رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی:

ارزآوری 110 هزار دلاری جهاد کشاورزی استان مرکزی/ 330 واحد صنايع تبديلی در استان فعال است

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: سال گذشته نزدیک به 110 هزار دلار صادرات بخش کشاورزی داشتیم و پیش بینی می کنیم امسال این رقم افزایش داشته باشد.
کد خبر: ۹۴۹۰۷۵۳
|
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ علی صفری، رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی، در حاشیه بازدید از خبرگزاری بسیج با اشاره به نقش رسانه ها در مطالبه گری گفت: نقش رسانه ها در شناسایی چالش‌ ها و گره‌ های اجرایی انکارناپذیر است و لذا از رسالت های مهم و ذاتی رسانه ها، مطالبه گری اثرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه باعث پویایی جامعه می شود، افزود: رسانه ها بایستی نحوه مطالبه گری صحیح و قانونی را به مردم آموزش بدهند؛ انتقادات سازنده، می‌ تواند روند بهتری را برای پیشبرد برنامه‌ های اجرایی ایجاد کند.

زنجیره تولید راهکار ارزش بخشی به تولیدات کشاورزی

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: مأموریت و عملکرد سازمان جهادکشاورزی تأمین کننده امنیت غذایی است و این مهم در دنیا ثابت شده است؛ اگر امنیت غذایی نداشته باشیم بی شک امنیت ملی پایدار هم نخواهیم داشت.

صفری ادامه داد: با افزایش بهره وری آن هم در تمامی بخش ها«خاک، آب، نهاده ها و نیروی انسانی» می توان به امنیت غذایی دست پیدا کرد؛ اینکه چگونه می توان به بهره وری رسید باید گتف با توسعه نفوذ دانش به بخش؛ از موارد دیگری که بهره وری در بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است، عدم جذابیت بخش نسبت به سایر بخش ها و ریسک پذیری بالا، اجازه نمی دهد که سرمایه گذار با طیب خاطر وارد بخش کشاورزی شود.

وی زنجیره تولید را حلقه بسیار مهم در راستای توسعه بخش کشاورزی دانست و افزود: تولید در بخش کشاورزی یک زنجیره بوده که حلقات متعددی دارد و چنانچه هر کدام از این حلقه ها ضعیف باشند، کل زنجیره را ضعیف و سست نگه می دارد؛ دید ما در جهاد کشاورزی دید زنجیره ای است؛ شروع کننده زنجیره حلقه تولید است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی زنجیره تولید را راهکار ارزش بخشی به تولیدات کشاورزی عنوان و تصریح کرد: به منظور ایجاد ارزش افزوده برای این محصولات باید بحث زنجیره تولید و تکمیل کمبودهای آن ها را مورد توجه قرار داد.

200 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان مرکزی خریداری شد

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی در ادامه به اقدامات انجام شده از سوی جهاد کشاورزی استان در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: گندم مهمترین و اساسی ترین محصول تولیدی بخش کشاورزی است که امسال 280 هزار تُن تولید به رغم وجود خشک سالی ‌های متعدد در استان داشتیم که حدود 200 هزار تن از کشاورزان خریداری شد که نسبت به سال قبل 120 درصد رشد را شاهدیم.

صفری با بیان اینکه استان مرکزی، با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است، یادآور شد: برای اولین بار در طول عمر جهادکشاورزی درصد سن زدگی گندم در استان زیر یک درصد شد و این سلامت را می رساند.

وی افزود: در بخش تولید دام و طیور و آبزیان، استانی هستیم که بین 40 تا 50 درصد مازاد تولید داریم و به سایر استان‌ های کشور ارسال می‌ کنیم؛ سومین تولید کننده گوشت کشور هستیم و امسال تولید گوشت قرمز در استان 55 هزار تن بوده است. ذخایر مرغ منجمد در استان بالا است و هیچ نگرانی برای شب عید نداریم.

تولید بیش از 5 هزار تن ماهی خوراکی در استان مرکزی/ افزایش 9 درصدی محصولات باغی

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی به ظرفیت های دیگر بخش کشاورزی استان اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه استان مرکزی از جمله استان‌ های غیر ساحلی کشور به شمار می‌ رود ولی در بخش شیلات ،امسال بیش از 5 هزار تن تولید آبزیان خوراکی را در استان داشتیم.

صفری تولید 400 هزار تن شیر و حدود 48 هزار تن تولید تخم مرغ را از دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی در استان مرکزی عنوان کرد و افزود: سال زراعی گذشته در سطح استان یک میلیون و 850 هزارتن محصولات زراعی و بیش از 606 هزار تن محصولات باغی تولید شد که تولید این محصولات نسبت به سال قبل از آن، 9 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: آب و خاک پشتیبان کننده بخش تولید است؛ در بخش آب چالش اصلی در کل دنیا و به تبع در کشور بحث آب است؛ متاسفانه میزان بهره وری از آب در کشور پائین است هر چند نسبت به سال های گذشته با سیاست های اعمال شده وضعیت بهتر شد اما باز هم باید خیلی کار کنیم تا به نُرم جهانی و مطلوب دست پیدا کنیم.

تجهیز 75 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری تحت‌ فشار

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه در بخش آب و خاک؛ راندمان آبیاری در استان مرکزی 44 درصد است در حالیکه متوسط کشوری 38 درصد است؛ تصریح کرد: 162 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار را دارند که از این میزان تاکنون 75 هزار هکتار به این سیستم تجهیز شده اند.

صفری عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌ ها و ضعیت بحرانی آب در کشور و در استان و اهمیتی که بخش کشاورزی دارد، دولت به منظور حمایت از کشاورزان اعتباراتی برای تجهیز اراضی به سیستم نوین آبیاری در اختیار کشاورزان قرار می‌ دهد.

وی افزود: 80  درصد اعتبارات سازمان برای این بخش است، اصلاح، مرمت، لایروبی و بازسازی قنوات، آبیاری تحت فشار، کانال های آبی که هزینه بر هستند و نسبت به سال گذشته در این بخش با پیگیری از منابع مختلف این میزان اعتبار را 5 برابر افزایش دادیم.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی یادآور شد: در عرصه آموزش، معتقدم که همه ما کارکنان جهادکشاورزی، مروج هستیم و کار اصلی مان ترویج است اما از بد حادثه نظارت، توزیع و بازاررسانی را هم بر عهده سازمان سپرده اند؛ چنانچه ضریب نفوذ دانش بالا برود به خودی خود مشکلات تولید در بخش کشاورزی رفع خواهد شد؛ لذا باید مروج باشیم و به کشاورزان در مراحل کشت، داشت و برداشت اطلاعات لازم را آموزش دهیم که همین خود باعث افزایش بهره وری و نهایتاً افزایش سود حاصله خواهد شد.

صفری با بیان اینکه مدیریت ترویج کشاورزی در سازمان تمام امکانات و ظرفیت خود را برای آموزش کشاورزان به کار گرفته است؛ ادامه داد: از جمله دستگاه هایی هستیم که تا دهستان هم نمایندگی داریم و مروجین جهادکشاورزی در راستای اهداف سازمانی فعالیت دارند و در این زمینه از ظرفیت مراکز تحقیقاتی بهره مند می شوند.

صنایع تبدیلی؛ حلقه‌ اصلی تکمیل زنجیره تولیدات کشاورزی/ 330 واحد صنايع تبديلی در استان فعال است

وی ادامه داد: یکی از حلقه‌ های مهم زنجیره تولید، فراوری است که چنانچه نباشد بخش کشاورزی ناقص خواهد ماند؛ برای همین وظایف حمایت، هدایت و توسعه صنایع تبدیلی براساس قانون بر عهده جهادکشاورزی گذاشته شده است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه در این راستا توسعه صنایع تبدیلی در استان مرکزی با هدف افزایش بهره‌ وری در بخش کشاورزی انجام می ‌شود؛ گفت: پرسودترین و کم ریسک ترین قسمت زنجیره تولید، صنایع تبدیلی است در استان 330 واحد صنایع تبدیلی فعال با ظرفیت های مختلف، بیش از 6 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند و اکنون سه میلیون و 800 هزار تن ظرفیت فراوری محصولات خام کشاورزی در استان وجود دارد.

صفری بازار را حلقه دیگر زنجیره دانست و گفت: نظارت بر تامین و قیمت کالاهای اساس بر عهده این سازمان است؛ سال گذشته در حوزه تنظیم بازار همه ظرفیت‌ های ممکن را برای جلوگیری از گران ‌فروشی و تامین کالاهای اساسی به کار ‌گرفتیم و عملکرد خوبی در این بخش داشتیم. از ابتدای امسال هم بحث نانوایی ها به ما واگذار شد؛ یعنی کاری مضاعف که به رغم کمبود نیرو در حال انجام هستیم.

ارزآوری 110 هزار دلاری جهاد کشاورزی استان مرکزی

وی ادامه داد: حلقه بعدی صادرات است که در این بخش مشکلات خاص خود را داریم؛ در حال حاضر تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته و به غیر از آن در بحث بازاریابی و تشریفات ضعیف هستیم؛ یا قوانین گمرکی دست و پا گیر داریم. سال گذشته نزدیک به 110 هزار دلار صادرات بخش کشاورزی داشتیم و پیش بینی می کنیم امسال این رقم افزایش داشته باشد؛ عمده محصولات صادراتی هم گل و گیاهان زینتی، پودر آب پنیر، شیرخشک صنعتی، ماهیان زینتی، پسته، انار و... بوده است.

 رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان این که از ابتدای سال جاری الگوی کشت به سراسر استان ابلاغ شده است، افزود: حوزه کشاورزی در سال‌ های اخیر با کاهش بارش‌ ها و روند صعودی بهره‌ برداری از آب‌ های زیرزمینی استان تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش کشاورزی، خصوصی‌ ترین بخش در کشور است، نمی‌ توان برای کشاورزان تعیین و تکلیف کرد که چه محصولی کشت کنند بلکه کشت محصولات کشاورزی بر اساس صرفه اقتصادی این محصولات توسط کشاورزان انجام می‌ شود.

تغییر الگوی کشت، راهکار اساسی برای برون رفت از بحران کم‌ آبی

صفری اجرا و تدوین طرح الگوی کشت را بر اساس ظرفیت‌ ها، اقلیم، بافت خاک و محدودیت‌ های آبی استان‌ ها عنوان کرد و گفت: الگوی کشت محدود به یک یا دو سال نخواهد بود بلکه فرایندی چند ساله است که با مشوق‌ ها و رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی ادامه داد: با حمایت‌ های در نظر گرفته شده، بهره برداران وقتی سود اقتصادی کشت محصولات کشاورزی را محاسبه می‌ کنند به سمت اجرای این طرح تمایل یافته و محصولات مورد نظر دولت را در زمین‌ های کشاورزی کشت می‌ کنند.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده، طرح الگوی کشت امسال در بخش زراعت اجرایی می شود و در سال‌ های آتی در بخش باغبانی، دام، طیور و آبزیان تدوین و اجرایی خواهد شد.

صفری به نقش الگوی کشت در حفظ ذخایر آبی اشاره و تصریح کرد: طبق قانون وزارت نیرو نسبت به نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه‌ های کشاورزی اقدام و تعرفه گذاری در میزان آب بهای مصرفی انجام می شود؛ آب‌ بهای مختلفی بر اساس اهمیت کشت‌ ها برای دولت تدوین شده و برای کشت‌ هایی که ضروری نیستند آب‌ بها به گونه‌ ای تنظیم شده که کشاورزان به سمت تولید کشت‌ های استراتژیک از جمله گندم، جو و کلزا گرایش یابند.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: همچنین مشوق حمایتی از نظر پرداخت کود یارانه ای از دیگر موارد در نظر گرفته شده در تغییر الگوی کشت است؛ امسال به چهار محصول کلزا، گندم، جو و چغندرقند که پایه الگوی کشت در این استان است کود یارانه ای دادیم.

پوشش 65 درصد از مزارع گندم آبی استان به "کشت قراردادی"

وی افزود: اما امسال دولت سیزدهم با برنامه ریزی منسجم برای محصول گندم تحت عنوان "کشت قراردادی" اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از تولید محصول بدون خریدار، پیشگیری از ضررکَرد کشاورزان و البته تنظیم بازار مصرف و تعدیل قیمت ها در نرخ واقعی را در پیش گرفت که در استان هم 65 درصد محصول گندم آبی را "کشت قراردادی" بستیم و این رقم خوبی است.

صفری ارتباط بین صنایع تبدیلی و کشاورز را عاملی در افزایش میزان بهره وری دانست و افزود: در محصولاتی مثل چغندرقند و سیب زمینی "کشت قراردادی" چند سالی است اجرا می شود و صنایع مرتبط مستقیم با کشاورز قرارداد منعقد کرده و حمایت از تولید را انجام می دهند.

ایجاد اشتغال 420 نفری با افتتاح 29 طرح کشاورزی در استان مرکزی

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی یادآور شد: در دهه فجر امسال 29 طرح در بخش کشاورزی با اعتبار 900 میلیارد تومانی بخش خصوصی و دولتی به بهره برداری رسید و برای 420 نفر فرصت اشتغال ایجاد شد. 

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که از سال گذشته شروع شد سند دار کردن اراضی بود، افزود: سال گذشته اراضی کشاورزی استان متوسط 4 درصد سند داشتند اما طی سال جاری این رقم ه 24 درصد افزایش یافته‌ و متوسط آمار کشوری در این بخش، 15 درصد است.

صفری با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم کل اراضی کشاورزی سنددار خواهند شد، گفت: استان مرکزی در زمینه صدور سند برای اراضی کشاورزی رتبه پنجم را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌ است؛ 408 پلاک استان معادل 53 درصد اراضی کشاورزی استان در مدت یک سال گذشته رفع تداخل شده و این استان تا هفته گذشته رتبه نهم را در کشور داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: ضریب مکانیزاسیون این استان، سال گذشته از یک و هفت دهم با 18 درصد رشد به دو درصد رسیده است.

وی به اجرای طرح "جهش تولید دیمزارها" در استان اشاره کرد و افزود: این طرح برای کشت محصولات مهم و راهبردی از جمله گندم در راستای تامین امنیت غذایی و صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی با همکاری ستاد اجرای فرمان امام خمینی(ره) با هدف افزایش تولید در دست اجراست.

صفری ادامه داد: این طرح در 130 هزار هکتار از اراضی دیم استان اجرا شد که 80 درصد تاکنون پیشرفت داشته است؛ در این طرح کشاورزان از حمایت های مختلف پیش بینی شده از سوی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و وزارت جهاد کشاورزی نظیر آموزش های رایگان، دریافت تسهیلات قرض الحسنه و یارانه بیمه محصولات دیم بهره مند می شوند.

ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی/ غذا به مثابه سلاح

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی یکی از معضلات بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ورود سرمایه به بخش کشاورزی کم است؛ تقریبا 5 درصد سرمایه وارد این بخش می شود و اگر بخواهیم به امنیت پایدار غذایی دست بیابیم بایستی با افزایش جذابیت، کاهش ریسک با افزایش حمایت بیمه و پرداخت یارانه هدفمند و اثرگذار در بخش، سرمایه گذاری را به این سمت هدایت کنیم.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره)  فرمود "کشاورزی محور استقلال است" و مقام معظم رهبری هم فرمودند "کشاورزی مسئله درجه اول مملکت است"؛ این بخش به عنوان یک بخش اقتصادی مهم مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفته‌ و اکنون دستاوردهای بزرگی در این زمینه حاصل شده‌ و بعد از انقلاب ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی بالای 85 درصد رسید.

صفری با تاکید بر ضرورت‌ خودکفایی در تولیدات‌ محصولات‌ استراتژیک، گفت: امروزه غذا به عنوان سلاح و اهرمی سیاسی برای فشار بر دولت‌ ها استفاده می شود و می بایست با کمک مراکز تحقیقاتی به سمتی برویم که در تولیدات بخش کشاورزی مثل دانه های روغنی، نهاده های دامی و ... به خودکفایی دست پیدا کنیم.

سایه سنگین "صنعت" بر بخش کشاورزی استان/ظرفیت های بالقوه بخش کشاورزی 

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه بخش کشاورزی استان زیر سایه صنعت آن قرار گرفته و کمتر مطرح می شود، گفت: با همه این موارد استان مرکزی جایگاه ویژه‌ ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور دارد؛ به طوری که در چند محصول دارای رتبه است.

وی ادامه داد: استان مرکزی سومین تولیدکننده گوشت و مرکز پرواربندی در کشور، رتبه اول تولید گل و گیاه زینتی، رتبه ششم تولید ماهیان زینتی و رتبه اول در صادرات ماهیان زینتی، رتبه پنجم در تولید لوبیا، رتبه ششم تولید پسته، بزرگترین تولید کننده شهرستانی انار، رتبه پنجم در محصولات گلخانه ای، ششمین تولیدکننده ماهیان خاویاری کشور و رتبه دار در تولید بچه ماهی، استقرار بزرگترین کارخانه تن ماهی کشور است.

صفری با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ ها در راستای کاهش مصرف و افزایش بهره وری از آب در بخش کشاورزی در دستور کار این سازمان قرار دارد؛ تصریح کرد: بیش از 700 هکتار گلخانه و 5 مجتمع گلخانه ای در سطح استان داریم و تنها استان دارای مجتمع گلخانه ای خصوصی در کشور هستیم.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی ادامه داد: اولین مجتمع ماهیان زینتی کشور در محلات و بزرگترین مجتمع دامداری با ظرفیت 30 هزار رأس در استان فعال است.

وی مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: نبود کشتارگاه صنعتی فعال، سردخانه و انبار موادغذایی از مشکلات بخش کشاورزی در استان است که باتوجه به اینکه هشت استان دیگر را در بخش کشاورزی تامین می کنیم، نیازمند سرمایه گذاری در این قسمت ها هستیم.

صفری خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی کمتر تحت تأثیر تحریم قرار می گیرد؛ زمانی که رشد اقتصادی منفی بود بخش کشاورزی رشد مثبت را تجربه کرد چراکه ظرفیت بخش کشاورزی در کشور بالا است؛ غذا سلاح است و اگر دولت ها به این مهم اهمیت ندهند به زمین می خورند لذا بایستی بیش از گذشته به این بخش توجه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار