خبرهای داغ:

ضرورت شکل‌گیری نظام ارزشی زنان براساس مبانی قرآن

مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان برای تعریف نظام معنایی و ارزشی زنان براساس مبانی قرآن،‌ گفت:‌ اگر ما بر روی دو مأموریت «شکل‌گیری نظام معنایی و ارزشی برای زنان» و «‌فعال‌سازی کارویژه‌های زنان» متمرکز شویم، می‌توانیم مسائل پیش‌رو را حل کنیم.
کد خبر: ۹۴۷۹۱۴۵
|
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
 
مشاور وزیر ارشاد بیان کرد:

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-اولین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان پنجم دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از بانوان فعال در حوزه قرآن و دانشگاه در معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه معاونت برگزار شد.

در بخشی از این جلسه عاطفه خادمی، مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان نکاتی پرداخت و گفت: قطع به یقین شرایطی که الان با آن مواجه هستیم برگرفته از سناریوهای فعال در فضای دشمن و بین‌الملل است. چندین سال است که هفت سناریوی فعال بین‌المللی با محوریت جامعه زنان از سوی دشمنان طراحی شده است. سناریو بازار جهانی کار، سناریو بردگی جنسی، سناریو حقوق زنان و ... از جمله سناریوهای فعال است که به طور خاص برای جامعه ایران از سوی دشمنان طرح‌ریزی شده و برآیند این موضوعات اخراج ایران از کمیسیون مقام زن است.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با غرب در موضوع زن به طور خاص رویکرد ما باید تهاجمی باشد، افزود: کمیسیون حقوق زن آورده‌ای نداشته است، دعوای الحاق کنوانسیونِ رفع خشونت علیه زنان که سال‌هاست محل دعوی است، اساساً با مبانی ما مشکل دارد. به نظر من در وجه بین‌المللی آن چیزی که به عنوان راهبرد و راهکار باید ملاک و معیار قرار بگیرد، فعال‌سازی ظرفیت‌های منطقه‌ای و موضوعی است. به این معنا که ظرفیت جهان اسلام در تقابل با نگاه‌هایی که در حوزه بین‌الملل وجود دارد، می‌تواند روایت جدیدی را بسازد، این باید فعال شود.

خادمی با تأکید بر اینکه به طور خاص باید ‌ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای فعال شود، بیان کرد: ما هم ظرفیت زنان مسلمان و هم به صورت خاص ظرفیت زنان فارسی‌زبان را داریم. در این زمینه طرحی که برنامه‌ریزی شده، تشکیل کنسرسیومی از زنان فارسی زبان است. به دنبال این هستیم این کنسرسیوم مشترک تشکیل شود، این کنسرسیوم برای ما در حوزه بین‌الملل می‌تواند آورده‌های خوبی به همراه داشته باشد.

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به موضوع رخنه‌های نفوذ اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند که دشمن از جایی که رخنه برای نفوذ وجود داشته باشد ورود پیدا می‌کند. اساساً اگر در مقام مصون‌سازی باشید امکانی برای نفوذ وجود ندارد، پس قطع به یقین رخنه‌هایی برای نفوذ وجود دارد. برای همین تمرکز بحث خودم را در حوزه داخلی بر نیروهای اجتماعی و تحمیل اینکه اساساً وضعیت نیروهای اجتماعی ما که خلق مفهومی به اسم سرمایه اجتماعی هستند به چه نحوی است، متمرکز می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه ما دچار نوعی تغییر و تحولات در کم و کیف نیروهای اجتماعی شده‌ایم، گفت: این موضوع به صورت خاص در قشر جوان و نوجوان و به صورت ویژه‌تر در مورد دختران و زنان است. امروز تحلیلی که در مورد «نیت‌ها» در جامعه ایرانی داده می‌شود و آمار و ارقامی که در حجم نیروی دختران جوانی که «نیت» به آن‌ها اطلاق می‌شود(کسانی که نه شغل دارند و نه درس می‌خوانند) و عملکردی که دارند کاملاً ظرفیتی است که رخنه نفوذ را ایجاد می‌کند.

خادمی بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو شکل‌گیری نظام فکری است. اساساً در نسل جوان و به صورت خاص جامعه دختران نظام فکری به صورت مجازی شکل می‌گیرد. یعنی آن نظام فکری که متأثر از جهان‌بینی اسلامی و توحیدی است، در پسِ روایت‌های حوزه‌ مجازی و زیست مجازی رقم می‌خورد. شکل‌گیری نظام فکریِ مجازی، مفهوم و کلید واژه‌ای است که در حوزه سیاست‌گذاری و اقدام و عمل حتماً باید مورد توجه سیاست‌گذاران و متولیان امر قرار بگیرد.

مشاور امور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: عدم شکل‌گیری روایت و گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع زن یک چالش دیگر است که نتوانسته است تبدیل به جریان شود، به طوری که آن نظام فکری بیاید وجه معنایی و ارزشی خود را از دل مفاهیمی که در جهان‌بینی او وجود دارد، بگیرد. دختر امروز با مفهوم زن مسلمان بیگانه است و احساس می‌کند زن مسلمان یک ظاهر است و تمام نمود و تجلی این ظاهر هم یک پوشش چادر است، لذا او هیچ نسبتی با این روایت ندارد. یعنی حتی به این فکر نمی‌کند که مفاهیم عمیق‌تری مانند عفت و حیا یک شبکه معنایی است که همه اینها را متأثر می‌کند و بروز و ظهور این‌ها حجاب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون بر روی این قبیل مسائل کار نکرده‌ایم، بیان کرد: حتی تقدم و تأخر در موضوع عفاف و حجاب را هم گم کرده‌ایم. این خلأ گفتمانی در موضوع کاملاً مشهود است. نبودن الگوی مناسب و نبودن بسترهای تأثیرگذار اجتماعی هم مشهود است. اساساً امروز دختر جوانی که قرار است کنشگری اجتماعی داشته باشد، قرار است در چه بستری این کنشگری را داشته باشد؟ ما چند بستر اجتماعی متناسب با مفاهیم قرآنی و جهان‌بینی توحیدی خلق کرده‌ایم؟ اینها جزء خلأهای مبنایی و اساسی است.

خادمی تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که شکل می‌گیرد و این بنیاد به جهت موضوعی و کارکردی که دارد می‌تواند متولی آن باشد، این است که نظام معنایی و ارزشی را برای زنان به صورت کاربردی خلق و کارویژه‌های زنان را در دستور کار قرار دهد. اگر این کارویژه تعریف شده بود خیلی از التهابات اجتماعی ما به واسطه فعال بودن این ظرفیت در وجود یک زن مدیریت و کنترل می‌شد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر ما بر روی دو مأموریت «شکل‌گیری نظام معنایی و ارزشی برای دختران و به صورت خاص برای جامعه زنان بر مبنای قرآن» و «‌فعال‌سازی کارویژه‌های زنان چه در زن مسلمان و چه در زن غیرمسلمان آزادی‌خواه عالم بر اساس مبانی قرآنی» متمرکز شویم، می‌توانیم مسائل پیش‌رو را حل کنیم و آن وجه تهاجمی که نسبت به گفتمان غرب باید شکل بگیرد، محقق می‌شود.

ارسال نظرات