خبرهای داغ:
معاون سازمان انرژی اتمی:

اولین سامانه پرتودهی غرب کشور در شهرستان ملایر راه‌اندازی شود

همدان-معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: در آینده‌ای نزدیک اولین سامانه پرتودهی غرب کشور در ملایر راه‌اندازی شود و این توانمندی را داریم که قبل از پایان برنامه، به اهدافمان برسیم.
کد خبر: ۹۴۸۸۵۸۶
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، پژمان شیرمردی در آئین آغاز عملیات اجرایی سایت پرتودهی غرب کشور در ملایر اظهار کرد: با هدایت رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، تهیه سند راهبردی انرژی هسته‌ای با تکیه بر گسترش حوزه سلامت، صنعت و کشاورزی و توسعه سامانه‌های پرتودهی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه برای هدفمند کردن این حوزه و برنامه‌ریزی یک دوره ۲۰ ساله، یک آمایش سرزمینی خوبی را انجام دادیم، افزود: به توجه به اینکه بخش‌های مختلفی در حوزه هسته‌ای کشور مغفول مانده بود، در دولت سیزدهم جریانی را شروع کردیم و داده‌های آماری و اطلاعاتی از وزارتخانه‌های کشاورزی، صمت، بهداشت و درمان و سایر وزارتخانه‌ها به دست آوردیم.

معاون سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در این راستا کشور را به ۱۲ منطقه اولویت‌دار تقسیم کردیم که هر کدام دارای ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی خاصی بودند.

وی، استان همدان را یکی از این مناطق اولویت‌دار دانست و افزود: این استان از بُعد اقتصادی و تولید محصولات کشاورزی دارای اولویت و توانمندی است و حدود ۳.۵ میلیون تُن تولیدات محصولات کشاورزی کشور در استان همدان تولید می‌شود.

شیرمردی قرار گرفتن استان همدان در همسایگی کرمانشاه و نزدیکی به عراق و مرز خسروی را از بُعد لوجستیکی حائز اهمیت دانست و ادامه داد: علاوه بر این استان‌هایی در همسایگی همدان هستند که از نظر تولید محصولات کشاورزی و صنایع جزء رتبه‌های برتر بودند و همدان را به عنوان یک اولویت معرفی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: دیدگاه ما این بود که اولویت سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان بدهیم که یک نمود آن در استان فارس، گیلان و امروز در استان همدان اجرا شد.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با توان و زیرساختی که در استان همدان واقع در شهرستان ملایر ایجاد شده، مطمئن هستیم با ظرفیت موجود و تقویت نیروی انسانی، این سایت می‌تواند در آینده قطب پرتودهی منطقه در غرب کشور باشد.

وی با تاکید بر اینکه این کار را در سه حوزه محصولات کشاورزی، پزشکی و سلامت و صنعت برنامه‌ریزی کردیم، افزود: کشور ما سه برابر میانگین جهان تلفات کشاورزی دارد و اگر نگاهمان ارتقای امنیت غذایی است، باید به سمتی برویم که بتوانیم ابزار آن را در داخل ایجاد کنیم.

شیرمردی یادآور شد: یکی از ابزار آن استفاده از سامانه‌های پرتودهی است و این سایت در شهرستان ملایر نیز در راستای سیاست‌های امنیت غذایی است.

وی افزایش کیفیت مواد غذایی، انبارمانی محصولات کشاورزی و مواد غذایی و حوزه پزشکی و سلامت را از اهداف این سایت برشمرد و گفت: در حال حاضر در کشور کمتر از یک درصد تجهیزات پزشکی یکبار مصرف با استفاده از پرتودهی، استریل می‌شود، در حالی‌که ژاپن ۸۰ درصد محصولات یکبار مصرف پزشکی را با استفاده از پرتودهی استریل می‌کند.

به گفته وی، استفاده از سامانه‌های پرتودهی در اولویت این سازمان است و حوزه صنعت به عنوان سومین حوزه مورد توجه است.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: صنعت پلیمر و پرتودهی مواد پلیمری در دنیا ۳۰ درصد سامانه‌ها، به این حوزه و حوزه‌هایی همچون سیم وکابل، لاستیک‌سازی و پلیمرهای هوشمند اختصاص داده شده است.

شیرمردی گفت: این در حالیست که امروز برای پوشش کابل و خط انتقال لوله‌های نفت و گاز از این فناوری استفاده می‌شود، در حالی‌که سهم ما در این حوزه اندک است.

وی اظهار داشت: در حوزه محیط زیست نیز پیشنهاداتی برای کاهش آلایندگی‌های کارخانجات و نیروگاه‌ها مطرح کردیم که با سامانه‌های پرتودهی می‌توانیم هم کود شیمیایی تولید کنیم، هم میزان آلودگی را تا حدود ۹۰ درصد کاهش دهیم.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: همچنین با پرتودهی پساب‌ها می‌توانیم بخش اعظمی از پساب‌ها را برگردانیم و در حوزه کشاورزی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته سیاسی کردن حوزه هسته‌ای کشور توسط نظام سلطه مطرح بود و می‌خواستند به واسطه سیاسی کردن صنعت هسته‌ای، ما را از ابعاد دیگر صنعت هسته‌ای غافل کنند.

شیرمردی خاطرنشان کرد: در حالی‌که نظام سلطه تلاش می‌کند حوزه هسته‌ای را به سمت محدودسازی بخش خاصی پیش‌ ببرد، با درایت رهبر معظم انقلاب بخش‌های مختلفی را در حوزه هسته‌ای شروع کردیم و تعداد سامانه‌ها را به دو برابر افزایش دادیم.

وی ابراز امیدواری کرد: در آینده‌ای نزدیک اولین سامانه پرتودهی غرب کشور در شهرستان ملایر راه‌اندازی شود و این توانمندی را داریم که قبل از پایان برنامه، به اهدافمان برسیم.

گفتنی است؛ در سومین روز از دهه فجر عملیات اجرایی نخستین سایت پرتودهی غرب کشور با پنج میلیون دلار سرمایه‌گذاری در شهرستان ملایر آغاز شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات