کشت قراردادی راه حل اساسی برای رفع مشکلات کشاورزی/ انعقاد ۲۸ هزار هکتار کشت قراردادی گندم در استان مرکزی

یکی از طرح‌های مهمی که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار دارد، توسعه کشت قراردادی در بخش کشاورزی است که در استان مرکزی تاکنون ۶۲ درصد سطح ابلاغی محقق شده است.
کد خبر: ۹۴۹۵۱۴۳
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ استان مرکزی یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور محسوب می‌شود؛ وضعیت جغرافیایی، بهره‌مندی از بافت گوناگون خاک، قابلیت کشت و زرع انواع محصولات باغی و زراعی را در این استان ایجاد کرده و این استان در زمینه تولید انواع محصولات به ویژه گندم، جو، سیب زمینی، چغندرقند، گوجه فرنگی و غیره از جمله استان‌های مطرح کشور است.

میزان تولید گندم در این استان ارتباط مستقیمی با میزان بارش‌ها در پاییز و زمستان دارد؛ بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی استان مرکزی برای کشت گندم به صورت دیم اختصاص یافته و بخشی نیز سالانه زیر کشت آبی گندم می‌رود که نسبت به دیم سطح خیلی کمتری را شامل می‌شود.

فصل برداشت محصول همیشه به مانند دو روی یک سکه است؛ یک روی آن خشکسالی‌ و کاهش بارش‌ها است که بخش کشاورزی این استان را هم به مانند سایر استان ها تحت تأثیر قرار دهد. کاهش بارش‌ها باعث می‌شود که کشاورزان گندم کار استان به ویژه افرادی که به صورت دیم کشت می‌کنند، برداشتی مطلوب نداشته باشند.

اما روی دیگر، افزایش برداشت محصول با افزایش بارش هاست و در نهایت اشباع شدن بازار و روی دست ماندن محصول؛ اینجاست که دلالان و واسطه گران قیمت هایی را برای خرید به آنان پیشنهاد می‌کنند و تفاوت زیادی با "مفت خریدن" ندارد.

بالا بودن هزینه‌های تولید، بدهی به بانک‌ها و طلبکاران، گرانی نهاده‌ها همه دست به دست هم می‌دهد تا حال و روز کشاورزان ناخوش باشد و دیگر رغبتی برای کشت نداشته باشد و نهایت مهاجرت به شهرها را برای کسب درآمد در پیش گیرد.

جبران ضرر و زیان کشاورزان از مهمترین راهکارها برای امیدوار نگه داشته داشتن کشاورزان و در نتیجه تأمین امنیت غذایی است که در این راستا دولت سیزدهم با برنامه ریزی منسجم برای محصول گندم تحت عنوان "کشت قراردادی" اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از تولید محصول بدون خریدار، پیشگیری از ضررکرد کشاورزان و البته تنظیم بازار مصرف و تعدیل قیمت ها در نرخ واقعی را در پیش گرفته است.

اما کشت قراردادی چیست؟ تعاریف متنوعی در این باره وجود دارد که فقط در جزئیات تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. تعریف سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) می‌گوید؛ کشاورزی قراردادی، سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول عنوان می‌شود.

تحقق ۶۲ درصدی کشت قراردادی گندم در استان مرکزی
محمد زاهدی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاوورزی استان مرکزی گفت: سطح ابلاغی کشت قراردادی گندم در استان ۴۶ هزار و ۲۸۰ هکتار بوده که ۲۸ هزار و ۷۰۰ هکتار قرارداد کشت منعقد شد و ۶۲ درصد سطح ابلاغی محقق شده است.

وی بابیان اینکه گندمکاران با استفاده از کشت قراردادی می‌توانند محصول خود را با سهولت بیشتری تولید و در قالب خرید تضمینی به دولت تحویل دهند، افزود: با پایان کشت قراردادی، به دنبال تعهداتِ نسبت به بهره برداران و گندمکاران هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاوورزی استان مرکزی به مزایای این طرح اشاره و تصریح کرد: تامین کود پتاسه به ازای هر هکتار یک کیسه، ۲۰ درصد تخفیف بیمه محصولات به صورت اعتباری و ۸۰ درصد بقیه پس از برداشت محصول گندم و پولی که بابت خرید محصول به حساش واریز می‌شود، کَسر خواهد شد.

زاهدی بابیان اینکه این طرح امسال برای دومین بار در استان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: سال گذشته هم کشت قراردادی در گندم آبی حدود ۱۰ هزار هکتار انجام شد.

کشت قراردادی منجر به مدیریت درست نیازمندی‌های بازار محصولات شده و مازاد تولید نخواهیم داشت و دورریز محصولات کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار