خبرهای داغ:
معرفی شهدای زن و زنان مجاهد که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری "معماران ایران جدید" هستند نه تنها وظیفه ایی سنگین در راه الگوسازی برای جامعه زنان، بازگرداندن هویت زن مسلمان ایرانی و اثبات حضور مؤثر اجتماعی اوست بلکه در این زمانه که هجمه همه جانبه ای به اسلام ،آرمان های انقلاب اسلامی و زن مسلمان شده است ،می تواند در ساحت یک « کما فرض الله » باشد.
کد خبر: ۹۴۹۵۵۰۱
|
۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
تصویری مه آلود از زنان شهید در آیینه تاریخ نگاری انقلاب اسلامی/ بسیج جامعه زنان یک تازه میدان معرفی لشگر فرشتگان

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج- منیره غلامی توکلی : زنان؛ تاریخ سازند و تأثیرگذار. این حقیقتی است که زنان ایرانی در طول تاریخ پر افتخار ایران زمین و بالاخص انقلاب اسلامی آن را به واقعیتی انکار ناپذیر تبدیل کرده اند. زنان مجاهد ایران اسلامی که امامین انقلاب نقش آنها را در عرصه های مختلف به ویژه مبارزه با طاغوت، دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و ساختن ایران نوین، هم رده مردان دانسته اند، قشری از جامعه را تشکیل می دهند که هر آنچه از ایثار آنها بگوییم و هر آنچه مطالعه کنیم حق را ادا نکرده ایم

تاریخ انقلاب های الهی همیشه با حماسه نبرد حق علیه باطل همراه بوده و حماسه سازان آن برای رسیدن به هدف متعالی از بذل جان دریغ نکرده اند و چنین ثابت کرده اند که هر ملتی که حماسه و حماسه آفرین دارد؛ هیچ گاه طعم شکست را نخواهد چشید.
در این حماسه سازی ها و دفاع مشروع از خاک وطن، آرمان های انقلاب اسلامی، جان بی گناهان و بی دفاعان است که زن و مرد مسلمان ایرانی در یک میدان، برابر وارد عمل می شوند و شاید حتی بتوان گفت که کفه حضور زنان سنگین تر از مردان است که هم دلبندان را می دهند و هم جان خوشتن را!
معرفی و گفتن از چنین بانوان که ایثار را در قامتی بلند به تمام معنا به تصویر کشیده اند در این برهه از زمان که باطل جای حق به نمایش گذاشته شده و حقیقت در فضای مه آلودی قرار گرفته است، چراغ روشنی در مسیر حرکت جامعه بانوان به ویژه بانوان مسلمان است.
* کارشناس ارشد تاریخ : ارائه الگوهای پرقیمت تاریخ مقاومت، شاهراه گذار از سختی ها
آهو وحیدی کارشناس ارشد تاریخ و فعال اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار سایت زنان شهید در خصوص اهمیت آشنایی جامعه زنان به ویژه دختران جوان با شهدای زن و سبک زندگی آنها می گوید: « زن در فرهنگ ایرانی و اسلامی همواره نماد پاکی، صبر و مقاومت بوده است. در شاهنامه زنان بسیاری قهرمانند، چنان که در تاریخ ایران و نیز تاریخ اسلام چنین بوده است. دوران دفاع مقدس اوج تبلور این تصاویر حقیقی ایثارگری‌ست.»
وی ادامه می دهد امروزه جوان و نوجوان ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازشناسی این قهرمانان و الگوگیری از ایشان است. کسانی که مجاهدت خویش تابلوهای بدیع صبر، ایثار و شکوه را به تصویر کشیده و ردی جاودانه از خود و هویت ایرانی - اسلامی خویش در تاریخ برجا گذاشته‌اند.
این بانوی پژوهشگر و نویسنده با تأکید بر اهمیت معرفی سبک زندگی و ویژگی های شهدای زن، می افزاید: بصیرت و دشمن شناسی یکی از این مهمترین مؤلفه های شخصیتی شهدای زن است که اگر پیش چشم نسل امروز نمایانده شود، هزاران نتایج به همراه خواهد داشت.
وحیدی می گوید: « تلاش پیاپی و متعهدانه تنها راه گذر از سختی‌های امروز جامعه و توسعه همه‌جانبه کشور است که با ارائه الگوهای پرقیمت تاریخ مقاومت پیش روی نسل جوان می‌توان آنها را برای تلاشی خستگی‌ناپذیر و ساختن آینده کشور آماده کرد. »
* دانش آموز دوره دوم متوسطه: آنقدری که از سلبریتی ها برایم گفته اند از شهدای زن نگفتند!
یکی از نقاط مغفول مانده انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی عدم مطرح شدن زنان مجاهد و بانوان شهیدی است که هر کدام در جایگاه خود اقدامات مهم و تاثیرگذاری داشتند. کسانی که مقام معظم رهبری از آنها تحت عنوان الگوی سوم یا معماران ایران جدید یاد کرده است! خبرنگار سایت "زنان شهید" به میان تعدادی از دختران دانش آموز دوره دوم متوسط می رود و از آنها درباره شهدای زن ایران می پرسد: ستاره که دانش آموز کلاس دهم است، می گوید: « می دانم که ایران چند تایی شهید زن داشته! یکی از آنها کُرد است و به دست کوموله به شهادت رسیده است و یکی – دو سال پیش گروه تفحص بقایای جسد او را یافتند و تشییع شد اما درباره زندگی او چیز زیادی نمی دانم . »
*دانش آموز تهرانی : حق شهدای زن در معرفی به جامعه ادا نشده است
سارا که می گوید مادرش بسیجی است در تکمیل صحبت های دوستش می گوید: « آنقدری که برنامه های تلویزیونی برای مردان شهید می سازند و کتاب هایی که حضرت آقا درباره فرماندهان دفاع مقدس امضا کرده اند – منظورش تقریظ رهبری است- معرفی می کنند، من تا حالا درباره شهدای زن چیزی نخوانده ام و نشینده ام. این اواخر مادرم کتاب "حوض خون " را برایم خرید و من تازه متوجه اهمیت کار رخت شور خانه ها در دوران دفاع مقدس شدم. » وی با لبخندی که طنزی تلخ دارد ادعا می کند: « در مورد معرفی شهدای زن و مرد هم، حق شهدای زن خورده شده است»
فاطمه زهرا و نازنین معصومه هم اسم چند موردی شهید را می گویند که یکی از آنها شهید دکتر شیرین روحانی راد است . نازنین معصومه با تأسف می گوید: ما نسل جوان هم شهدای زن را دوست داریم و حتی دلمان می خواهد آنها را بهتر بشناسیم اما آنقدری که از زنان بازیگر سلبریتی یا چهره های معروف خارج از کشور باری مان گفته اند از قهرمانان خود گاهی هیچ نمی دانیم!
* روزنامه نگار و فعال رسانه: لازم هویت یابی دختران و زنان ایرانی؛ معرفی الگو و مصداق واقعی
امیرحمزه نژاد روزنامه نگار و فعال رسانه در خصوص غفلت از معرفی شهدای زن به جامعه زنان در گفت وگو با خبرنگار سایت "زنان شهید" می گوید: اگر از دختران و زنان ایرانی درباره زنان الگو و شهیر ایرانی بپرسیم چند نام را ذکر می کنند که مریم میرزاخانی و انوشه انصاری از جمله این افراد هستند. میرزاخانی در حوزه ریاضیات جوایزی بین المللی از آن خود کرد و انصاری نیز یک توریست فضایی بود که با پرچم آمریکا به فضا رفت.
وی تصریح می کند: « در این میان جای خالی یک الگوی شهید و بانو رزمنده که به طور ملموس و واقعی نسل نو می تواند با آن ارتباط برقرار کند، احساس می شود. بانویی که برای این آب و خاک تلاش و ایثار کرده و به شهادت رسیده است نه اینکه در خارج از کشور حضور داشته است. زنانی که زوایای زندگی آنان برای مردم ایران بسیار قابل توجه و ناشناخته است. »
این روزنامه نگار و فعال رسانه با اشاره به اینکه کتاب موفق "دا "و سریال پرمخاطب "بانوی سردار" نشان دهنده توجه جامعه به این موارد است، می افزاید: رسانه در این حوزه بسیار اثرگذار است و در نمونه های خارجی که ذکر شد نقش آن در الگوسازی قابل توجه بوده است. بدون مصداق سازی و الگوسازی که سند واقعی و اثبات پذیری رشد و تاثیرگذاری زنان در انقلاب اسلامی است نیز نمی توان انتظار جذب و تاثیرگذاری و هدایت بر روی نسل نو داشت.
حمزه نژاد معتقد است: « برای هویت یابی دختران و زنان ایرانی باید به آنان الگو و مصداق واقعی داد؛ وگرنه به سراغ الگوهای ایجاد شده توسط غرب برای آنان می روند.»
بسیج جامعه زنان کشور چند سالی است که در واپسین روزهای سال بانوی شهیدی را با دقت در سبک زندگی و میزان تأثیرگذاری او بر جامعه به عنوان «شهید شاخص سال جامعه زنان کشور » معرفی و در راستای الگوسازی از آن بانوی مجاهد برنامه های متعدد و متنوعی را در سطح کشور اجرا می کند . برای مثال شهید شاخص بانوان در سال ۱۴۰۰ شهید مدافع سلامت : دکتر شیرین روحانیراد و بود و " فاطمه اسدی " به عنوان شهید شاخص سال ۱۴۰۱ معرفی شده است.
* مینا بیابانی: زنان مجاهد، معرف جدیدترین و بی رقیب ترین الگوی زن و نقش آفرینی او به جهان
مینا بیابانی مسئول بسیج جامعه زنان کشور در گفت وگو با خبرنگار سایت زنان شهید در خصوص شهدای زن ایران اسلامی و اقدامات و برنامه هایی که این سازمان برای معرفی شهدای زن انجام داده است، می گوید: ایران اسلامی بیش از ۷۰۰۰ زن شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. در سازمان بسیج جامعه زنان کشور برنامه های متنوعی برای معرفی این شهدا انجام شده از برگزاری مراسم یادواره شهدای زن در تمامی استان ها و شهرستان ها گرفته تا برگزاری کنگره ملی شهدای زن در سال ۱۳۹۱.
مسئول بسیج جامعه زنان کشور در ادامه تهیه فیلم مستند، فیلم داستانی و کلیپ از زندگی شهدای زن، تهیه بروشور، کتاب داستان، کتب شعر و سرود، برگزاری مسابقه از زندگانی نامه شهدای زن، تهیه زندگی نامه براساس مصاحبه با خانواده ها و دوستان و بستگان آنها، تهیه تندیس این شهدای عزیز و نصب آن در میادین برخی شهرها، نامگذاری میادین و خیابان ها در سراسر کشور به نام شهدای زن و .... را از اقدامات سازمان بسیج جامعه زنان کشور در راستای تجلیل از زنان مجاهد ایران اسلامی و معرفی آنها به نسل جوان و الگوسازی برای جامعه زنان بر می شمارد.
وی در پاسخ به این سؤال: «مقام معظم رهبری از شهدای زن تحت عنوان لشگر فرشتگان و از الگوی سوم یادکرده اند، به نظر شما معرفی این بانوان مجاهد چه اهمیتی برای جامعه بانوان به ویژه بانوان مسلمان دارد؟» می گوید: « هر جامعه‌ای و هر انسانی برای اینکه بتواند به اهداف و آرمان‌های خود دست پیدا کند نیاز به الگو دارد با توجه به اینکه الگوها معمولا اسطوره های جامعه نیز می باشند لذا افراد با تاسی به سیره و منش و رفتارهای آنان می توانند در رسیدن به اهداف و آرمان‌های خود زودتر نایل شوند البته الگو می تواند جنبه منفی نیز داشته باشد که در اینصورت این الگوها فرد را به انحراف می کشاند و از رسیدن به کمال مطلوب او را باز می دارد.»
بیابانی، با تأکید بر اینکه « الگو در زندگی افراد بسیار موثر است، می افزاید: یکی از مواردی که در این رابطه از اهمیت بسزایی برخوردار است این است که ما چه الگویی را به جامعه و چگونه معرفی کنیم معرفی درست الگو به جامعه نقش مهمی در انتخاب الگوی مناسب دارد.»
مسئول بسیج جامعه زنان کشور در مورد اینکه چرا مقام معظم رهبری از زنان شهید و مجاهد با عنوان " معماران ایران جدید" نام برده اند؟، می گوید: «شهدا که بهترین انسان ها در تمامی عصرها هستند و در رسیدن افراد به کمال غایی انسانی نقش مهمی دارند چرا که شهدا خود عاملان به خوبی ها هستند و خود مسیر کمال و قرب الی الله را به درستی و با پیروی از انبیای الهی و معصومین که هادیان مردمند کسب نموده اند پس می توان آنان را بهترین الگو قلمداد کرد لذا رهبر معظم انقلاب شهدای زن را به عنوان لشکر فرشتگان نامیده اند.»
وی با اشاره به اینکه شهدا و مادران و همسران شهدا نقش مهمی در جامعه ایفا می کنند به گونه ای که در تحولات جامعه با نقش آفرینی های موثر دارند، تصریح می کند: « آنان در ساحت های مختلف فردی خانوادگی و اجتماعی به قله های رفیع انسانیت و کمال رسیدند این زنان تعریف جدیدی جدیدی از زن و نقش آفرینی آنان به جهان ارائه دادند که در هیچ‌یک الگوهای زن که توسط غرب و شرق معرفی شده است قابل مشاهده نیست به همین دلیل رهبر معظم انقلاب این الگوی جدید را به نام الگوی سوم زن نه شرقی نه غربی معرفی کردند که تاریخ سازند و معماران ایران جدید می باشند.»
انتهای پیام/*
ارسال نظرات