مدیر میراث فرهنگی میاندوآب گفت: حمایت از فعالان صنایع دستی یک امر حائز اهمیت است، چرا که در حفظ فرهنگ بومی، تقویت و غنی‌سازی آن تاثیر بسیار زیادی دارد.
کد خبر: ۹۴۶۷۰۱۱
|
۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷

فاطمه علیزاده در گفت‌وگو با بسیج از آذربایجان غربی، اظهار کرد: صنایع دستی که هنرمندان میاندوآب در آن فعالیت می‌کنند، رشته سفال‌گری، صنایع چوبی از جمله معرق چوب و منبت چوب، گلیم‌بافی و ... را شامل می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه گلیم‌بافی منسوخ شده بود، ولی حدود 5 سال است، که این رشته در شهرستان احیا شده است، گفت: خوشبختانه در این رشته میاندوآب حرفی برای گفتن دارد و در قالب طرح «یک روستا یک محصول» هنرمندان در حال فعالیت هستند، به طوری‌که خانم خدیجه سعیدپور به عنوان کارآفرین برتر کشوری در روستای گل سلیمان آباد فعال بوده و بین 30 تا 35 بافنده را به‌کارگیری کرده است.

مدیر میراث فرهنگی میاندوآب با بیان اینکه این شهرستان در حوزه صنایع دستی از ظرفیت بالایی برخوردار است و هنرمندان خوبی پرورش داده است، گفت: در روستای سوگلی‌‌تپه نیز کارگاه‌های سفالگری چرخی راه‌اندازی شده و به‌طورمیانگین در هر کارگاه دو نفر مشغول فعالیت است.

وی به فعالیت بانوان در رشته رودوزی‌های الحاقی اشاره کرد و بیان داشت: فعالیت در این رشته‌ها زیاد است، به‌طوری‌که خلق اثر هنری در رشته‌های سفالگری و صنایع چوبی ریشه‌های دیرینه دارد.

علیزاده برپایی دوره‌های آموزشی مختلف با هدف توانمندسازی بانوان و ترویج رشته‌های هنری را مورد اشاره قرار داد و گفت: تابستان سال جاری کارگاه آموزشی گلیم‌بافی و سفال‌گری در این شهرستان برگزار شد، که با استقبال خوب بانوان همراه بود و گواهی مهارت برای آنها صادر شده است.

مدیر میراث فرهنگی میاندوآب به پرداخت تسهیلات حمایتی اشاره کرد و گفت: هنرمندانی که از میراث فرهنگی گواهی مهارت کسب کرده‌اند، می‌توانند نسبت به دریافت تسهیلات بانکی اقدام کنند، تا کارگاه خانگی یا بزرگ راه‌اندازی کرده و برای خودشان اشتغال‌زایی کنند.

وی مبلغ پرداخت تسهیلات بانکی را مرتبط با میزان اشتغال‌زایی و اقلام موردنیاز دانست و یادآوری کرد: مهلت بازپرداخت این وام ها 5 ساله است و مدتی برای تنفس در نظر گرفته شده است.

مدیر میراث فرهنگی میاندوآب به صدور پروانه تولید انفرادی و کارگاهی برای افراد فعال اشاره کرد و بیان داشت: به این ترتیب هنرمندان می‌توانند در نمایشگاه‌های داخلی اعم از منطقه‌ای، استانی و بین‌المللی شرکت کنند و به این ترتیب یک گام بلند برای بازاریابی بردارند.

وی با بیان اینکه اهمیت حمایت از فعالان صنایع‌دستی و تاثیرگذاری آن در اقتصاد جوامع، بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اضافه کرد: این حوزه تأثیر شگرفی بر اقتصاد، اشتغال‌زایی، صادرات، گردشگری و غنای فرهنگ هر کشور دارد.

ارسال نظرات