خبرهای داغ:

اربعین فرصتی برای جهانی سازی هویت زن مسلمان

اربعین فرصتی برای جهانی سازی هویت زن مسلمان
شایسته خو، مدیر عالی مکتب نرجس گفت: اگر بخواهیم در اربعین الگوی سوم زن را که یک الگو جامعی هست مطرح کنیم باید زن را در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی به صورت متوازن تعریف نمود، سپس خواهید دید که این الگو به خوبی خودش را در اربعین نشان می دهد اما این امر مستلزم آن است که مناسبتی به قضیه نگاه نشود
کد خبر: ۹۴۵۷۴۹۰
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-- از خراسان رضوی استاد شایسته خو استاد حوزه و دانشگاه و مدیرعالی مکتب علمیه نرجس درمشهد به تبیین اربعین فرصتی برای جهانی سازی هویت زن مسلمان پرداختند
استاد شایسته خو با بیان این نکته که اربعین فرصتی است برای اندیشیدن انسان در مورد خودش و اصلاح رابطه هایش اعم از رابطه با خداوند ، رابطه با جامعه و رابطه با خویش اظهار داشتند، اربعین تبیین هویت انسانی انسان هایی است که در این مسیر حرکت میکنند و یک هویت مشترک بین همه آنهایی که در این مسیر قدم میگذارند وجود دارد و آن آزادگی است و برای این حریت هزینه می‌کند، هر کسی به اندازه خودش حال یکی میزبان و یکی میهمان فارغ از رنگ ، نژاد و جنسیت می باشد و این امر بعضا از ایثار هم بالاتر است
خانم شایسته خو با طرح این سوال که آیا میتوان هویت زن مسلمان را در اربعین ، آشکار کنیم؟ تبیین کنیم؟ تبدیل به الگوی جهانی کنیم؟ وی ادامه داد؛ اگر بتوانیم زبان مشترک گفتمانی وی را پیدا بکنیم کار ارزشمندی است که نیاز به جلسات و مباحث متعدد دارد لازم است به تاریخ پیاده روی اربعین که بنگریم که می بینیم اولین کسانی که در طریق العلما از اربعین یاد کردن امام خمینی می باشند که به خاطر احیای این شعائر توسط امام خمینی به طریق الخمینی هم معروف شده است، از این رو اندیشه امام خمینی در این باره هفت اصل دارد که همه آن ها در اربعین به چشم می خورد؛
یک) احیای اسلام ناب محمدی
دو) اعتماد به وعده الهی و بی اعتمادی به وعده های مستکبرین و زور گویان جهان
سه) اعتقاد و ایمان به نیروی مردم
چهار) حمابت از محرومان و مستضعفان
پنج) مخالفت صریح با جبهه قلدران جهان
شش) اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه پذیری
هفت) حفظ وحدت ملی
اگراصول ذکر شده درست پیاده شود ، می توان به اهداف اربعین از جمله جهانی سازی الگوی سوم زن و بازیابی هویت ، دست یافت و حتی میتوان با این وجود در اربعین منشور تمدن نوین اسلامی را هم طرح کرد
استاد شایسته خو هدف الگوی سوم زن را نشان دادن هویت واقعی زن عنوان کردند و به جایگاه این الگو در اربعین پرداخته و اشاره داشتند؛ الگوی سوم زن جلو جلوه هویت زن مسلمان می باشد و یک زن را به عنوان یک انسان معرفی می کند
زن میتواند محجبه و شریف باشد و در عین حال هم در متن و مرکز باشد و هم سنگر خانواده را پاکیزه حفظ کند وهم در عرصه اجتماعی و سیاسی سنگر سازی نماید که نمود آن را در اربعین می تواند مشاهده کرد
مدیر عالی مکتب نرجس مشهد: با توجه به اینکه امروز جامعه بشری به سمتی می‌رود که دیگر زن بودن یا مرد بودن مطرح نباشد نمی شود زن بود در عین حال مرد هم بود این را می توان در قالب فیلمهای ۲۰۲۰ مشاهده کرد اگر این بحران هویت که خودش را در جامعه جهانی و بین بشریت نفوذ می دهد و می خواهد زن بودن را از همسر بودنش جدا کند و در واقع انسانیت او را ازش جدا کنند به عنوان بحران تلقی و شناسایی نشود دیگر نمی توانیم مدیریتش کنیم لذا بحران هویت امروزه را در دو جهت می‌توان عنوان کرد؛
یک اینکه اجازه نمی دهد زنان بدانند انسان برای چه خلق شده چرا که اگر دختران ما ندانند برای چه خلق شدند از همه چی دور می شوند و دوم اینکه نمی خواهند دیگران را از این هدف آگاه کنند و آنها را به سمت دیگری سوق میدهند که بدترین ظلم امروز در حق زنان ما این است که این دو را از آنها گرفتند و به زن ها مردانه نگاه شده و به همین دلیل به آنان تلقین شده با استفاده از جاذبه جنسی مردان را به خود جلب کند و پس از آن کم کم از هویت خودشان دور شوند و در هویت مردانه حل شوند این بدین معناست که به‌تدریج هویت زنانه حذف میشود
در این زمینه نگاه توحیدی این است که زن برده مرد نیست که اتفاقا نگاه فمنیستی دربرابر این نگاه است و مطالبات فمنیستی برای برابری زن و مرد در بسیاری از موارد زن را برده مرد می کند درحالی که در نگاه اسلام زن در کنار مرد قراردارد نه در مقابل آن و هرکردام جایگاه خودشان را دارند، آیه۳۵ سوره احزاب به زیبایی این را برای بشریت تعریف میکند و در نگاه قرآنی زن همپای مردان هم تکامل پذیر می باشد و هم اوج گراست.
لذا اربعین بهترین فرصت است که اینها را فقط به نمایش نگذاریم بلکه باید قبل از اربعین ظرفیت ها را ایجاد کرد و مثل اینکه بذر را آماده می کنید و اربعین که شد میریم بذر را می پاشبم و بعد از اربعین باید پرورش را ادامه داد و رهایش نکرد تا در زمان مناسب ثمره آن را برداشت نماییم این تازه می شود زمینه سازی تمدن نوین اسلامی لذا از این جهت است که عنوان می‌شود اربعین زمینه ساز ظهور حضرت حجت می باشد
بنابراین ما اگر بخواهیم در اربعین الگوی سوم زن را که یک الگو جامعی هست مطرح کنیم باید زن را در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی به صورت متوازن تعریف نمود، سپس خواهید دید که این الگو به خوبی خودش را در اربعین نشان می دهد اما این امر مستلزم آن است که مناسبتی به قضیه نگاه نشود
در پایان استاد شایسته خو به شخصیت حضرت زینب پرداخته و به نقش ایشان در مدیریت کاروان بحران زده اهل بیت امام حسین و سپس تاریخ سازی آنان و درکنار آن تولید الگو توسط حضرت زینب پرداختند و بیان داشتند،
نگاهی که اسلام به زن دارد این است که تو میتوانی همانطور که پایگاه فردی داشته باشید یک پایگاه اجتماعی هم دارا باشید در قرآن موارد آن مشهود است، خداوند در آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره تحریم این موارد را به عنوان یک مدل بیان می کند پس این زن هست که می تواند ضرب المثل مرد ها شود و جامعه را در مشت خود قرار دهد لذا در سوره توبه خداوند فارغ از زن و مرد بودن است که می گوید بدانید یک از عده از شما بر یک عده دیگر ولی خواهند شد به همین جهت اگر بتوانیم این نگاه قرآن به زن را به زنان منتقل کنیم، یک زن همانند حضرت زینب میتواند یک کاروان اسیرو رنج دیده و اذیت شده را مدیریت کند، ولی جامعه را به سلامت به مقصود برساند و حرکت خودرا در تاریخ ماندگار سازد و تازه مدام تولید الگو نماید و تا زمان ظهور این الگو ها تکرار خواهند .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار