فرمانده سپاه استان البرز تأکید کرد؛

اقتصاد مقاومتی یعنی کنار زدن رانت و فساد/ ایده های نخبگان را می توان به ثروت تبدیل کرد

فرمانده سپاه استان البرز با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یعنی کنار زدن رانت، فساد و دلال بازی گفت: می توان از ظرفیت های جوانان و نخبگان دارای ایده های خوب استفاده و این ایده ها را به ثروت تبدیل کرد.
کد خبر: ۹۴۷۰۷۹۸
|
۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، سردار علیرضا حیدرنیا، فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز امروز در جشنواره البرز قوی که با حضور نخبگان و دانشجویان در باشگاه میلاد کرج برگزار شد، نیروی انسانی را بزرگترین سرمایه هر کشور دانست و گفت: به صورت عام هر کشوری سرمایه انسانی بالایی داشته باشد، دارای قدرت است و اگر این نیرو دارای شاخصه ها و مؤلفه های ویژه باشد، قدرت آن به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

اقتصاد مقاومتی یعنی کنار زدن رانت و فساد/ ایده های نخبگان را می توان به ثروت تبدیل کرد

وی با اشاره به اینکه این قانون در خصوص نخبگان و افرادی که دارای ایده های برتر هستند و شاخصه های ویژه ای نسبت به سایرین دارند حکمفرماست، افزود: روابط بین المللی، معادله قدرت است و هر کشوری که بتواند مؤلفه های قدرت خود را در هر زمینه افزایش دهد، دست برتر را دارد. با توجه به اینکه علم و تکنولوژی یکی از مؤلفه های اصلی حوزه های امنیت آفرین است، با پرورش جامعه نخبگان می توانیم مؤلفه های قدرت خود را افزایش دهیم.

فرمانده سپاه استان البرز اذعان کرد: هرگاه قدرت و مولفه های امنیت آفرین ما افزایش یابد، حمله به مولفه های امنیت ساز کاهش یافته و هرچه مؤلفه های قدرت کمتر شود، حمله و تجاوز دشمن به مؤلفه های امنیت ساز افزایش می یابد. مقام معظم رهبری در حوزه نخبگی، با صراحت و قدرت می فرمایند: من تا نفس دارم، از حوزه نخبگی و دانشی حمایت می کنم، نخبه ما قرار است عضو هیئت علمی شود اما هزار و یک سنگ مقابلش قرار می دهند که نتواند.

سردار حیدرنیا با اشاره به اینکه حمایت از ایده های فناورانه و خلاقانه پیشران دستیابی به یک اقتصاد قوی و دانش بنیان است. برای خروج اقتصاد کشور از بن ست و مشکلات، باید شعارهای سال ها را مورد توجه قرار دهیم. چندین سال است که مقام معظم رهبری، شعار سال را اقتصادی تعیین می کنند؛ امسال علاوه بر اقتصاد، موضوع دانش بنیان هم در شعار سال مطرح شد؛ یعنی اقتصاد بر مبنای دانش بنیان. مشکل اصلی ما که دشمن آن را هدف قرار داده، اقتصاد است.

وی با اشاره به عدم سرمایه گذاری برخی کارگزاران حکومتی و مدیران نالایق در حوزه اقتصادهای دانش بنیان و پیشران در طول این سال ها مطرح کرد: اگر اقتصاد دانش بنیان باشد، اشتغال آفرین هم هست، دنیا دنیای دانش بنیان و کسب درآمدهاست. امروز برخی شرکت های هایتک و پیشران بدون داشتن مکان و حتی یک نیروی انسانی کسب درآمد می کنند. اقتصاد دانش بنیان گام بلندی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

فرمانده سپاه استان البرز ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی کنار زدن رانت، فساد و دلال بازی و اینکه هر کس که بهتر و بیشتر و با دانش روز دنیا کار می کند، باید درآمدش بیشتر و پایدارتر باشد. اگر اقتصاد مقاومتی در کشور نهادینه شود، دست بسیاری از رانت خواران کوتاه می شود، به همین دلیل در برابر آن مقاومت می شود. اقتصاد دانش بنیان، لازمه اقتصاد مقاومتی است.

سردار حیدرنیا راز ماندگاری، اعتلا، مانایی و پویایی بسیج را حضور و نقش آفرینی در میادین بزرگ جهاد دانست و با اشاره به اینکه جهاد الزاما در میدان نبرد و جنگ سخت نیست، بیان کرد: کشور وارد یک جنگ ترکیبی شده و دشمن ما را در همه میدان ها مشغول کرده است. یکی از میادین بزرگ و مهم در بسیج، حوزه علم، پژوهش و فناوری است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، 37 بار واژه جوان را به کار برده اند؛ جوانان، کلیدواژه این بیانیه هستند.

وی افزود: ایشان همچنین پنج مؤلفه توانمندی، ویژگی ها و خصوصیات، نیازمندی، امیدواری به جوانان و توقع و انتظارات از آن ها را بیان کرده اند که در این میان، توقع و انتظارات از جوانان، شاخص ترین مؤلفه است. البرز استانی صنعتی و برخوردار است و می توان از ظرفیت های جوانان و نخبگان دارای ایده های خوب استفاده و این ایده ها را به ثروت تبدیل کرد اما چرا این اتفاق نمیفتد؟ زیرا البرز استان پرحاشیه ای بوده که دارای عقب ماندگی هایی در زمینه های مختلف است.

فرمانده سپاه استان البرز بیان کرد: همجواری البرز با پایتخت، به جای اینکه مزیت باشد، برای ما دردسر شده و بسیاری از آسیب ها و مشکلات تهران به سمت استان البرز و شهر کرج سرازیر می شود. البرز به واسطه اینکه استانی به شدت مهاجرپذیر است، سرعت پیشرفت و بازسازی زیرساخت های آن متناسب با رشد جمعیتش نیست. هر ساله به اندازه جمعیت یک شهرستان به استان البرز اضافه می شود.

سردار حیدرنیا گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند: دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور و روی دیگر دانایی، توانایی است. اینجانب همواره به دانشگاه ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهشی، گرم و قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخوان داده ام اما اینک مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش بگیرید. هر کاری جهاد نیست، ابزارهای رسانه ای پیشرفه و فراگیر امکان خطرناکی در اختیار کانون های ضدمعنویت و ضداخلاق نهاده است.

وی عنوان کرد: اکنون شاهد تهاجم روزافزون دشمنان به دل های پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهره گیری از ابزارها هستیم. آن ها جنگی ادراکی را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده و فکر، ذهن و اندیشه جوانان و نوجوانان ما را هدف قرار داده است. مدیران، کارگزاران، اندیشمندان و فعالان جوان در میادین سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی و نیز در عرصه های دین، اخلاق، معنویت و عدالت باید شانه های خود را زیر بار مسئولیت بدهند؛ منظور مسئولیت های اجتماعی است.

فرمانده سپاه استان البرز با تأکید بر اینکه جوانان و به ویژه نخبگان باید خود را به اثبات برسانند، مطرح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، باید تجربه ها و عبرت های گذشته و روحیه انقلابی و عمل جهادی را به کار گیریم اما در کشور نگاه کارمندی غالب است و خانواده ها به دنبال استخدام فرزندانشان در ادارات، سازمان ها و ارگان ها هستند؛ در کشوری که زمینه ساز ظهور ولایت عظماست، این نگاه خوبی نیست، ما باید به سمت قله های پیشرفت و تکنولوژی حرکت کنیم.  

سردار حیدرنیا خاطرنشان کرد: توصیه بنده به جوانان به ویژه نخبگان و افرادی که نسبت به هم سن و سالان خود دارای مؤلفه های برتری هستند، این است که نگاه کارمندسالاری را از خود دور کنند. چه اتفاقی افتاده که بیش از دو ماه است که کشور درگیری برخی ناآرامی هاست؟ این موضوع باید بدون تعصب مورد بررسی قرار گیرد. به نظر می رسد بخشی از کار دارای ایراد و مشکل است. کدام کشور پیشرفته دنیا نسل جوانش را به سادگی در اختیار دشمن قرار می دهد؟

وی افزود: چرا بجای سلبریتی سازی از برخی نخبگان، افرادی که سواد بالا و توانایی حتی یک تحلیل را هم ندارند و بعضا غلط های املایی در استوری های آن ها مشاهده می شود، اسطوره می شوند؟ قبول داریم که مردم در برخی موارد معترض هستند اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است. حد دانشجوی ما به جایی رسیده که درخواست سلف مختلط دارد در حالیکه فکر، ذهن و اندیشه دانشجوی ما باید در حوزه پژوهش و علم و فناوری روز دنیا باشد.

فرمانده سپاه استان البرز عنوان کرد: در حوزه نخبگی توقع ما از شما جوانان و دانشجویان بیشتر است؛ هر کجا که در این زمینه نیاز به حمایت باشد، سپاه و بسیج پای کار است زیرا ما قدردان سرمایه های اجتماعی خود هستیم. امکانات خوبی در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری وجود داریم که اگر بتوانیم آن ها را با همکاری همه دستگاه ها در استان هم افزا کنیم، شاهد اتفاقات مبارک و فرخنده ای در سال های آینده خواهیم بود.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار