خبرهای داغ:
رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان خبر داد

راه اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در همدان

همدان - رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان از راه اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۶۹۸۵۳
|
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، جواد مختاری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به موضوعات و پروژه‌های IT و بحث هوشمندسازی و شفاف‌سازی شهرداری الکترونیک اظهار کرد: از ابتدای سال، فاز یک شهرداری الکترونیک را در دستور کار قرار دادیم، در ۶ ماه گذشته فاز یک آغاز و بومی‌سازی شد.

وی با بیان اینکه بروزترین و جدیدترین نسخه سامانه سرای ۱۰ در کشور و در همدان راه‌اندازی شد‌، افزود: در راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک از ۵ کارگروه ویژه با بیش از ۴۰ کارشناس نخبه و متخصص در حوزه‌های مختلف شهرسازی و معماری، درآمد، فرآیند، GIS، فنی و زیرساخت و اجرایی و مناطق استفاده شده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان با بیان اینکه تاکنون ۱۹ فرآیند شهرداری در سامانه شهرداری سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: در گذشته این فرآیند به صورت دستی انجام می‌شد اما امروز همه مراحل در چهار منطقه به صورت واحد انجام می‌شود.

وی افزود: در این سامانه بیش از ۴۴ لایه اطلاعات مکانی و تخصصی GIS بارگذاری شده که این لایه‌ها قبلاً وجود نداشت اما در سامانه الکترونیک تهیه و راه‌اندازی شد و شهروندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

مختاری با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ هزار پرونده روی سامانه بارگذاری شده و از سامانه‌های قبلی به سامانه جدید منتقل شد، تاکید کرد: جانمایی بیش از ۱۲۰ هزار پرونده روی نقشه در سامانه شهرداری الکترونیک روی نقشه GIS پیاده‌سازی و مکان محور است.

وی با اشاره به بارگذاری بیش از ۱۴ میلیون تصویر پرونده که ۹۵ درصد آرشیو الکترونیک دارند، گفت: استفاده از پرونده فیزیکی برای مطالعه، پیگیری و بررسی ممنوع شده است و در راستای جلوگیری از جعل و موارد دیگر پرونده فیزیکی از بایگانی خارج نمی‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: کارشناسان شهرداری می‌توانند پرونده‌ها را به صورت الکترونیکی در حوزه‌های شهرسازی، نوسازی، درآمد، پروانه ساختمانی و ... که در سامانه بارگذاری شده بررسی کنند.

وی گفت: یکی از اهداف اصلی از راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک، صدور الکترونیکی پاسخ استعلام و پاسخ‌دهی غیرحضوری است.

مختاری در ادامه با اشاره به هماهنگی با کانون سردفتران افزود: ۶۲ دفترخانه اسناد رسمی با هماهنگی کانون سردفتران در سطح شهر در گروه‌های ۱۲ نفره انتخاب و نقل و انتقالات را به صورت غیرحضوری آموزش دادیم و در حال حاضر تمام پاسخ‌ها به صورت سیستمی انجام شده و ۵۰ درصد مراجعات مردمی غیرحضوری است که البته در موارد خاص به طور مثال دریافت کد نوسازی و ... فقط برای یک‌بار نیاز به حضور فیزیکی در شهرداری وجود دارد.

وی با بیان اینکه صدور الکترونیکی پاسخ استعلام در شهرداری به صورت غیرحضوری در دفترخانه‌ها انجام می‌شود، تاکید کرد: اینکه مستقیما دفترخانه پاسخ را به شهرداری ارسال کند و شهرداری نیز پاسخ را به دفترخانه بفرستد برای اولین بار در کشور انجام شده و قرار است به عنوان الگو در سایر استان‌ها صورت پذیرد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: صدور نخستین پروانه شهرسازی الکترونیکی در کمتر از یک ماه از دیگر اهداف سامانه شهرداری الکترونیکی است که ساده‌سازی اتفاق افتاد و در سامانه ثبت شد.

وی افزود: شهروندان برای صدور پروانه شهرسازی به شهرداری مراجعه نمی‌کنند و مستقیم به سازمان نظام مهندسی ارجاع داده شده و پروانه ساختمان و تهیه نقشه در این سازمان انجام می‌شود.

مختاری عنوان کرد: شهروندان می‌توانند برای پاسخ‌دهی غیرحضوری و الکترونیکی استعلامات دفاتر اسناد رسمی اعلام هوشمند ضوابط ساخت و ساز به سایت esup.hamedan.ir مراجعه کنند و شهروندان در این سامانه می‌توانند با استفاده از بارکد ثبت شده بر روی اسناد و مدارک صادره از صحت و اصالت آنها مطلع شوند.

وی گفت: ۷۰  درصد از مراجعات شهرداری مربوط به پاسخ استعلامات است که با راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک این مراجعات حذف و اینترنتی خواهد شد و زیرساخت‌های فنی این موضوع فراهم شده و لازم است فرهنگ‌سازی در این زمینه ایجاد شود، برخی از کارمندان شهرداری به صورت دورکاری و غیرحضوری کارهای خود را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان بیان کرد: کارتابل شهروندی(شهروند سپاری) به عنوان کارتابل شخصی همانند سامانه ثناء قوه قضاییه برای تمام مردم و شهروندان ایجاد شده که مردم می‌توانند با ثبت نام و استفاده از نام کاربری و رمز عبور به سامانه وارد شده و تمام کارهای خود را انجام دهند.

وی گفت: مجموع درخواست‌ها در سیستم یکپارچه‌سازی شهرسازی تا ۲۳ آبان ماه ۶ هزار و ۵۳ مورد بوده که ۳ هزار و ۹۹۵ مورد که ۶۶ درصد از درخواست‌های ثبتی است پاسخ داده شده است.

مختاری از طرح تصویربرداری ۳۶۰ درجه (پانوراما) خبر داد و ابراز کرد: هدف از اجرای این پروژه گردشگری، خدمات شهری، شناسایی درخت‌ها، بازدیدها و تغییرات است که به صورت مرجع در سایت بارگذاری می‌شود؛ این طرح از هفته آینده توسط شهرداری همدان اجرا شده و بازدید حضوری کارشناسان را کاهش می‌دهد.

راه اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در همدان

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار