خبرهای داغ:
دکتر قدیانی عنوان کرد: تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های بزرگ دنیا این است که انقلاب اسلامی، خاستگاه اعتقادی و فرهنگی دارد و لذا به دنبال تمدن نوین اسلامی است.
کد خبر: ۹۴۹۸۸۹۹
|
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

قزوین_ به گزارش خبرنگار بسیج، صبح امروز اختتامیه جشنواره جهادگران علم و فناوری با حضور مسوولان کشوری و استانی در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.

دکتر حسین قدیانی رییس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی و مشاور فرمانده سپاه پاسداران در این مراسم با اشاره جایگاه پیامبر اعظم در بین سایر پیامبران الهی با طرح این سوال که چرا پیامبر اعظم ختم المرسلین شد بیان کرد: به دو دلیل استنباط می شود که ایشان ختم المرسلین است و نسبت پیامبر با سایر پیامبران تفاوتی محرز است. اولین دلیل پیامبر در دوران نبوت خود این بود که ایشان بدون استفاده از قدرت های ماورایی اقامه حکومت کرد.

وی گفت: پیامبران پیشین از قدرت های ماورایی برای پیامبری خود بهره مند بودند اما پیامبر اسلام در فضایی کاملا بشری به پیامبری رسید و اقامه حکومت کرد. دومین دلیل دال بر ختم المرسلین بودن وی، بحث اعجاز پیامبر است. همه انبیا الهی اعجاز داشتند. اگر می گوییم پیامبران دیگر اعجاز داشتند باید برای آن اعجاز همان پیامبر حضور داشته باشد یعنی خاص زمان است. اما با توجه به اعجاز پیامبر اکرم که قرآن است این اعجاز تا زمان حال استمرار دارد تا بتواند کلام‌وحی را برای جامعه تبیین نماید.

دکتر قدیانی اظهار کرد: یکی از مباحث موجود در تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب های بزرگ دنیا این است که انقلاب اسلامی بعنوان انقلابی است که خاستگاه اعتقادی و فرهنگی دارد و انقلاب های دیگر خاستگاه اقتصادی دارند. همچنان که بیان می کنیم نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی یعنی نه تنها فرهنگ غرب و شرق را قبول نداریم بلکه به دنبال تمدن نوین اسلامی هستیم. آنچه محرز است این است که ما اعتقاد داریم ریشه این تمدن در دوره پیامبر پایه گذاری شد و ایشان سعی کردند یک حکومت سیاسی را بر مبنای اسلام پایه گذاری کند و ما شیعیان معتقد هستیم که بحث جامعه شیعه بحث تمدن اسلامی است.

رییس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی در ادامه عنوان کرد: امروز انقلاب به بلوغی رسیده که نیاز داریم به مباحث علمی برسیم. علمی که در دوران مهدویت دنبال می کنیم برگرفته از کلام وحی است. کتاب وحی هم ناظر بر گذشته است که بسیاری از مباحث آن در قالب داستان آمده است و هر آنچه امروز برای اداره جامعه نیاز داریم در قرآن موجود است و اگر نگاه آینده پژوهی داشته باشیم هم باید به قرآن مراجعه کنیم.

وی افزود: بیش از ۱۴۰۰ سال از اعجاز قرآن گذشته و بحث اساسی این است که در اسلام ما یک نگاه عقلانیتی داریم و در سایر نگاه هایی که در جامعه وجود دارد یک نگاه شعور محور وجود دارد که بین عقل و شعور تفاوت وجود دارد. عرفا معتقدند بین عقل و شعور تفاوت وجود دارد. شعور، نازل ترین‌ ظرفیت عقلی است و آنچه امروز اتفاق می افتاد در دنیا نسبت خود را با شعور انسانی تنظیم می‌کند. یعنی هر آنچه امروز در حال رقم خوردن در حوزه های علوم شناختی و هوش مصنوعی است در قالب همان بحث شعوری است و این بحث تفاوتی نگاه اسلام و نگاه غرب است. به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در جنگ ترکیبی بیان کردند که برای برنامه ریزی دشمن باید آفرین گفت اما یک اشتباه محاسباتی دارند که به عقلانیت نرسیدند.

قدیانی در ادامه یادآور شد: ما در جامعه جامعه شناس داریم اما جامعه پرداز نداریم همچنان که در غرب، اسلام شناس وجود دارد اما مسلمان نیستند و هر آنچه که امروز در فضای علمی شاهد هستیم و عمده اتفاقات، بر اساس آنچه که غرب بر اساس جهان بینی خود که برگرفته از انسانیت و نه آدمیت است حرکت می‌کند. اگر قرار باشد به مسایل بهتر بپردازیم علیرغم اینکه جمهوری اسلامی زمانی که فرود و فراز می یابد، زمانی است که نظام جهانی بر مبنای یک نظام دوقطبی و دانش هسته ای پیش می رود و اگر قرار است بر اساس رویه های موجود حرکت کند انقلاب ها زیر بار غرب و شرق می رود اما در همین زمان انقلابی ظهور می کند که بر مبنای تمدن اسلامی ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: چون ما در داخل این تحولات هستیم هنوز نتوانستیم این مباحث را خوب درک کنیم. غرب و شرق برعلیه انقلاب اسلامی متحد شدند. در همان دوران دفاع مقدس هم شوروی و هم آمریکا که با هم رقیب بودند به عراق کمک می‌کردند اما چون احساس می کردند که انقلابی ظهور کرده که مبانیی دارد که موجب تحولات عمده در جهان می شود، لذا برای براندازی آن با هم متحد شدند.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران در ادامه تصریح کرد: اگر تأثیرگذاری بر اندیشه ها امروز مطرح می‌شود در دین اسلام و قرآن کاملا نهادینه است و خداوند رحمتی بر ما کرده که ما یک حرکت اندیشه ای را در پی گرفته ایم و بسیاری از مردم مستضعف در دنیا با رویکردهای دینی و اعتقادی به این مکتب انقلاب روی می آورند. علوم شناختی ترین‌ مکتوبه موجود دنیا قرآن است و سطح و اندازه تمام علوم شناختی در سطح و اندازه شعور بشری است و هنوز به عقلانیت وارد نشده است و به همین دلیل است که امکانات و تجهیزات موجود دشمن و شکست آنها به دلیل این است که به بحث عقلانیت وارد نشده است. لذا رهبر انقلاب یک فتح باب جدید را مطرح کردند که پیوند حوزه و دانشگاه بود.

دکتر قدیانی عنوان کرد: امروز نیاز ما به اینکه با قرآن مأنوس شویم و با نگاه قرآن به علوم نگاه کنیم بیش از هر روز دیگری است و باید با یک نگاه انتقادی به علوم جدیده وارد شویم و با یک نگاه انطباقی با اسلام آنها را مقایسه کنیم و با یک نگاه اکتشافی آنها را از قرآن استخراج نماییم. نزدیکترین دین به اسلام دین یهود است اما در دین یهود انحرافاتی ایجاد شده که نقطه مقابل اسلام شده است و برای خود یک موعود متفاوت با موعود واقعی تعریف کرده است. اما ما هنوز جامعه مهدوی را خوب تعریف نکردیم و نمی‌دانیم اقتصاد ما در جامعه مهدوی باید چگونه باشد. همچنان که ما در تولید ثروت بد نیستیم اما در توزیع ثروت مشکل داریم و لذا لازم است بتوانیم جامعه مهدوی خود را تعریف کنیم و بتوانیم آن را ترسیم کنیم.

مشاور عالی فرمانده سپاه پاسداران در پایان گفت: اگر قرآن را درست مطالعه کنیم، می توانیم حال و آینده خوبی رقم بزنیم لذا نگاه به قرآن باید یک نگاه کاربردی باشد و لذا بر مسوولان دانشگاهی لازم است سعی کنند به سمت حوزه ها بروند و نیازهای فناوری را احصا کنند. نگاه ما به حوزه و دانشگاه اشتباه است. باید حوزه علمیه بتواند اداره جامعه را به ما بیاموزد. 

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها