در پیش کنگره بین المللی آیت الله العظمی آقا ضیاالدین عراقی مطرح شد؛

آقا ضیاءالدین منشأ تحولات عظیم در جهان اسلام/نقش تعیین ‎کننده حوزه‎ های علمیه در تبیین بیانیه گام دوم

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی آیت الله ضیاءالدین عراقی را فقیه برگزیده و عالم برجسته جهان اسلام خواند و گفت: اصول به برکت شخصیت های بزرگ دینی در یک صد سال اخیر بسیار متحول شده و منشأ این تحول وجود شخصیت های بزرگی همچون آقا ضیاءالدین عراقی است.
کد خبر: ۹۴۷۷۰۴۲
|
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱

///

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در نخستین پیش کنگره بین المللی آیت الله العظمی آقا ضیاالدین عراقی گفت: آیت الله ضیاء الدین عراقی فقیه برگزیده و عالم برجسته و وارسته جهان اسلام بود، ایشان کم توقع، ساده زیست، پُر کار، اندیشمند و نابغه ای بزرگ بود که در خانواده ای بزرگ و ریشه دار تربیت شد و منشا تحولات عظیم در جهان اسلام شد.

ضرورت توانمندسازی حوزه های علمیه در تبیین تاریخ اسلام و انقلاب/آقا ضیاءالدین منشأ تحولات عظیم در جهان اسلام 

وی افزود: این عالم برجسته مذهب مقدس تشیع و جهان اسلام، یکی از علمای برجسته اصول است و مانند نگینی در شهر اراک می‌درخشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با تاکید بر اینکه این عالم وارسته در اصول و تالیف مقالات صاحب سبک بود، گفت: اصول به برکت شخصیت های بزرگ دینی در یک صد سال اخیر بسیار متحول شده و منشأ این تحول وجود شخصیت های بزرگی همچون آیت الله ضیاء الدین عراقی است.

وی افزود: تبیین تاریخ یکی از ضرورت های مهم امروز جامعه است و باید برای جوانان به خوبی بیان شود و شخصیت های بزرگی که در تاریخ منشاء تحولات عظیم بوده اند باید به خوبی معرفی شوند؛ برگزاری کنگره آقا ضیاء الدین عراقی مقدمه ای برای این مهم است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی درباره نقش حوزه های علمیه در تبیین تاریخ اسلام و انقلاب گفت: حوزه های علمیه بایسی خود را درخصوص تبیین تاریخ اسلام و انقلاب توانمند و غنی کنند تا تحریف و توطئه های دشمنان نتواند تاریخ افتخارآفرین ۲۰۰ ساله ایران را مورد آسیب و هجمه قرار دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: تدوین تاریخ به شکل ساده و با بیانی روان و قابل فهم و گویا یک ضرورت مهم و از تاکیدات قرآن کریم است چراکه شخصیت های تاریخی الگوساز و اسوه هستند و امروز با توجه به شرایطی که داریم گذشتگان چراغ راه آیندگان هستند و مکتب آنها درس و پیامدهای فراوانی دارد.

///

تدوین و نظام مند کردن ساختار هویتی استان مرکزی در دستور کار قرار دارد

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی در این پیش کنگره با بیان اینکه انسان زنده دو شاکله جسمی و ظاهری و شاکله معنوی و درونی دارد، گفت: به شاکله معنوی در کنار شاکله جسمی شخصیت گفته می شود؛ در خصوص جامعه که موجودیت انسانیِ زنده است به شاکله معنوی آن هویت گفته می شود و اگر شاکله جسمی آن آسیب وارد شود تا زمانی که هویت جامعه برقرار باشد آن جامعه زنده و مقتدر است.

وی افزود: اگر شاکله هویتی یک جامعه گرفته شود، آن جامعه آسیب پذیر و قابل انحلال است؛ لذا توجه به مولفه هویتی و موجودیت جامعه از جمله مولفه های مهم پیشرفت و توسعه جامعه بوده و تا هویت نباشد، پیشرفت صورت نمی گیرد.

استاندار مرکزی ادامه داد: بر این اساس حسب فرمایشات مقام معظم رهبری، تدوین و نظام مند کردن ساختار هویتی استان مرکزی در دستور کار قرار دارد؛ این استان زادگاه ۲۵ درصد مشاهیر کشور بوده که شخصیت امام خمینی(ره)  با تمام مشاهیر و مفاخر کشور برابری می کند.

مخلص الائمه با بیان اینکه مفاخر استان مرکزی مولفه هایی مثل حوزه علمیه اراک نقش مهمی در این عرصه دارند، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه اراک که به فرموده رهبر معظم انقلاب، مادر حوزه علمیه قم بوده و شاکله اصلی شخصیت امام خمینی (ره) در حوزه علمیه این شهر شکل گرفته است؛ تلاش داریم ساختار نظامند و هویتی استان مرکزی را با کمک اهل علم و اندیشه شکل داده شود.

///

نقش تعیین ‎کننده حوزه‎ های علمیه در تبیین بیانیه گام دوم/انقلاب اسلامی؛ زمینه ساز ظهور  

آیت الله سید محمدرضا علم الهدی استاد درس اصول خارج از فقه حوزه علمیه قم نیز در این پیش کنگره استان مرکزی را مهد علما و مفاخر دانست و گفت: استان مرکزی با دارا بودن عالمان بزرگ مرکز جهان تشیع است و عالمان و بزرگان استان مرکزی نقش مهمی در این محور و جهان تشیع داشته اند؛ منطقه ای که بزرگان دین و جهان تشیع از آن برخواسته اند عراق عجم بوده که نام قدیم استان مرکزی است.

وی افزود: آیت الله ضیاء الدین عراقی مردی بزرگ و از فقهای برجسته جهان اسلام است که منشأ تحولات عظیم در دنیای اسلام شده و همچون استوانه ای مستحکم و تنومند در حوزه فقه است.

استاد درس اصول خارج از فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه های علمیه امروز به برکت وجود آقاضیاء الدین ها و بهجت ها غنی از منابع دینی و فقهی هستند و اسلام به وجود چنین علمایی افتخار می کند.

آیت الله سید علم الهدی ادامه داد: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب از حوزه‌های علمیه خواسته اند، گام دوم را تبیین و عملیاتی کنند و این محور براساس فقه شیعه تدوین شده است؛ نباید بگذاریم خیمه انقلاب اسلامی که به دست بزرگان و علمای برجسته اسلام امروز به بار نشسته و تنومند شده است ضربه ای ببیند چراکه انقلاب اسلامی زمینه ای برای تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) است و این انقلاب باید پابرجا بماند.

وی افزود: انقلاب اسلامی بر پایه قرآن، عترت، عقل و دین و با محوریت ولایت فقیه تشکیل شده و باید اهداف والای این انقلاب محقق شود؛ در بررسی بیانیه گام دوم انقلاب باید نگاه ویژه ای به تاریخ ایران داشت و در گام نخست باید مبدأ و آغاز را بررسی کنیم و از ایده های فقهی امام خمینی(ره) که گام اول است، شروع کنیم تا گام دوم روشن شود.

استاد درس اصول خارج از فقه حوزه علمیه قم بیان کرد: امروزه تفکر فقه شیعه در دنیا دنبال می شود و باید در مسائل مختلف گام اول را از مبانی مشروعیت ولایت فقیه درست کنیم تا نظریه پردازی بسیار گسترده برای قدم دوم آماده باشد، چراکه امید ما به فقه است و این فقه شیعه است که امروز در دنیا جای خود را باز کرده است اما متاسفانه هنوز به این فقه توجه چندانی نداریم.

آیت الله سید علم الهدی خاطرنشان کرد: امروز امید ملت های آزادی خواه جهان به مقام معظم رهبری در جمهوری اسلامی است و برخی از مسلمانان خارج از کشور می گویند چرا ملت ایران قدر این رهبری را نمی دانند؟ امروز دنیا با افکار ایشان رشد می کند.

ارسال نظرات