به بهانه 29 بهمن؛

شهید تجلا پیروزی انقلاب را تجلی بخشید

تبریز- بسیاری از اوقات که تاریخ گهربار انقلاب اسلامی را مرور می کنیم مبهوت از مردمی می شویم که با دست خالی در برابر طاغوت ایستادند به گونه ای که باور آن، اکنون برای خیلی از مردم بخصوص جوانان سخت به نظر می رسد.
کد خبر: ۹۴۹۳۴۱۴
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۰

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ قیام ۲۹ بهمن تبریز از جمله روزهایی است که در تاریخ انقلاب به زیبایی و شکوه ثبت شده است، روزی که در آن پیر و جوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد حماسه بزرگی آفریدند که حرکت های مردمی را در شهرهای دیگر سرعت بخشید و زمینه ساز پیروزی انقلاب در سال 57 شد.

مردم تبریز در آن روز-که امام راحل نیز آن را ستوده و برای آن پیام فرستادند- مراسم چهلم شهدای قم(19دی) را قرار بود در مسجد «قزلی» برگزار کنند که با مخالفت ماموران رژیم شاهنشاهی روبرو شدند تا جایی که محمد تجلا از دانشجویان دانشگاه تبریز در این درگیری به شهادت رسید و با شهادتش پیروزی انقلاب را تجلی بخشید.

مردم پس از این درگیری از مقابل مسجد قزلی در حالی که پیکر شهید تجلا را به دوش گرفته بودند به سمت بازار حرکت و تظاهرات کردند، همه خیابان ها به گفته شاهدان آن روز تحت اشغال ماموران بوده ولی مردم بدون هیچ ترسی علیه آن ها یورش برده و آثار طاغوت همچون مجسمه ها را از میدان ها پایین کشیده و عکس های شاه را از دیوارها کندند.

اگر آن روز محمد تجلا از قشر دانشگاهی در برابر طاغوت ایستاد و به شهادت رسید، جعفر درگاهی هم از روستای «کندرود» خود را برای مراسم چهلم همراه با دیگر روستائیان رساند تا انزجار خودشان را به رژیم طاغوت اعلام و نشان دهند که روستائی ها نیز می توانند در سرنوشت کشورشان دخیل باشند.

تبریز در آن روز 14شهید را تقدیم انقلاب کرد که هر یک از قشری و طبقه ای برخاستند و در برابر زورگویی رژیم شاهنشاهی با خون خود نوشتند که تاج و تخت و زور نمی تواند در برابر آن ها بایستد ولی ملت می تواند شاه را از تخت پایین بکشد همچنان که در سال 57 این اتفاق افتاد و جهان هنوز متحیر از آن انقلاب، انگشت تعجب می گزد.

روز ۲۹ بهمن شش نفر با رگبار مستقیم ماموران ساوراک به شهادت رسیدند و هشت نفر نیز از مجروحان بودند طی چند روز بعد به شهادت رسیدند. مشخصات شناسنامه ای شهیدان قیام تبریز چنین است:
۱ . پرویز احسن زاده کلجاهی، ۲۷، متولد تهران، متأهل، دکورساز، مدفون در قبرستان وزیرآباد.
۲ . بهمن اره چی، ۱۸ ساله، متولد تبریز، کارگر ابزار فروشی.
۳ . محمد تجلا، ۲۲ ساله، متولد اردبیل، دانشجوی سال سوم رشته مهندسی.
۴ . محرم جبرائیلی، ۳۰ ساله، متولد اهر، متأهل، کارگر کبریت سازی، مدفون در قبرستان شتربان.
۵ . سید حسن جدیدی گلابی ، ۲۲ ساله، متولد تبریز، کارگر مسافرخانه.
۶ . جعفر درگاهی، ۶۵ ساله، متولد کندرود، متأهل، کشاورز، مدفون در روستای کندرود.
۷ . محمدباقر رنجبر آذرفا م، ۲۲ ساله، متولد تبریز، دانشجوی سال چهارم فلسفه، مدفون در قبرستان حجتی.
۸ . قربانعلی شاکری، ۱۹ ساله، متولد تبریز، کارگر قالی بافی، مدفون در قبرستان قم تپه.
۹ . سعید صالح الوندی، ۳۸ ساله، متولد تبریز، متأهل، معمار.
۱۰ . اصغر علی زاده شیخ احمدلو، ۱۷ ساله، متولد تبریز، قالی باف، مدفون در قبرستان طوبی.
۱۱ . ضربعلی فتحی، ۱۸ ساله، متولد ورزقان، قالی باف، مدفون در قبرستان حسینی.
۱۲ . بالا آقا کشاورزی قازانجانی، ۴۸ ساله، متولد هشترود، کارگر.
۱۳ . حبیب نقی نژاد، ۱۵ ساله، متولد تبریز، دانش آموز، مدفون در قبرستان قم تپه.
۱۴ . غلامعلی نجفیان پور، ۲۳ ساله، متولد اهر، قالی باف. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار