خبرهای داغ:
شهردار قزوین؛

با میراث فرهنگی و بافت تاریخی شهر مخالف نیستم/بیمه محورهای خارج از محدوده برعهده شهرداری نیست

شهردار قزوین در صحن شورا عنوان کرد: بنده با میراث فرهنگی، باغ و بافت تاریخی شهر مخالف نیستم اما عدم توجه به باغات سنتی و عدم توزیع اقتصادی بخش های از باغات سنتی موجب شده تا درآمدزایی این باغات کاهش یابد. در حالی است که در حوزه اختیارات شهرداری نیست که محورهای خارج از محدوده را بیمه نماید.
کد خبر: ۹۴۶۴۰۳۵
|
۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، مهدی صباغی شهردار قزوین در صحن شورا بیان کرد: ما با مشکلاتی همچون قیمت مسکن، توسعه و زمین و زیرساخت های شهرسازی مواجه هستیم. پیشنهاد ما این است در تمام شهر به ویژه در بافت تاریخی، فرهنگی مذهبی، یک طبقه تراکم اضافه شود و این موضوع در اختیار مدیریت استان می باشد که می تواند به شورای عالی شهرسازی ابلاغ نماید.

وی گفت: ۵۰۳ هکتار از بافت قزوین، مربوط به بافت تاریخی و مذهبی و فرهنگی و در حوزه گردشگری است.‌ در همه جای دنیا، آثار تاریخی تعریف دارد. قزوین دارای پیشینه تاریخی بزرگی است و هویت اصیل تاریخی دارد.اما متاسفانه این هویت از مردم گرفته می شود که با پیشنهاد مطرح شده در زمینه افزایش یک طبقه تراکم، مردم می توانند در همان بافت های محلی و اصیل شهر ساکن باشند.

شهردار قزوینی اظهار کرد: مشکل دیگری که وجود دارد افزایش طرح توسعه قزوین است. بلوار شهید ابوترابی و بلوار صنعت به شهر الحاق شود که این امر نیز از اختیارات مدیریت استان است که با اجرای این طرح می توان از تلفات جانی و خسارات موجود پیشگیری کرد. این در حالی است که در حوزه اختیارات شهرداری نیست که محورهای خارج از محدوده را بیمه نماید.

صباغی عنوان کرد: گاهی اجرای برخی مصوبات موجب به هم خوردن برخی معادلات می شود. در جلسه ای با حضور قالیباف درخواست ما این بود که قانون کمیسیون ماده ۵ همچون کلان شهرها در شهرهایی همچون قزوین نیز در اختیار شهرداری ها باشد. اگر تبصره یک این مصوبه برداشته شود و یا جزو الحاقات شهر محسوب شود، گامی در جهت کمک به شهرداری است.

وی افزود: بخش دیگری از مشکلات حاد مردم، بازآفرینی شهری است. ۵۷ هزار هکتار زمین در بالادست شهر قزوین وجود دارد که زمین های مستعدی است. حدود ۳۶ هزار نفر در محله هادی آباد زندگی می کنند که به دلیل عدم رعایت استانداردهای ساختمانی، یک زلزله می تواند خطرات زیادی را برای مردم ایجاد نماید. لازم است در جنوب شهر و همچنین در بافت ۵۰۳ هکتاری تاریخی مذهبی شهر قزوین تمهیداتی از جمله فضای سبز اندیشیده شود. لذا یا باید با ظرفیت های موجود خود، ایجاد تملک نماییم و یا بافت فرسوده را ساماندهی نماییم.

شهردار قزوین تصریح کرد: در بافت فرسوده شهر نیز، عمدتا اتباع خارجی ساکن می شوند که متاسفانه این امر هویت شهر را دستخوش تغییراتی کرده است و این یک آسیب است. درآمد پایدار ما ۶ میلیارد تومان است که این مبلغ به همراه برخی درآمدهای متفرقه فقط بخشی از هزینه های جاری را برطرف می کند و توسعه عمرانی نداریم. 

صباغی یادآور شد: ما می توانیم با نگرش و وحدتی که وجود دارد مشکلات مختلف شهر از جمله مسایل عمرانی را برطرف نماییم. بنده با میراث فرهنگی، باغ و بافت تاریخی شهر مخالف نیستم اما عدم توجه به باغات سنتی و عدم توزیع اقتصادی بخش های از باغات سنتی موجب شده تا درآمدزایی این باغات کاهش یابد. 

وی اضافه کرد: اگر بتوان پسماند صنعتی شهر قزوین را برای آبیاری باغستان قزوین استفاده کرد بخشی از مشکلات کم آبی شهر رفع می شود. 

شهردار قزوین در ادامه یادآور شد: ما یک مطالبه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی و یک مطالبه ۵۳۶ میلیارد تومانی و همچنین مطالبه ماده ۲۳ عوارض جرائم را از دولت داریم که بنا شد اوراق نفتی به ما تحویل شود که این اوراق را از طریق بانک شهر تبدیل وضعیت می کنیم تا بخشی از پروژه های نیمه کاره عمرانی شهر را اجرا نماییم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار