بسیج رسانه آذربایجان شرقی و واکاوی جریان تکفیری در قفقاز؛

قفقاز نقطه تلاقی تکفیر و تجزیه طلبی

تبریز- نشست تبیینی «در کمین صلح» در تبریز در راستای واکاوی جریان تکفیری در قفقاز با حضور اصحاب رسانه به همت بسیج رسانه آذربایجان شرقی برگزار و در آن عنوان شد که قفقاز نقطه تلاقی تکفیر و تجزیه طلبی است.
کد خبر: ۹۴۶۷۵۰۴
|
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، یکی از اساتید برجسته تبریزی در این نشست گفت: شیعه زدایی و ترویج تکفیر در قفقاز توهم نبوده و آمدن تکفیر به قره باغ به علت ویژگی های مذهبی ساکنان شیعه آن محال نیست چراکه شواهد و قراین نشان می دهد که تکفیر در حال کاشتن بذرهای خود در این منطقه است.

حجت الاسلام مجتبی نظری استدلال اینکه بنیان های هویت شیعی در قفقاز قوی بوده و جمهوری آذربایجان برای مقابله با تکفیری های آمادگی و امکانات نظامی دارد و بلافاصله جریان تکفیری را سرکوب می کند، درست نیست و واقعیت این است که عملیاتی شدن این رویکرد بستگی به اولویت دولت باکو دارد.

وی با بیان اینکه آمارهای غیررسمی از وجود ۱۵ تا ۶۰ هزار تکفیری در قفقاز گزرش می دهند، اظهار کرد: مجمع جهانی جوانان مسلمان در باکو که متعلق به عربستان است، چرا در جمهوری آذربایجان دفتر دارد؛ خود وزارت دفاع عربستات اذعان می کند که چهار هزار نفر نیرو در مرزهای جمهوری آذربایجان دارد.

حجت الاسلام نظری ادامه داد: امروزه در نزد افکار عمومی این. سوال مطرح است که چرا در یک کشور شیعه، امامت مسجد ابوبکر به قامت سلیمان اوف داده شده که فارغ التحصیل عربستان بوده و تعلیماتش همه مبانی تکفیری دارند که بر اساس آن خون و ناموس شیعه حلال است.

وی با بیان اینکه صرافی ها و فروشگاه های سلفی ها در قفقاز فعال هستند، گفت: کانال های تلویزیونی «گوناز» و «ایران اینترنشنال» که تا دو سال قبل به خون هم تشنه بودند، اکنون در ارتباط با مسایل ایران همسو شده اند.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه از یک هزار و ۳۰۰ مسجد موجود در قفقاز ۱۵۰ مسجد توسط وهابیت و روحانیون وهابی اداره می شود، اضافه کرد: حضور تکفیر در قفقاز یک واقعیت و این منطقه، نقطه تلاقی تکفیر و تجزیه طلبی است.

وی افزود: تامل در اصطلاحاتی مانند «دالان ترکی» و «سازمان کشورهای ترک» و «شورای علمای کشورهای ترک»، گام های اساسی در راستای نهادسازی و باز کردن فضا برای رشد جریان تکفیری است که دو سال بعد در قالب بیانیه و .. میوه خواهد داد.

حجت الاسلام نظری با اشاره به جذب جوانان قفقازی برای تحصیل در عربستان، طرح اصطلاحاتی مانند امارت قفقاز و حمایت از عمروف به عنوان رئیس آن را نمود عینی نضج گرفتن جریان تکفیری در این منطقه راهبردی دانست و گفت: بدیهی است که اگر جریان تکفیری به گروه های تجزیه طلب مانند سازمان کشورهای ترک وصل شود، چه اثرات ویرانگر و تخریبی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تخم بنیاد گرایی قومی و مذهبی در قفقاز کاشته شده است، هشدار داد: خبرهای اخیر مبنی بر کشف سلاح و مهمات ورودی از قفقاز نیز بیانگر این امر است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار