خبرهای داغ:
آیت‌اللهی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج:

بنا به تاکید رهبر انقلاب، مشکلات حقوقی زنان باید رفع شود/عده‌ای سعی می‌کنند جمهوری اسلامی را «ضد زن» نشان بدهند

عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده گفت: اگر فرضا یک مرد به دخترش یا همسرش ظلم کرده باشد، برخی این اتفاق را به‌گونه‌ای بازتاب می‌دهند که گویا نظام جمهوری اسلامی ایران به طور کلی، ضد زن یا دختر است. عده‌ای سعی می‌کنند نظام را «ضد زن» نشان بدهند. 
کد خبر: ۹۴۸۳۱۶۰
|
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

در فرهنگ غربی، حرمتی برای مادر وجود ندارد/عده ای به دنبال مدینه فاضله‌ای به نام سازمان ملل هستند

زهرا آیت‌اللهی عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده(یکی از نهادهای ذیل شورایعالی انقلاب فرهنگی) با حضور در خبرگزاری بسیج در گفت‌وگویی با اشاره به فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب درباره «ظلم به زنان» اظهار کرد: موضوع ظلم به زنان، از نگاه اسلام مورد توجه و مطالعه قرار گر فته و امام خمینی و مقام معظم رهبری بار‌ها بر اهمیت مطالعه این موضوع تاکید و توجه داشتند. رهبر انقلاب تاکنون سه‌مرتبه در سخنان‌شان مطرح کردند که در بعضی خانواده‌ها به زنان ظلم می‌شود. رفع این موضوع، نیازمند فرهنگ‌سازی و تسهیل قوانین است. این قوانین باید به گونه‌ای باشند که خانواده را حفظ کنند و جلوی متلاشی‌شدن آن را بگیرند.

وی با اشاره به لزوم تبیین جایگاه زن گفت: زن در خانواده علاوه بر حقوق، سلامت، اقتصاد، آموزش و... باید به دختربودن یا همسر یا مادر بودنش نیز توجه شود. از سویی، خصلت‌های دختر و نیاز‌های او باید مورد توجه قرار بگیرد؛ کما اینکه در احادیث راویت می‌شود که دختر لطیف و مبارک و اهل کمک و مونس و ریحانه است. وقتی این ویژگی‌ها را بدانیم، نوع رفتار خانواده با دختر متفاوت و مناسب می‌شود. تربیت صحیح یا تربیت اشتباه دختر، نتیجه نوع رفتار و آموزش والدین است. در روایات تاکید و سفارش شده که عزت نفس دختر باید رعایت شود و با او، تندخویی نشود.

برای رفع ظلم و تعدی به زن، به آموزش نیاز داریم 

عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: گاهی این دختر لطیف و ریحانه را مادر می‌بینیم و حرمت مادر باید حفظ شود؛ حرمت و احترامی که در فرهنگ غربی وجود ندارد. مادر زحمت می‌کشد و با عشق، زندگی را صفا می‌دهد. بچه‌های ما چه در مدرسه چه در خانواده باید یاد بگیرند که نوع رفتارشان با والدین چگونه باید باشد. متاسفانه ما فرزندسالاری را ترویج می‌کنیم که خروجی آن برای دوران پیری پدر و مادر، مناسب نیست. پیامبر اسلام(ص) بار‌ها بر خوشرفتاری نسبت به والدین و یا همسر تاکید کردند.

آیت‌اللهی در پاسخ به این سوال که شورایعالی انقلاب فرهنگی چه تدبیر یا راهبردی برای فرهنگ‌سازی جهت احترام به زنان و دختران دارد گفت: اجرای مطالعات و پژوهش‌هایی که سال‌ها روی آن‌ها زحمت کشیده شده و به صورت سند و سیاست درآمده‌اند، به قانون و برنامه‌های اجرایی نیاز دارند. برای نمونه در قانون عنوان شده اگر مردی به زن یا دختر خود ظلم کند، باید مورد مجازات قرار بگیرد. متاسفانه در موارد این چنینی، برنامه اجرایی مناسب نداریم.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت حقوق زنان گفت: برای رفع ظلم و تعدی به زن، نیازمند آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها، سربازخانه‌ها، ادارات، کلاس‌های ضمن خدمت و... هستیم. باید به نگرش و احساسات مردان، آموزش بدهیم تا به زنان ظلم نشود و در جانب این موضوع، کانون خانواده متلاشی نشود. اگر برخورد قاطع داشته باشیم و قدم به قدم آموزش دهیم و قبح عمل را به مردان نشان دهیم و بتوانیم آن‌ها را متوجه این موضوع کنیم که اگر یک زن سیلی بخورد، به این راحتی از دلش بیرون نمی‌رود، می‌توان یک قدم به جلو رفت.

لایحه دولت سابق درباره زنان، در واقع علیه زنان بود 

آیت‌اللهی گفت: البته به زنان هم باید آموزش داد تا فرضا در زمان خشم همسر خود، باید چه رفتاری داشته باشند و روحیات مردان خود را بشناسد. وقتی خانمی جاذبه‌های خود را به طور ناآگاهانه در بستر جامعه می‌گذارد، در واقع دارد بستر آزار خودش را فراهم می‌کند؛ البته همه مردان بی‌ادب نیستند. یک زن نباید زمینه‌های آزار خود را فراهم کند.

وی با بیان اینکه زن بهتر است در برابر همسر خود، صبر منفعل داشته باشد گفت: در زمان روی‌دادن یک مشکل یا دغدغه، باید با همسرمان صحبت کنیم یا با قطع رابطه، مرد را متوجه خطای خود کنیم. البته بهتر است نفر سوم که فردی مطلع یا فهمیده است را به عنوان مشاور داشته باشیم. اگر هیچ‌کدام از این مسیر‌ها به نتیجه نرسیدند، آن زمان برخورد قاطع نیاز است تا روند دادرسی و دادگاه با نصیحت یا جریمه و... به بررسی موضوع بپردازند.

آیت‌اللهی با بیان اینکه شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده برای پیگیری حقوق زنان با مجلس رایزنی‌هایی کرده است گفت: در زمان خانم مولاوردی(معاون زنان رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم) لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس ارسال شد که با مطالعه روی آن، دیدیم بیشتر بسترساز اختلافات زن و شوهر است و در واقع علیه زنان تدوین شده است. بنابراین نقد‌هایی علیه این لایحه داشتیم و به قوه قضائیه ارجاع شد. وی افزود: با اصلاحات آقای رئیسی این لایحه متوقف شد و لایحه دیگری اکنون در مجلس وجود دارد. امیدواریم با بررسی روی لایحه جدید، شاهد کمترین ظلم علیه زنان باشیم.

رهبر انقلاب سال‌ها پیش گفتند که مشکلات حقوقی زنان باید رفع شود

وی با اشاره به اصلاح برخی قوانین درباره زنان، ادامه داد: برای اصلاح قوانین زنان با وکلا و قضات جلسات تخصصی و پژوهش‌های مختلف انجام داده‌ایم. حتی یک تیم به دادگا‌ها رفتند و متن پرونده‌ها را خواندند تا مشکلات زنان برای طلاق را دریابند. بسیاری از مسائل و دلایل مربوط به طلاق، درباره خرجی‌ندادن شوهر است، اما زمانی به اصل موضوع و اختلافات زن و شوهر می‌رسیدیم، می‌دیدیم که آزار یا کتک‌زدن زن موجب طلاق شده است. از آنجایی که زن نمی‌تواند اثبات کند یا آگاهی برای دفاع از حقوق خود ندارد، موضوع خرجی‌ندادن همسرش را مطرح می‌کند.

آیت‌اللهی تاکید کرد: با بررسی فقهی و قانونی، راهکار‌هایی را احصا کردیم و پس از دنبال‌کردن در مجلس، آن را به قانون تبدیل کردیم تا زن، مورد ظلم و تعدی قرار نگیرد. این نوع تلاش‌ها و اقدامات از دهه هفتاد مورد مطالعه قرار گرفته و حتی رهبر انقلاب در سخنان آن سال‌ها، موضوع ظلم به زنان را مورد توجه قرار دادند. وی افزود: رهبر انقلاب سال‌ها پیش این موضوع را مورد توجه قرار دادند و گفتند که دیدگاه ما نسبت به زن باید تبیین شود. ایشان تاکید کردند که نگاه غرب به زن باید مورد نقد قرار بگیرد و مشکلات حقوقی زنان، رفع شود.

زنان و دختران در ایران اسلامی، به بالاترین سطح علمی و پیشرفت رسیده‌اند

عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده ادامه داد: برخی ظلم‌ها به زن در کشور، بهانه‌ای برای عده‌ای فراهم کرده تا مدینه فاضله‌ای به نام سازمان ملل را دنبال کنند. در پرداختن آن‌ها به ظلم به زن، نیت غیر خالصانه و غیر صادقانه نهفته است. اگر فرضا یک مرد به دخترش یا همسرش ظلم کرده باشد، برخی این اتفاق را به‌گونه‌ای بازتاب می‌دهند که گویا نظام جمهوری اسلامی ایران به طور کلی، ضد زن یا دختر است. عده‌ای سعی می‌کنند نظام را «ضد زن» نشان بدهند. 

آیت‌اللهی تصریح کرد: با اندک مطالعه می‌توان دریافت که زنان و دختران در ایران اسلامی به بالاترین سطح علمی و پیشرفت رسیده‌اند و با آرامشی که دارند، فرصت بیشتری برای رشد و تعالی در جامعه و زندگی دارند.

ت-۵۳۷۹

گفت‌وگو از روح‌الله فرقانی

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
آخرین اخبار