خبرهای داغ:
معرفی کتاب؛

«نشان»؛ سیری در وصیت‌نامه‌های شهدای لشکر 31 عاشورا

تبریز- کتاب «نشان» اثر «سید داود قریشی» شامل وصیت‌نامه تعدادی از شهدای لشکر 31 عاشورا است که به تفکیک موضوع گردآوری و منتشر شده است.
کد خبر: ۹۴۶۷۳۳۰
|
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، وصایا را شاید بتوان مهم‌ترین یادگار برجای مانده از شهدا دانست که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «نشان می‌دهد که این جوان برای چه آمده است».

تاکنون مجلدات فراوانی که حاوی وصیت‌نامه‌های شهیدان باشد به چاپ رسیده است؛ اما «سید داود قریشی» فعال فرهنگی اهل تبریز در کتاب «نشان»، سبک دیگری را برای انتشار وصایای شهدا در پیش گرفته و کوشیده است تعدادی از این متون را به تفکیک موضوع، دسته‌بندی کند.

این کتاب به 11 بخش با عناوین مناجات، اسلام و قرآن، اهل بیت (ع)، نماز و دعا، جهاد و شهادت، پدر و مادر، ولایت و رهبری، انقلاب اسلامی، استکبارستیزی، عفاف و حجاب، خدمت‌رسانی و جملات ناب تقسیم می‌شود که در هر بخش، به فراخور عنوان گزیده‌ای از وصیت‌نامه‌های تعدادی از شهدای لشکر 31 عاشورا بیان شده است.

گردآورنده در مقدمه کتاب آورده است: «وصیت»، تنها نوشته‌ایست که می‌تواند نقشه راه باشد و نشان از راهی که رد پاهایش تا انتهای تاریخ، خط کشیده‌اند. این ردپا، تا انتهاست و چه خوش است حال آنانی که، نشان را پیدا می‌کنند، پا در رد پاها می‌گذارند و به نشانی می‌رسند. وصیت‌نامه‌ها، دست‌نوشته‌هایی هستند از هرکدام این مانده‌ها. مانده‌ها را می‌گویم، همان «گلچین» شده‌های شهید. وگرنه ما رفتگانیم.

انتخاب جملات کوتاه و روان از وصیت‌نامه‌ها از دیگر ویژگی‌های این کتاب است که آن را به کتابی خواندنی کرده است.

بخشی متن کناب:

«بهتر می‌دانید که این انقلاب با چه زحمتی به پیروزی رسید؛ نکند خدای ناکرده، بی‌تفاوت بنشینید و دنیا را به آخرت ترجیح دهید. هیچ حزن و اندوهی بخود راه ندهید که به گفته‌ی قرآن مجید و امام، ما پیروزیم و کفر، نابود. ای کاش به تعداد موهای سرم جان داشتم تا در راه این انقلاب، اسلام و امام فدا می‌کردم.»

چاپ نخست این کتاب سال 1401 در 151 صفحه با قطع رقعی توسط نشر «معبر آسمانی» (وابسته به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی) منتشر شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار