بررسی وضعیت فضا و برنامه تربیتی مدارس؛

گفت و گو با سردار فتح اللهی معاون پرورشی و فرهنگی البرز

کارکردهای مدرسه در دوران کرونا تعطیل شد و بچه ها در فضای مجازی رها شدند، با همکاری خانواده ها و عوامل اجرایی مدرسه می توان از این دوران گذار عبور و رو به بهبودی رفت.
کد خبر: ۹۴۶۳۱۶۸
|
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، الناز رحمت نژاد در گزارشی برای این خبرگزاری آورده است:

پُشت درِ دفتر نشسته ام. دفتر معاون پرورشی و فرهنگی البرز در اداره کل آموزش و پرورش این استان. تنها دو چیز باعث شد که الآن اینجا باشم! یکی حرف عده ای که گفتند: در این اعتراضات سراسری دانش آموزان دیگر کار تربیتی و پرورشی در مدارس معنا ندارد، دیگری تعداد زیادی پیام که به دستم رسید و درخواست داشتند وضعیت فضا و برنامه تربیتی مدارس را از مسئولین مربوطه پیگیری کنم‌.

سردار فتح اللهی، معاون پرورشی و فرهنگی استان البرز از راه می رسند و وارد دفتر می شویم‌.

بدون مقدمه و صغری و کبری چیدن، پس از سلام و احوال پرسی، می روم سر اصل مطلب و از سردار فتح اللهی می پرسم: برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدارس بودند و از اقتضای سن، هیجانات و کنجکاوی دانش آموزان استفاده کردند و از بین حدود ۱۶ میلیون دانش آموز با تحریک تعداد اندکی از این ۱۶ میلیون نفر خواستند اغتشاشات را به مدارس بکشانند که الحمدالله موفق نشدند، در چنین شرایطی که با انواع شایعات از جمله اخراج دانش آموزان معترض از مدرسه، دستگیری و بازداشت این دانش آموزان، آتش زدن مقنعه توسط دختران، فوت سارینا اسماعیل زاده و دختر اردبیلی و ... حالِ فضا و برنامه های تربیتی و فرهنگی مدارس چه طور است؟

معاون پرورشی و فرهنگی البرز به ظرافت و ایده نو داشتن در کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: در رویداد تربیتی《سینما مدرسه》، فیلم و مستندهای متعددی را با توجه به مقتضیات زمان و نیازهای جوان و نوجوان در مدارس اکران می کنیم و از این طریق وارد دنیای آن ها می شویم‌. هفته اول مهر ماه با توجه به هفته دفاع مقدس فیلم آن ۲۳ نفر و مستند تروکاژ را اکران کردیم که ان شاء الله رویداد سینما مدرسه تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.

سردار فتح اللهی با یادآوری دوره های توانمندسازی معاونان پرورشی، مربیان پرورشی و مربیان تربیتی که با هدف آموزش مهارت های ارتباط موثر، مهارت های جذب و محبوب شدن مربی برگزار شده است، ادامه داد: مربی تا محبوب بچه ها نشود، دلِ بچه ها برای مربی تنگ نشود و شب ها خوابش را نبینند نمی تواند در دنیای بچه ها نفوذ کند. باید زمینه رفاقت و دوستی با این بچه ها فراهم بشود، مربی یاد بگیرد چه طور محبوب بچه ها بشود و با همین محبوبیت از آرمان‌های انقلاب برای بچه‌هایش بگوید.

در تکمیل صحبت های سردار گفتم: ما با نسلی به نام نسل آلفا مواجه هستیم. نسلی که از سنین پایین دسترسی به اطلاعات، افراد و منابع دارند، از تلفن های هوشمند استفاده می کنند، دائما به شبکه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتالی دسترسی دارند ارتباط انسانی کمتری را تجربه می کنند و این نسل ترجیح می دهد از اینترنت خرید کند و نیازهای مختلف خود را سریع و از طریق اینترنت تامین کند. در مدرسه برای این نسل چه برنامه ای دارید؟

معاون پرورشی و فرهنگی البرز نسل آلفا را نسلی تنوع طلب خواند و بیان کرد: این نسل از تنوع استقبال می کند و انتظار دارد در محیط های آموزشی و کاری تنوع باشد و از تجربه های متنوع لذت می برد ک انتظار دارد اطرافیانش هم اینگونه باشند، با هدف تمرین دموکراسی، تحمل نظرات مخالف و تلاش برای تربیت شهروندان مسئول و مطالبه گر در مدارس تریبون آزاد دانش آموزی داریم تا با سوال های واقعی این نسل مواجه بشویم و بستر گفت و گو فراهم بشود.

سردار فتح اللهی یادی از ایام دانش آموزی اش کرد که چند باری اردو رفته و خیلی خوش گذشته، گفت: برای اینکه این نسل آلفا ارتباط انسانی بیشتری را تجربه کنند سناریو اردوهای تربیتی درون مدرسه ای و برون مدرسه ای طراحی کرده ایم. مرداد ماه و شهریور ماه ۱۴۰۱، پانصد دانش آموزش دختر و پسر را با سناریو تربیتی اردو برده ایم. دختران بعد از اردو می گفتند: این اردو بی نظیرترین اردو زندگی ما بود. خودشان چادر زدند، نان پختند، نقشه گنج داشتند، هیئت دانش آموزی گرفتند.

از مکان برگزاری اردوهای تربیتی پرسیدم و سردار گفتند: ظرفیت های استانی از شهرداری گرفته تا سازمان های دیگر که مکان های اردوگاهی دارند دست ما را نگرفته اند، ظرفیت های اردوگاهی را در اختیار ما نمی گذارند تا اردو تربیتی برگزار کنیم. ما دغدغه برگزاری اردو تربیتی را داریم اما حمایت‌گری لازم صورت نمی گیرد.

سردار فتح اللهی ادامه داد: براساس قانون جمهوری اسلامی معلمین نقش تربیتی دارند. برای معلمین ان شاء الله نشست های بصیرتی ماهیانه خواهیم داشت. معلمی که سر کلاس می رود تمام حرکاتش آموزش دهنده و روی بچه ها تاثیر گذار است. سعی کنند به بچه ها یاد بدهند خوبی ها را ببینند و نگاهِ سیاه نسبت به ایران نداشته باشند و اخبار خوب مدرسه را منتشر کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه ما در انتقال کارنامه درخشان ایران بعد از انقلاب لکنت زبان داشته ایم و نتوانسته ایم‌به نسل جوان انتقال دهیم، اضافه کرد: کتاب های صعود چهل ساله و دکل از جمله کتاب هایی هستند که دانش آموزان باید بخوانند تا با این کارنامه درخشان آشنا بشوند. معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه ما در انتقال کارنامه درخشان ایران بعد از انقلاب لکنت زبان داشته ایم و نتوانسته ایم‌به نسل جوان انتقال دهیم، اضافه کرد: کتاب های صعود چهل ساله و دکل از جمله کتاب هایی هستند که دانش آموزان باید بخوانند تا با این کارنامه درخشان آشنا بشوند.

به عنوان آخرین سوال از این مسئول پرسیدم: پدر ها و مادرها نگران فضای تربیتی مدارس هستند، آیا نگران کننده است؟
سردار فتح اللهی با بیان اینکه در دوران پساکرونا به سر می بریم و بچه ها بعد از دو سال و نیم از فضای مجازی وارد فضای حقیقی شده اند، بیان کرد: مدرسه مکان آموزش مهارت های زندگی است. درس خواندن یکی از کارکردهای مدرسه است. در کلاس درس آداب اجتماعی، احترام به بزرگ تر، تعامل با دیگران، قَوی شدن فن بیان، مشارکت حدااکثری در کارها هست، همه این کارکردهای مدرسه در دوران کرونا تعطیل شد و بچه ها در فضای مجازی رها شدند، ان شاء الله با همکاری خانواده ها و عوامل اجرایی مدرسه از این دوران گذار عبور و رو به بهبودی خواهیم رفت.

انتهای پیام/ ر

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار