گفت‌وگو با جوان مخترع ایلامی در نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج:
پیمان کولیوند از نخبگان جوان ایلامی است که ۱۴۰ اختراع از خود به ثبت رسانده است. خود را «آقای برق» معرفی می‌کند چراکه قابلیت تولید برق از هر چیزی از جمله قطره آب و امواج رادیویی را دارد.
کد خبر: ۹۴۷۳۴۲۳
|
۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، پیمان کولیوند از نخبگان جوان ایلامی است که ۱۴۰ اختراع از خود به ثبت رسانده است. خود را «آقای برق» معرفی می‌کند چراکه قابلیت تولید برق از هر چیزی از جمله قطره آب و امواج رادیویی را دارد. ساخت پهپاد رادار گریز، از دیگر اختراعات این جوان نخبه ایلامی است. می‌گوید از آمریکا و ناسا پیشنهاد کار داشته اما عشق به وطن و زادگاهش، او را از ترک کشور بازداشته است. مشروح گفت‌وگوی بسیج با این جوان مخترع در «نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج» را از نظر خواهید گذراند. 

پیمان کولیوند با اشاره به دستاورد‌های علمی خود در صنعت برق و گیاه پزشکی، اظهار کرد: تحصیل و تلاش من در رشته برق موجب شده است تا بتوانم از هر چیزی برق تولید کنم. این جمله من شاید ادعا به نظر برسد اما واقعیت دارد. در این دور از نمایشگاه، کوچک‌ترین موتور برقی جهان را به نمایش درآوردم که قادر به تولید برق در هر محیطی است.

وی افزود: حتی دستگاهی اختراع کرده‌ام که با استفاده از ۴ قطره آب، برای شما یک لامپ را تا هر زمانی که بخواهید روشن نگه می‌دارد. شاید دور از ذهن باشد اما من قادرم از امواج رادیویی که در اطراف ما هستند نیز برق تولید کنم؛ فرکانس امواج برق را به برق ۲۲۰ ولت تولید می‌کنم.

این جوان نخبه ایلامی که خود را «آقای برق» معرفی می‌کند، تولید برق از امواج رادیویی را بهترین اختراعش دانست و تاکید کرد: بسیاری از کارشناسان حوزه برق و الکترونیک در زمان دفاع از پروژه و در مراحل مختلف ساخت، معتقد بودند که تولید برق از امواج رادیویی امکان‌پذیر نبوده و همین مخالفت‌ها، عزم بنده را برای ساخت این محصول جزم کرد. کولیوند در این باره افزود: خوشبختانه توانستم با حمایت معاونت علمی و پژوهشی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام، این محصول را تولید و روانه بازار کنم. وی تاکید کرد: تولید برق از امواج رادیویی، رتبه برتر کشور در نمایشگاه جشنواره جهادگران علم و فناوری درسال گذشته را کسب کرد و خوشبختانه با مورد توجه قرارگرفتن این دستگاه، توانستم تفکر راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان را به واقعیت تبدیل کنم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، با بیان خاطره‌ای درباره یکی از اختراعاتش، گفت: وقتی برای درمان برادرم به بیمارستان رفتم، کادر درمان هر چه تلاش می‌کردند تا بتوانند رگ خوبی از او پیدا کنند، موفق نمی‌شدند. این موضوع باعث شد تا دستگاه ردیاب که مشابه نوع خارجی است را به ثبت برسانم. کولیوند گفت: برای پیداکردن رگ از امواج مادون قرمز و رنگ قرمز استفاده کردم. نمونه تولیدشده من با مبلغ ۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، در حالی که نمونه خارجی آن ۷۰ میلیون تومان است. 

به من می‌گویند «آقای برق»/پیشنهاد ناسا را رد کردم و در زادگاهم ماندم


این جوان نابغه ایلامی کشورمان با اشاره به مطالعات دانش‌بنیان خود، تصریح کرد: ساخت پهپاد رادار گریز، از دیگر اختراعات من است که با تولید برق از گرمای خودش و بدون سیکل ترکیبی قادر است تا هر زمان که بخواهید، پرواز کند. کولیوند افزود: دستگاه ردیاب سیار، تولید برق از امواج رادیویی، کوله‌پشتی نظامی رادارگریز و امدادی از دیگر مطالعات و اختراعات من در صنعت برق است که مورد توجه مراکز دانش‌بنیان داخل و خارج قرار گرفته است. این موفقیت‌ها موجب شد تا دعوت‌نامه‌هایی از کشورهای غربی حتی از آمریکا به‌دستم برسد اما علاقه‌مندی به خدمت به کشورم، باعث شد با وجود برخی دغدغه‌ها و کاستی‌ها و بدقولی‌ها، همچنان در مراکز علمی زادگاهم ایلام خدمت کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد آمریکا و ناسا را رد کردم گفت: علی‌رغم فعالیت‌های علمی و داشتن اختراعات در حوزه‌های تخصصی برق، الکترونیک و صنعت دفاعی، تاکنون نتوانسته‌ام از حمایت ویژه مسئولان و متولیان امر، بهره‌مند شوم. در زادگاهم در آزمون‌های استخدامی امتحان دارم که امیدوارم پذیرش شوم.

گفتنی است، نمایشگاه ملی فناورانه دانش‌بنیان بسیج صبح امروز با حضور سرلشگر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، در طبقه همکف مجتمع فرهنگی، ولی عصر(عج) واقع در میدان سپاه آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا دو روز دیگر فعال است.

ارسال نظرات