رئیس سازمان ملی استاندارد ایران مطرح کرد؛

ابلاغ بسته حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان/ترویج گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سازمان ملی استاندارد از ابتدای سال، بسته حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان را تهیه و ابلاغ کرده است.
کد خبر: ۹۴۷۴۴۳۸
|
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نشست ستاد فرماندهی دانش بنیان در دانشگاه اراک گفت: تشکیل و راه‌اندازی قرارگاه اقتصاد دانش بنیان در استان مرکزی اقدامی جهادی است که می‌تواند منشأ تحولات عظیم در حوزه عملیاتی کردن اقتصاد دانش بنیان شود.

وی با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دانش بنیان، گفتمان را تبیین و ترویج نموده‌اند، افزود: ما به عنوان سربازان جنگ نرم در حوزه علم و فناوری باید گفتمان رهبری را عملیاتی کنیم.

اسلام‌پناه اقتصاد دانش بنیان را بزرگترین سرمایه کشور دانست و تصریح کرد: حمایت، پشتیبانی و دقت نظر در توسعه حوزه علم و فناوری یکی از اقدامات قابل توجه در سال‌های اخیر است. مقام معظم رهبری همواره از بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشکده هایی چون رویان حمایت کرده‌اند و این بزرگترین پشتوانه برای دستگاه‌های علمی است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: نتیجه این حمایت‌ها اقتدار ایران و کسب رتبه‌های بین‌المللی است؛ به برکت گفتمان مقام معظم رهبری امروز در بسیاری از حوزه‌های علمی حرف برای گفتن داریم. گفتمان مطلوبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته است و امروز در جایگاهی قرار داریم که باید در میدان عمل برای نخبگان و نسل جوان و فناوران و دانشگاه‌های فنی زمینه تجاری سازی را فراهم کنیم.

ارزآوری بیش از دو میلیون دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان استان

اسلام‌پناه به ظرفیت قابل توجه استان مرکزی در حوزه علوم دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: زیست بوم دانش بنیان در کشور به سمتی رفته که امروز صنایع فناور استان دو میلیون دلار صادرات و ۱۸۰ میلیارد تومان فروش داخلی دارند.

وی با تاکید بر حمایت از صندوق‌های نوآوری و پژوهشی گفت: ظرفیت نقدینگی بخش خصوصی و سرمایه گذاران در این حوزه را نباید دست کم یا حتی ناندیده گرفت؛ ارتباط نظام علم و فناوری کشور با نظام استانداردسازی باید ناظر به حل کلان مسائل کشور در حوزه فنی و تخصصی باشد.

ضرورت ارتباط بین دانشگاه و ادارات استاندارد استانی

معاون رئیس جمهور ارتباط بین دانشگاه و ادارات کل استاندارد استان‌ها را در پایلوت‌های منطقه ای یک ضرورت دانست و گفت: اعتقاد داریم اگر قانون جهش تولید دانش بنیان به درستی پیاده شود، مقیاس اقتصاد دانش بنیان بزرگ می‌شود و این مقیاس باید با رهبری شرکت های پیشرو دانش بنیان بزرگ شود و چنانچه این قانون با این نگاه تفسیر شود، اقتصاد دانش بنیان با اشتغال دانش بنیان ختم خواهد شد.

اسلام پناه ادامه داد: سازمان ملی استاندارد از ابتدای سال، بسته حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان را تهیه و ابلاغ کرده است. استانداردسازی در حوزه دانش بنیان باید از نهاد علمی زایش پیدا کند. دانشگاه‌ها می‌توانند دیوارهای استانداردسازی دنیا را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه سلطه نوین دنیا در حوزه علم و فناوری سلطه فنی است، گفت:  آمریکا در کشورهای توسعه یافته سلطه فناوری را دنبال می‌کند، کالای خود را به همه کشورهای در حال توسعه صادر می‌کند اما  به قدری در حوزه واردات مقررات فنی با افزایش داده که کمتر کشوری قادر به صادرات کالای خود به این کشور است.

اسلام‌پناه با تاکید بر افزایش جذابیت درجه بندی در حوزه علم و فناوری برای پژوهشگران گفت: در حوزه استانداردسازی و تائید صلاحیت، انطباق دانشگاه و پژوهشگاه می‌تواند به این نظام استاندارد کمک کنند و کیفی سازی اقتصاد کشور را رقم بزند.

دنیا نیازمند محصولات دانش‌بنیان

وی به بازارهای خارجی برای صادرات تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: دنیا نیازمند محصولات دانش بنیان است و ما به راحتی می توانیم این محصولات را به دنیا عرضه کنیم. دنیایی که روزی به ایران سیم خاردار نمی فروخت امروز پهپاد می خرد و این مصداق واقعی دانش بنیان و توسعه علم و فناوری در کشور است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بر توسعه و حمایت از محصولات دانش‌بنیان تاکید و تصریح کرد: چنانچه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور گسترش یابد، اشتغال را به همراه دارد و به تبع آن خروج نخبگان نیز کاهش می‌یابد؛ سازمان استاندارد خادم تولید و شرکت‌های دانش بنیان است و باور داریم که باید گفتمان مدنظر مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم، با این نگاه بن بستی در کشور وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار