر تسهیلات مسکن روستایی ۱۰۰ میلیون تومان است اما با توجه موقعیت جغرافیایی ملایر در جنوب استان و در مجاورت گسل به ویژه در روستاهای هم مرز با نهاوند، ضروری است این مبلغ افزایش یابد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های انجام شده، این مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و بانک‌های عامل تسهیل‌گری لازم در پرداخت این تسهیلات را در دستور کار قرار دهند.

وی در بخش دیگری از ثبت نام ۹۱۴ نفر در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به بررسی های انجام شده، از این تعداد ثبت نام ۲۰۰ نفر تأیید شده است و بیشتر متقاضیان نیز از شهرهای ازندریان و سامن هستند.

سوری با بیان اینکه برای ساخت مسکن در این شهرها مانند شهرهای بزرگ به صورت مجتمع سازی ورود نمی کنیم، افزود: در پنج شهر تابعه شهرستان پس از معرفی زمین از سوی اداره راه وشهرسازی، متقاضیان در قالب گروه های دو یا سه نفره، با دریافت تسهیلات خود اقدام به ساخت مسکن می کنند.

* آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۰۲ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در ملایر

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۰۲ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در ملایر تصریح کرد: این پروژه در زمینی به مساحت سه هکتار  کلنگ‌زنی شد و در حال حاضر مراحل آماده سازی زمین با پیشرفت ۶۰ درصدی رو به اتمام است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر با بیان اینکه این ۵۰۲ واحد در قالب ۱۳ بلوک هفت طبقه طراحی شده است، گفت: همزمان با آماده‌سازی زمین، مراحل صدور پروانه ساخت نیز در حال انجام است.

وی با اشاره به ثبت نام ۱۵ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در ملایر، تأکید کرد: با توجه به اینکه این ۵۰۲ واحد نیاز شهر ملایر را برطرف نمی کند، طی بازدیدهای انجام شده، قرار است ۳۵۰ هکتار از زمین های حاشیه شهر به طرح جامع شهر ملایر افزوده شود.

سوری در بخش دیگری به صدور سند مالکیت روستایی اشاره و بیان کرد: تاکنون ۲۱ هزار و ۷۰۰ سند مالکیت روستایی در سطح شهرستان صادر شده و ۷۵ درصد اماکن روستایی سند مالکیت دریافت کردند.

وی با تأکید بر اینکه روستائیان می‌توانند از این اسناد مالکیت به عنوان ضامن تسهیلات مسکن روستایی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در ۵۰ روستای ملایر به علت اوقافی بودن زمین‌ها و با توجه به مبلغ پذیره بالایی که روستائیان باید پرداخت کنند، تمایلی به صدور سند مالکیت ندارند.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر ابرازامیدواری کرد: طبق تفاهم نامه‌ای که در سطح ملی و استانی در راستای تسهیل گری و توافق اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با روستائیان منعقد شده است، پرونده‌ها تکمیل شود و طی یک تا دو سال آینده تمام مساکن روستایی شهرستان سند مالکیت دریافت کنند.

وی در ادامه گفت: بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی یکی از نهادهایی بود که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در کنار جهاد سازندگی به دستور امام خمینی(ره) به عنوان نخستین نهاد سازندگی کشور در ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ تأسیس شد.

سوری با بیان اینکه بنیاد مسکن از زمان تأسیس، تحت عنوان حساب ۱۰۰ امام فعالیت های خود را آغاز کرد، افزود: این بنیاد با هدف ساخت مسکن برای محرومان شکل گرفت.

وی با اشاره به واریزی خیرین از سراسر کشور به حساب ۱۰۰ نزد بانک ملی تصریح کرد: همه ساله با اعلام مقدار پول واریز شده به این حساب هم در استان و هم در شهرستان‌ها، پروژه هایی تعریف می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه واریزی ها به این حساب در شهرستان محدود است، تصریح کرد:  طی سنوات گذشته سالانه به حدود ۵۰۰ خانواده روستایی شهرستان تسهیلاتی در قالب ودیعه مسکن بصورت بلاعوض از محل حساب ۱۰۰ امام پرداخت می شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر مطرح کرد: در حال حاضر برای هر واحد مسکونی، مبلغ ۲۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به روستائیانی که برای تکمیل مسکن روستایی خود مشکل دارند، پرداخت می‌شود.

سوری با تأکید بر اینکه کمک به ساخت مسکن محرومان از طریق حساب ۱۰۰ امام نیازمند اطلاع رسانی بیشتر در سطح شهر ملایر است، یادآور شد: به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، اداره بهزیستی و بنیاد شهید نیز تسهیلاتی تا سقف ۳۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، بنیاد مسکن یکی از برکات مستمر و صدقات جاری امام است و تابه حال بسیاری از مشکلات را حل کرده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر در پایان تأکید کرد: در صورت تامین زمین مناسب از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان، پروژه‌هایی برای ساخت مسکن محرومان برنامه ریزی و اجرا می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات