دوره آموزشی "راهی نو" در کانون شهید سبحانی سپاه البرز برگزار شد
به گزارش خبرنگار بسیج از کرج، این دوره با هدف آموزش توئیتر، اینستاگرام و تولید محتوای موبایلی از مرداد ماه آغاز شده و شنبه، دوشنبه و سه شنبه هرهفته تا پایان شهریور ماه در سالن شهدا کانون فرهنگی ورزشی شهید سبحانی البرز برگزار می گردد.
توئیتر چیست؟
توییتر یکی از برترین شبکههای اجتماعی در خصوص ترندها و موضوعهای مختلف روز است. کاربرهای این شبکه هر روز و هر ساعت، دربارهٔ موضوعها و دغدغههای مختلف صحبت میکنند. آنها میتوانند در یک متن ۲۸۰ کاراکتری همراه با عکس، ویدیو و لینک نظرشان را بگویند. در توییتر، برعکس اینستاگرام، متن توییت حرف اول را میزند. با کمی سرککشیدن در توییتر، میتوانید از اخبار روز، فیلمها و سریالهای محبوب، موضوعهای جنجالی فرهنگی، اخبار سیاسی و اجتماعی و نیازها و خواستههای کاربرها سر در بیاورید.
چرا تاثیر توییتر بر جهان معاصر بسیار است؟
بدون شک توییترتاثیرگذارترین شبکه دنیای سایبری بر دنیای حقیقی و حتی بر سایر شبکههای دنیای سایبری است. تاثیرگذارترین، نه از این جهت که شبکهی اجتماعی موردعلاقهی نگارنده این سطوراست، بلکه به این علت که واقعا تاثیرگذار است.
در یکی دو سال اخیر و به خصوص با کمرنگتر شدن فیسبوک، توییتر به اولین شبکه اجتماعی انتشار اخبار در دنیا تبدیل شده است. هرچند که در زمان اوج فیسبوک هم توییتر به علت نوع کاربری و سرعت بیشتری که در انتشار اخبار داشت، گزینه مناسبتری از فیسبوک بود، اما در حال حاضر تقریبا میتوان گفت بدون رقیب در این زمینه میتازد.
بسیاری از افراد معروف در توییتر حساب کاربری دارند. افراد نام آشنای حوزهی فناوری از جمله بیلگیتس ، بسیاری از چهرههای مطرح سیاسی ایران و جهان، بسیاری از هنرمندان معروف ایران و جهان و بسیاری دیگر از افراد سرشناس عضو توییتر هستند.
توییتر بسیار سریع است. هنگامی که کسی توییتی در این شبکه منتشر میکند، دنبال کنندگان یا به اصلاح فالورهای این فرد در همان لحظه توییت را میبینند و در صورت بازنشر یا ریتوییت این توییت، این پیام برای دنبال کنندگان ریتوییتکنندگان نیز قابل مشاهده خواهد بود و این روند به سرعت تا گسترهی بالایی از کاربران قابل انجام است و الحق که تاثیر آن بر جهان معاصر بسیار است.
توییتهایی در این شبکه وجود دارند که بیش از سه میلیون بار ریتوییت شدهاند و طبعا توسط چندین میلیون کاربر توییتر دیده شدهاند. علاوه بر این توییتهای توییتر محدود به همین شبکه نیستند و در بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر از جمله اینستاگرام و برای ما ایرانیها در تلگرام مورد استفاده قرار میگیرند.
توییتر با بقیه شبکههای اجتماعی کمی متفاوت است
به طور معمول پیامهای توئیتر به صورت عمومی نشان داده میشوند و شما میتوانید یک نفر را فالو کنید بدون آن که آن شخص شما را فالو کند یا (معمولا) به شما اجازه دهد. این تفاوت توییتر با شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام است که معمولا افراد میتوانند تصمیم بگیرند که صفحه خودشان را خصوصی کنند و کسانی که میخواهند آنها را دنبال کنند باید اجازه آنها را کسب کنند.
این فرهنگ توییتر باعث میشود تا اطلاعات و نظرات افراد در دسترس عموم باشد و اگر کسی بخواهد این اطلاعات را رصد کند و از مسائل خصوصی افراد مطلع شود در توییتر این امکان به راحتی بیشتر مهیا شده است.
فضای بیشازحد عمومی توییتر باعث میشود که کاربران جنبههای شخصی زندگیشان را به راحتی در ملا عام افشا میکنند و از اطلاعات خصوصی زندگیشان و سلایق و علایق و کارهای روزمرهشان به راحتی صحبت میکنند. فرهنگ توییتر کاربران را تشویق میکند تا بیپرده جزئیات زندگیشان با عموم مردم به اشتراک بگذارند.
تاثیر توییتر بر جهان معاصر و سیاست
تاثیر توییتر بر سیاست به صورتی بوده است که برخی معتقدند توییتر به طور مشخص سبب افزایش آگاهی مردم از موضوعات مهم سیاسی شده است. توییتر همچنین باعث شده است که پیامها و اعلامیههای سیاسی به طور گستردهتر و راحتتری در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شود.
توئیتر همچنین توانسته است باعث هماهنگی بیشتر برای فعالیتهای سیاسی شود. به عنوان نمونه میتوانیم به کمپین #blacklivesmatter نگاه بیندازیم که برای ابراز بیزاری از خشونت علیه سیاهپوستان است.
تاثیر توییتر بر جهان معاصر، همچنین توییتر را تبدیل به ابزاری برای نظرسنجی کرده است. البته اغلب افرادی که از توییتر به صورت بسیار خامدستانه به عنوان سنجه نظرات عمومی استفاده میکنند دچار تحلیل غلطی از اجماع و توافق بر روی یک موضوع میشوند. این موضوع به خاطر این است که ما اغلب افرادی که با ما همنظر هستند را دنبال میکنیم و از دنبال کردن افرادی که نظرات و عقایدشان مغایر با عقاید ماست دوری میکنیم. تحلیلهای غلط در مورد زمانی که یک موضوع و هشتگ در توئیتر داغ میشود (که به عنوان طوفان توییتری هم شناخته میشود) نیز مصداق دارد.
توییتر باعث شده است که سیاستمداران به آن توجه ویژهای کنند و برخی سیاستمداران با داشتن صفحه خود تمام تلاش خود را میکنند تا توجهات عمومی را به سمت خود جلب کنند؛ تا جایی که رفتار برخی سیاستمداران بیشتر شبیه سلبریتیها شده است تا کسانی که درگیر مشغلههای خدمترسانی به جامعه هستند.
به دلیل گسترده بودن منابع انتشار اخبار تشخیص صحت و درستی اخبار دشوار شده است. اخبار اغراقشده و گاه غلط به وفور در فضای دیجیتال به چشم میخورد. این موضوعی است که هم خبرنگاران و هم عموم جامعه با آن درگیر است.
رابطه تاثیر توییتر بر جهان معاصر و فرهنگ سلبریتیهای معاصر
توییتر فرهنگ سلبریتیها را تغییر داده است. در بیشتر موارد ما میتوانیم زندگی روزمره سلبریتیها را دنبال کنیم و چیزی که برای بسیاری از طرفدران مهم است؛ این است که میتوانند بدون محدودیت به طور مستقیم با سلبریتی مورد علاقهشان ارتباط برقرار کنند. این موضوع بدین معنی است که مخاطبان میتوانند تصویر واقعیتری از سلبریتی مورد علاقهشان را ببینند. تصویری که بیشازحد برنامهریزی شده و ثابت نیست و طبیعی و ارگانیک است.
سلبریتیها باید به طور مداوم شخصیت و پرسونایی را حفظ کنند که واقعی، صمیمی و در دسترس باشند. برخی مواقع میبینیم که سلبریتیها عقاید خودشان را بیپرده بیان میکنند و از محافظهکاری که قبلا شاهد آن بودیم در اغلب موارد در توئیتر خبری نیست. البته برخی سلبریتیها هم مدیریت حساب توییترشان را خودشان برعهده ندارند و همان اندازه که برای طراحی و انتشار عکسشان در مجلات حساس و دقیق هستند به همان اندازه در مورد حساب توییترشان با مدیریت و برنامه رفتار میکنند. این مرز باریک میان واقعیت یا تصویر مهندسیشده نوع جدیدی از ستایش سلبریتیها را موجب شده است.
حال که از اهمیت توییتر سر درآوردیم نوبت آن رسیده است که ما هم اثر پروانهایمان را در این پلتفرم جاودانه کنیم!
آشنایی با توییتر و بخشهای مختلف آن
توییتر از بخشهای مختلفی تشکیل شده است و اصطلاحات خاصی دارد که منحصرا در توییتر مورد استفاده قرار میگیرند. در کل پیچیدگی چندانی ندارد و به سرعت میتوانید طرز استفاده از آن را فراگیرید.
همانطور که عنوان شد توییتر توسط نسخه دسکتاپ، اپلیکیشنهای موبایل و بسیاری اپکلیشن و سیستمهای تحت وب دیگر که توسط API به این شبکه متصل شدهاند قابل دسترسی است. از جمله اپلیکیشنهایی که از API شما را به توییتر مرتبط میکنند میتوان رباتهای تلگرامی را نام برد. توصیه ما به شما به جهت حفظ امنیت همواره استفاده از نسخه دسکتاپ یا اپلیکیشنهای موبایل که به صورت رسمی توسط توییتر عرضه شدهاند است.
برای عضویت در توییتر شما نیاز به یک ایمیل، نام کاربری و شماره تلفن جهت دریافت پیامک تایید نیاز دارید. در ادامه به برخی از اصطلاحات متداول این شبکه میپردازیم. فراموش نکنید که برای تاثیرگذاری و شاهد تاثیر توییتر بر جهان معاصر آشنایی با این پلتفرم ضروری است!
Tweet:
همانطور که عنوان شد هر نوشتهای که توسط کابران در توییتر منتشر میشود توییت نامیده میشود. توییت محدودیت ۱۴۰ کاراکتری دارد و میتواند شامل متن، عکس و فیلم باشد.
Follow:
برای این که بتوانید توییتهای یک کاربر را بخوانید باید کاربر را دنبال و یا اصلاحا فالو کنید. افرادی که شما دنبال میکتید Following و دنبالکنندگان شما Follower نامیده میشوند.
Retweet:
ریتوییت قابلیتی است که باعث بازنشر یک توییت و نمایش آن برای دنبالکنندگان فرد ریتوییتکننده میشود.
Timeline:
تایملاین صفحهی اصلی حساب توییتر شماست که شامل توییتهای فالوئینگهای شما و یا ریتوییتهای آنها میباشد. گاها ممکن است توییتهای ببینید که ارتباط به فالوئینگهای شما ندارند. این توییتها تبلیغاتی میباشند و توسط شبکه توییتر برای شما نمایش داده میشوند.
Mention:
در صورتی که نام کاربری فردی در توییت شما باشد، شما این فرد را منشن کردهاید. کاربران توسط بخش نوتیفیکیشن از منشنها آگاه میشوند. منشنها توسط همهی افراد قابل مشاهده میباشند.
DM:
این اصلاح که در توییتر فارسی به دایرکت معروف است، قابلیت ارسال پیام مستقیم به یک کاربر است، بدون آن که دیگر افراد بتوانند آن را ببینند.
روال کلی استفاده از توییتر به این ترتیب است که شما پس از عضویت افرادی را دنبال میکنید و اقدام به ارسال توییت میکنید. کاربران دیگر با توجه به محتوای توییتهای شما و در صورت علاقمندی به آنها ممکن است تصمیم به دنبالکردن شما بگیرند. تمرکز شما در توییتر باید بر روی افزایش تعداد فالوئرها باشد تا مخاطب مناسبی برای توییتهای ارسالی خود داشته باشید.
پیوسته توییت کنید
یکی از عواملی که باعث شناخته شدن برند شما در توییتر میشود توییت پیوسته و دائمی است. البته این امر نباید به شکلی باشد که باعث آزردگی خاطر فالوئرهای شما باشد. ارسال تعداد زیاد و خارج از عرف توییت احتمالا آنفالو شدن را در توییتر افزایش میدهد. این که اعلام کنیم چه تعداد توییت در روز یا هفته برای بیزنس شما کافی است به طور قطع مشخص نیست و بستگی به نوع بیزنس شما دارد. توصیه ما این است که حتیالمقدور روزانه یک توییت را داشته باشید.
فالو/آنفالو نکنید
بسیاری از برندها در شروع کار در توییتر شروع به فالو کردن کاربران بسیار زیادی میکنند. این کار علاوه بر این که از نظر کاربران توییتر جالب نیست، باعث میشود توییتر شما را به عنوان اسپمر شناخته و برای فالوئینگهای جدیدتان نوتیفیکیشنی مبنی بر این که شما آنها را فالو کردهاید ارسال نکند. همچنین برخی نیز به طور مکرر به منظور دریافت فالوئر از فالوئینگهای خود و یا اصلطاحا فالوبک به صورت مکرر افرادی را فالو/آنفالو میکنند. این کار در توییتر صورت خوشایندی ندارد و حتی ممکن است توسط کاربران توییتر اکانت شما بلاک و ریپورت شود.
ادبیات طنز بکار بگیرید
یکی از جذابیتهای توییتر فارسی ذوق شوخطبعی بسیار زیاد کاربران آن است. اگر بتوانید مقصود مورد نظر خود را به صورت طنز توییت کنید بازخورد بسیار بیشتری خواهد داشت. یکی از اکانتهای توییتر فارسی که در زمینه ارسال توییتهای طنز در ژانرهای فعال توییتر فارسی بسیار معروف است اکانت کبریت توکلی است که توانسته است با این شیوه مخاطب مناسبی پیدا کند.
آنلاین باشید
سعی کنید اگر منشنی خطاب به شما ارسال میشود، آن را سریعا پاسخ دهید. آنلاین بودن شما و پاسخ زودهنگام علاوه بر این که امکان داشتن مکالمه را افزایش میدهد باعث جلب اعتماد کاربران نیز میشود.
آشنایی با تاثیر هشتگ در توییتر
هشتگ یکی از مهمترین و کارآمدترین بخشهای توییتر است. برخلاف بسیاری از شبکههای اجتماعی که هشتگ صرفا برای جستجو انجام میشود در توییتر کاربرد مهمتر دیگری نیز دارد.
اگر در توییتر دسکتاپ لاگین کنید در سایدبار کناری تایملاین بخشی با عنوان موضوعات داغ (در ترجمه فارسی) یا Trends مشاهده خواهید کرد. هنگامی که افراد زیادی به صورت همزمان در خصوص یک موضوع صحبت کنند و در توییتهایشان از یک هشتگ مشخص استفاده کنند، موضوع و هشتگ مورد استفاده اصطلاحا ترند خواهد شد. موضوعات ترند توییتر به سرعت مورد توجه رسانههای معتبر دنیا قرار میگیرند. یک موضوع میتواند بصورت تصادفی و بر اثر یک اتفاق و یا به صورت برنامهریزی شده توسط یک اقدام جمعی که در توییتر فارسی اصلاحا طوفان توییتری نامیده میشود ترند شود.
هشتگگذاری تاثیر توییتر بر جهان معاصر را چندین برابر کرده است. در سال گذشته چندینبار اولین ترند جهانی توسط کاربران ایرانی توییتر تعیین شده است که عموما محتوای سیاسی و انتقادی داشته است.
گفتنی است در این دوره کلاس های توئیتر با تدریس خانم بهزاد فرخی، اینستاگرام با تدریس خانم قیاسی و تولید محتوای موبایلی با تدریس آقای کمالی برگزار می گردد.
انتهای پیام/