خبرهای داغ:
احمدی عنوان کرد: ارتباط علم و فناوری دوسویه است و ایجاد فناوری موجب پیشرفت در مرزهای علمی می شود. اگر تولید علم نداشته باشیم به فناوری بومی نمی توانیم برسیم. 
کد خبر: ۹۴۹۸۹۲۹
|
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

قزوین_ به گزارش خبرنگار بسیج، احمدی رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در آئین اختتامیه جشنواره جهادگران علم و فناوری که با حضور مسوولان کشوری و استانی در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، ضمن تقدیر از معاونت پژوهشی سپاه استان در حوزه پژوهش بیاین کرد: ایران چهارمین کشور پیشرو دنیا در زمینه تولیدات فناوری نانو است. طبق گزارشات موجود بیش از ۴۲ درصد مقالات دنیا توسط چین، آمریکا، هند و ایران ارایه می شود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از هزار دستگاه فناوری نانو به بیش از چهل کشور پیشرفته دنیا صادر می کنیم که افتخار بسیار بزرگی است. همچنین در حوزه سلول های بنیادین رتبه اول منطقه و رتبه سیزده و ده جهان را ایران به خود اختصاص داده است. 

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین اظهار کرد: از لحاظ تولید علم در ۲۰۲۲ در منطقه رتبه اول و در جهان در رتبه ۱۵ قرار داریم و این افتخار بسیار بزرگی است و این ادعای گزارشات جهانی است. در یک دوره ای نرخ رشد یازده برابر متوسط جهانی را کسب کردیم که در مسیر پیشرفت علم و فناوری است.

احمدی عنوان کرد: امروز بیش از دو درصد علم دنیا را تولید می کنیم. در رتبه بندی پایگاه تایمز، حدود پنجاه دانشگاه کشور ما جزو هزار دانشگاه برتر جهان هستند. همچنین جایگاه ۲۱ در ثبت اختراعات جهانی را کسب کردیم و در مالکیت فکری جایگاه یازدهم را در دنیا داریم و همچنین در شاخص جهانی نوآوری در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ از رتبه ۱۰۶ به رتبه ۵۳ جهان رسیدیم. 

وی با اشاره به اینکه در تولید علم به رتبه ۱۵ و در فناوری رتبه ۵۳ جهان رسیدیم افزود: در یک برش تاریخی قبل و بعد از انقلاب از باب جهاد تبیین باید گفت؛ عقب افتادگی دوران قبل از انقلاب، با سابقه فرهنگی کهن ایران ما سازگار نبود اما پس از انقلاب به عنایت الهی و انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته جایگاه جهانی ما تغییر مهمی یافت.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین اضافه کرد: سند این امر در حوزه علم از بیسوادی اکثریت مردم در پیش از انقلاب تا افزایش سطح سواد تا سطوح عالیه با رشد دانشگاه ها و مدارس، رشد ۲۵ برابری دانشجویان، دانشمندان ایرانی در تراز جهان با بیش از دویست دانشمند ایرانی که در سطح دانشمندان تراز جهانی هستند، نمایان می شود.

احمدی یادآور شد: در بحث فناوری جایگاه ایران در فناوری نانو جزو فناوری هایی است که در دنیا بعد از انقلاب شکل گرفت و ایران اسلامی همپای کشورهای جهان پیش رفت و امروز دارای رتبه چهارم دنیا هستیم. فناوری دوم، فناوری هسته ای است که ما تمام پیشرفت فناوری هسته ای از سال ۸۱ آغاز شد که دو دهه سابقه در ایران داریم و جزو سیزده کشور دارنده فناوری سوخت هسته ای شد و نهایتا جزو ده کشور برتر دنیا شد که چرخه سوخت هسته ای را در خود ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: در فناوری فضایی پیشرفت های خیره کننده ای داریم و بر این اساس ایران یکی از قدرت های نوظهور در صنعت فضا و در جمع یازده کشور دارای فناوری پرتاب موشک و نیز جزو یازده کشور بزرگ دنیا در بحث حوزه هوا و فضا می باشیم. در فناوری سلول های بنیادی اقدام بسیار مهمی صورت گرفت و جزو ده کشور برتر جهان در این رشته هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان قزوین در ادامه تصریح کرد: در این چهار حوزه مولفه قدرت را داریم و سوابق نشان دهنده این است که این پیشرفت های بعد از انقلاب با هیچ برهه ای در تاریخ قابل قیاس نیست. پیشرفته ترین کشورهای جهان در حوزه فناوری کره جنوبی، سنگاپور، ژاپن، امریکا، چین، سوییس، سوئد، آلمان، دانمارک، فنلاند، کانادا، روسیه، اما ایران رتبه ۱۵ این حوزه را دارد. 

احمدی بیان کرد: ارتباط علم و فناوری دوسویه است و ایجاد فناوری موجب پیشرفت در مرزهای علمی می شود. مقاله ای معتبر بر اساس داده ها و آمار سایت های معتبر جهانی ۳۸ کشور جهان را در یک بازده ۱۵ ساله تولید علم و تولید فناوری را مقایسه کرده که نتیجه این بوده که بین تولید علم و تولید فناوری رابطه بسیار مستقیمی وجود دارد. اگر تولید علم نداشته باشیم به فناوری بومی نمی توانیم برسیم. 

وی اضافه کرد: آینده بسیار درخشانی در انتظار ما است و ایمان داریم که رتبه ۵۴ را به رتبه های بالا می رسانیم. در بیانیه گام دوم، اشاره شده که با توجه به تجربه های گذشته باید توسط جوانان و دانشمندان عرصه علم گام های بعدی را محکم تر برداریم. همچنین باید فاصله واقعیت ها و بایدها را از بین ببریم و تنها راه این امر بحث علم و فناوری است.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها