یزد و جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری؛
مسجد جامع یزد از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربفرد، شهرت دارد.
کد خبر: ۹۴۹۹۹۹۵
|
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، شهر جهانی یزد یکی از شهر‌های مقصد گردشگری محسوب می‌شود که از جاذبه‌های قابل توجهی برخوردار است. سفر به شهر تاریخی یزد، علاوه بر اینکه برای هم وطنانمان در داخل ایران می‌تواند با جذابیت‌های زیادی همراه باشد، برای گردشگران خارجی نیز مقصد مناسب و جذابی است و سفر به اولین شهر خشتی جهان برای آن‌ها نیز خاطرات خوبی را به جا خواهد گذاشت.

شهرجهانی یزد به عنوان یکی از سه شهری که در ثبت جهانی شده است امسال و پس از افول بیماری کرونا شاهد حضور چشمگیر گردشگرانی است که این شهر جهانی را برای سفر انتخاب کرده اند و به همین دلیل قصد داریم بنا‌ها و آثار تاریخی یزد به صورت روزانه برای مردم معرفی کنیم.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد به شیوه یک ایوان در دل کویر است و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه دوره بنا شده است.



پایه‌های اصلی مسجد را ساسانیان و بنای فعلی مسجد، از لحاظ شیوه معماری متعلق به دو دوره موسوم به آذری دانسته‌اند. بنای گنبد خانه متعلق به دوره ایلخانی و سر در رفیع مسجد را متعلق به زمان شاهرخ و دوره تیموری دانسته‌اند.



این بنا از لحاظ خوابیدگی گنبد، سردر رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربفرد، شهرت دارد. سبک معماری این بنا به شیوه آذری است.


مسجد جامع کبیر یزد به چند دلیل حایز اهمیت است: نخست آن که قدیم‌ترین نمونه معماری است که طی قرن نهم هجری قمری، در معماری مذهبی ناحیه یزد از آن تقلید شده است. دیگر ویژگی مهم بنا کاربرد وسیع تاق‌های سراسری (تاق و تویزه) در شبستان‌هاست که با کاشی معرق همراه است.



نکته قابل توجه دیگر در ساختمان مسجد جامع یزد، مساله ایجاد روشنایی غیرمستقیم به وسیله انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارهاست.



همچنین تزیینات داخل و خارج گنبد، نمای خارجی- داخلی ایوان اصلی و محراب زیبای آن که از قسمت‌های مهم مسجد به شمار می‌رود، بی‌نهایت ارزنده و جالب است.

ارسال نظرات