خبرهای داغ:

ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده کربن در دنیا/کاهش ۹۰ درصدی حریق جنگ‌ها و مراتع در استان سمنان

شاهرود_ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کاهش ۹۰ درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع در سال جاری استان سمنان نشان از فرهنگ غنی مردم ما دارد.
کد خبر: ۹۴۹۷۳۰۵
|
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

ایران جزو ۱۰ کشور تولید کننده کربن در دنیا/کاهش ۹۰ درصدی حریق جنگ‌ها و مراتع در استان سمنانبه گزارش خبرنگار بسیج، جعفر مرادی حقیقی، مدیرکل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در مراسم بزرگداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود با بیان اینکه در آیات و روایات به سنت درختکاری و باغداری تاکید شده است، افزود: درخت کاری سنت پایداری برای جامعه‌ای شاداب و با نشاط است.
او با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در باب درختکاری و کاشت سه اصله درخت اوسط هر ایرانی و مشارکت مردمی در این امر، اظهار کرد: باید این فرهنگ سینه به سینه منتقل شود تا فرزندان ما که از درختان و فواید آن بهره می‌برند برای درختکاری هم وقتی در نظر بگیرند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه کشور ما کم جنگل است و ۱۴ میلیون هکتار معادل ۸/۷ درصد وسعت کشور را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از دلایل اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال، فرسایش‌های بادی و آبی و فرسایش و پیر شدن جنگل‌ها و افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است.
او ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده ششمین یا هفتمین کشور تولید کننده کربن هستیم و این بدان معناست که جزو ۱۰ کشور اول تولید کربن و رتبه چهل و دومین کشور تثبیت کننده کربن هستیم.
مردای حقیقی اضافه کرد: میزان آلایندگی زیست محیطی با توجه به در حال پیشرفت بودن کشور اجتناب ناپذیر است، اما در تثبیت کربن باید تلاش کنیم و سنت حسنه درختکاری و ایجاد فضای سبز در این راستاست تا از رتبه جهانی ما ارتقا یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه از سال ۲۰۲۰ اگر کشور‌ها به فکر تثبیت کربن نباشند به دنیا اعلام می‌شوند و این نوعی جریمه است، گفت: تلاش داریم در استان سمنان در چهار سال ۱۰ میلیون درخت اضافه کنیم و زیر ساخت و مردم پای کار داریم که این مهم انجام شود.
او با تشکر از فرماندار ویژه شهرستان که پای کار حفظ و حراست از محیط زیست می‌باشد، تاکید کرد: کاهش ۹۰ درصدی حریق در جنگل‌ها و مراتع در سال جاری استان سمنان نشان از فرهنگ غنی مردم ما دارد.
مرادی حقیقی تصریح کرد: برای توسعه پایدار منابع طبیعی که همه فعالیت‌ها در عرصه‌های مختلف در بستر عرصه‌های منابع طبیعی ملی است همه باید برای حفظ پوشش گیاهی کمک و برای تولید اکسیژن و حفظ منابع موجود پای کار باشند
او به موضوع آبخیزداری و آب‌خوان داری نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اقلیم کشور ضرورت جمع آوری آب‌های سطحی مهم است و قانون جامع آبخیزی که در شرف تصویب است سبب می‌شود اعتبارات بیشتری تخصیص و جلوی فرسایش خاک را بگیریم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: ۵/۵ میلیون هکتار از وسعت استان حوزه‌های آبخیز است و کلاَ یک میلیون آن را کار کردیم در موضوع آبخیزداری برنامه داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار