خبرهای داغ:
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان همدان خبر داد

برگزاری بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس همدان

همدان-رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان همدان از برگزاری بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس سطح شهر همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۷۰۷۵۳
|
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸

احمد مطلبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان اظهار کرد: بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس سطح شهر همدان برگزار می‌شود.

وی از اجرای مانور زلزله در مدارس با شعار «مدرسه ایمن و جامعه تاب آور» خبر داد و گفت: این مانور در ۲۰ مدرسه در قالب طرح ملی دادرس و همکاری مربیان هلال احمر به اجرا در می‌آید که در این طرح یک مدرسه به عنوان پایلوت انتخاب شده که در آن مدرسه نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان با تجهیزات کامل و هماهنگی سازمان‌های ذیربط مانور را مرحله به مرحله اجرا می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان همدان با اشاره به ضرورت ایمنی و استحکام ساختمان‌ها در برابر بلایای طبیعی عنوان کرد: مانور زلزله با هدف کاهش خطرات ناشی از زمین لرزه، تلفات انسانی و آشنایی دانش آموزان با چگونگی مقابله با مخاطرات و در راستای آموزش و ارتقای سطح عمومی جامعه با همکاری جمعیت هلال احمر شهرستان، آموزش وپرورش و سایر دستگاه‌های ذیربط برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مانور زلزله در مدارس در هشتمین روز از آذر ماه انجام خواهد شد، ابراز کرد: بدون شک تمرین زلزله و انجام مانور در کاهش تلفات انسانی بسیار موثر است و باید با تکرار و استمرار این مانور را حداقل چندین بار در هر مدرسه انجام داد تا ترس ناشی از ناگهانی بودن زلزله و پیامدهای ناشی از آن در بین دانش آموزان را از بین برده و ضمن ایجاد آمادگی در مدارس، دانش آموز آموخته‌های خود را به سایر اعضای خانواده انتقال دهد تا حفظ آمادگی در بین خانواده‌ها هم افزایش یابد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان همدان با تأکید بر اینکه در هنگام وقوع زلزله حفظ آرامش و خونسردی برای تصمیم‌گیری و اجرای نکات ایمنی برای نجات فرد و اجتماع لازم است، افزود: در رویکرد جدید که با عنوان مدرسه ایمن جامعه تاب آور به اجرا در می‌آید مربیان ضمن ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان تمهیداتی اندیشیده‌اند تا سطح آگاهی مردم و ساکنین محله‌های مجاور مدارس نیز ارتقا یابد و از ظرفیت این مدارس به عنوان پایگاه پیشگیری و مدیریت بحران در همسایگی هر محله‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه کشور ما جزء زلزله‌خیزترین کشورهای جهان است، مطرح کرد: در دهه اخیر فرهنگ‌سازی خوبی صورت گرفته و کاهش تلفات جانی و مالی که در زلزله سال‌های اخیر رخ داده نشان از همین امر دارد هرچند که از دست دادن یک نفر از هموطنان نیز در چنین حوادثی زیاد است.

مطلبی یادآور شد: آماده بودن و دانستن یکی از راه‌های مهمی است که در صورت وقوع زلزله بدانیم چگونه با حفظ خونسردی نسبت به تخلیه کلاس‌ها اقدام کنند و از هجوم به سمت درب‌های خروجی خودداری کنند و چنانچه در ساختمان مدرسه راه‌های خروجی متعددی وجود دارد با هماهنگی قبلی دانش‌آموزان خروج از مسیر و راه پله را تمرین کنند و یا داخل کلاس و راهروها پناه‌گیری کنند.

وی مهمترین اقدامات را به منظور تثبیت جایگاه مدرسه به عنوان پایگاه مدیریت بحران محله، برنامه‌ریزی، سازماندهی هدایت، کنترل و بررسی وضعیت ایمنی مدرسه در برابر زلزله و تجهیز مدارس عنوان کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان همدان با بیان اینکه پس از وقوع زلزله‌های بزرگ رسیدگی نیروهای امدادی به تمام آسیب دیدگان به خصوص در مناطق شهری امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: باید آموزش اقدامات اولیه برای خود امدادی و دگر امدادی توسط اهالی محل با محوریت مدارس ایمن بر اساس ظرفیت‌هایی که پیش از رخداد زلزله با هدف برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای کاهش خطرها و آسیب‌های ناشی از زلزله و نیز مقابله با اثرات آن انجام گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به افق چشم انداز برنامه مدرسه ایمن، بیست و چهارمین مانور سراسری زلزله و ایمنی با مشارکت مردم با رویکرد جامعه محور در شهر همدان همزمان با شهرستان‌ها و استان‌ها به اجرا در می‌آید، خاطرنشان کرد: تعیین مدرسه ایمن در محلات شهری با ارتباط مسئولان محلی و مدیران مدارس منتخب و ایجاد تمهیدات لازم برای اجرای مانور، برقراری تعامل با ساکنین محله‌های مجاور مدارس منتخب و مشارکت دادن آنها در شناسایی و تهیه نقشه ریسک محل زندگی، ارائه آموزش‌های لازم به مردم و دانش آموزان، تامین امکانات و اقلام لازم برای فعالسازی مدرسه به عنوان پایگاه مدیریت بحران در سطح واحدهای همسایگی در روز سه شنبه هشتم آذر با مشارکت مردم محل دانش آموزان و مسئولین ذیربط انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات