خبرهای داغ:
محمد امین مرادیدر یادداشتی نوشت اقتصاد ایران یک اقتصاد قدرتمند است و این مربوط به الان نیست بلکه پیشینه هزار ساله دارد ایران در شاهراه تبادل قاره ها، اقتصاد ها و تمدن ها قرار دارد راه ابریشم نمونه واضح آن است.
کد خبر: ۹۴۹۴۶۲۹
|
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد امین مرادی در یادداشتی نوشت اقتصاد ایران یک اقتصاد قدرتمند است و این مربوط به الان نیست بلکه پیشینه هزار ساله دارد ایران در شاهراه تبادل قاره ها، اقتصاد ها و تمدن ها قرار دارد راه ابریشم نمونه واضح آن است. صرف نظر از پهناوری ای که کشور ایران در گذشته داشته است سرزمینی به شدت ثروتمند است. به گونه‌ای که قابلیت های این سرزمین جزء پنج کشور بسیار متفاوت از جهت زیست بوم و قابلیت های طبیعی خدادادی است که کشور ما را ثروتمند کرده است.
ایران کشوری پهناور با یک نسل جوان فعال است. دسترسی به آب در شمال و جنوب و با حدود ۱۵ کشور مرز آبی و خاکی مشترک، این ها قابلیت های متمایزی را برای کشور ایران به وجود آورده است. اولین برنامه دولت سیزدهم که با بودجه ۱۴۰۱ ارائه گردید سعی شده است که کسری بودجه صفر درصد باشد خیلی از کارشناسان این موضوع را بلندپروازانه دانسته اند ولیکن با همان منابع ۱۴۰۰ کسری بودجه در صفر ماند. طبق دومین گزارش دیوان محاسبات تا پایان مردادماه کسری بودجه صفردرصد بود.
درآمدهایی که پیش‌بینی شده بود ۹۷ درصد محقق شد. پرداخت های پیش بینی شده حدود ۷۲ درصد محقق شد. نظام تسهیلات‌دهی تغییر داده شد. و مصارف عمومی کاهش پیدا کرد.
بنابراین می‌بینیم ماه اول دوم و سوم به گزارش صندوق بین‌المللی پول تا پایان ماه ششم تقریباً رشد نرخ اقتصاد بیش از 3/7 درصدتا4/3 درصد بوده است این در حالی است که اگر متوسط سال های گذشته را یک درصد گرفته باشیم که کمتر هم بوده، توانسته نرخ رشد اقتصادی را حدود سه و نیم برابر کند.
صندوق بین‌المللی پول می گوید: جریان چرخشی که در اقتصاد خرد ایران به وجود آمده در ۱۰ ساله خودش بی مانند است و توانسته قدرت خرید و معیشت ایرانی‌ها را حدود ۳۷ درصد افزایش دهد واقعیت اقتصاد نشان می دهد در طول یک سال گذشته شاخص نرخ رشد، شاخص نرخ کسری بودجه، وشاخص نرخ معیشت و برگشت پذیری دوباره نرخ تولید مسکن همه تغییر مفیدی در وضعیت اقتصادی کشور داشته است. کشور قبل از مرداد ۱۴۰۰ به روسیه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داشته ، تا پایان امسال به ۴ میلیارد دلار، و سال آینده به ۱۰ میلیارد دلار نیز خواهد رسید. البته با همه این اقدامات خوب هنوز مشکلاتی وجود دارد که با روند های آغاز شده در ساحت اقتصادی ایران قابل حل به نظر می رسد بشرطی که اراده آن وجود داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها